آخرین عناوین اخبار » اجتماعی » شهرستان اهر » صفحه نخست » ویژه
کد خبر : 61171
جمعه - ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹
به دنبال ثبت جهانی کاروانسرای های ایران/

ارزیاب یونسکو از کاروانسرای تاریخی گویجه بئل اهر بازدید کرد

ارزیاب یونسکو از کاروانسرای تاریخی گویجه بئل اهر بازدید کرد

به گزارش خبرنگار اهرامروز، در این بازدید که با حضور مسئولین کشوری و استانی صورت گرفت، مشاور وزیر میراث فرهنگی، مدیرکل ثبت آثار کشور، مدیرکل میراث فرهنگی استان و همچنین فرماندار این شهرستان حضور داشتند.
کاروانسرای شاه عباسی گویجه بئل اهر یکی از بناهای ثبت شده استان آذربایجان شرقی می باشد که در گردنه گویجه بئل واقع در ۲۴ کیلومتری اهر(بین جاده تبریز-اهر) در منطقه سرد و کوهستانی واقع شده است.
کاروانسرای گویجه بئل اهر با نام های کاروانسرای شاه عباسی اهر، کاروانسرای گویچه بیل و کاروانسرای گویجه بئل نیز شناخته می شود.
کاروانسرای گویجه بیل اهر برخلاف کاروانسرای های گرمسیری، از نوع کاروانسرای کوهستانی بدون حیاط مرکزی بوده و پلان آن مستطیل شکل است که در گوشه های بنا با برجک هایی تقویت شده است. از خصوصیات بارز آن بسته بودن بنا و طراحی آن برای مناطق کوهستانی و سردسیر و زمستان های سخت و پربرق می باشد . هشتی ورودی از طرف غرب به داخل سالن با پنج گنبد عرقچین باز میشود، که حضور این درب ورودی در ضلع غربی، بنا را از باد و طوفان های سرد زمستانی محافظت می کند.
این بنا دارای ۱۰۹۱ متر مربع اعیان است که در تاریخ ۲۰ آذرماه ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۹۲۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.