آخرین عناوین اخبار » پیشنهاد سردبیر » شهرستان اهر » صفحه نخست » علمی و آموزشی » ویژه
کد خبر : 59005
شنبه - ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی:

بی‌تجربگی و نبود زیرساخت مانع از تعطیلی آموزش مجازی در آذربایجان شرقی نشد/ نسبت بی‌سوادی زنان آذربایجانی نسبت به مردان حدود ۲ برابر است/ «جهش تولید» را با تلفیق آموزش و مهارت به بی‌سوادان در آذربایجان شرقی دنبال می‌کنیم

به گزارش خبرنگار اهرامروز، محمدحسین اشرفی در جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان اهر اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا هرچند اتفاقی نامبارکی بود ولی همین ویروس دستگاه تعلیم و تربیت را مجبور کرد تا پا در عرصه‌ی آموزش‌های مجازی بگذارند در حالی که تاکنون هیچ‌گونه تجربه و زیرساختی در آموزش مجازی نداشتیم و در این زمینه شاید سختی زیادی در دستگاه تعلیم و تربیت کشیدیم ولی در عوض با نهایت سعی‌مان به موفقیت‌هایی دست یافتیم.

وی افزود: در برخی مناطق آموزش و پرورش شهرستان‌های آذربایجان شرقی از لحاظ گیرنده‌های تلویزیونی و اینترنتی مشکلاتی داشتیم که در این مناطق عمدتاً به صورت ارائه معلم‌یار و بسته‌های آموزشی اجازه ندادیم تا دانش‌آموزی از تحصیل و آموزش بازبماند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی با ذکر این‌که در زمینه آموزش مجازی تجارب زیادی به دست آوردیم، گفت: شاید برخی از اولیاء دانش‌آموزان از آموزش مجازی رضایت چندانی نداشته باشند ولی حقیقتاً بدون زیرساخت و آمادگی به موضوع آموزش مجازی ورود کردیم و سختی‌های زیادی را متحمل شدیم اما ارزش تجربه را داشت.

اشرفی بابیان اینکه پرداختی‌های سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی عموماً نتیجه محور است، گفت: امسال احتمال دارد سهم سوادآموزی به جمعیت بی‌سواد آذربایجان شرقی حدود ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته باشد، هرچند تاکنون سهمیه استان به صورت مکتوب اعلام نشده است.

وی تصریح کرد: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ که مبنا برای دولت سرشماری جمعیت است، جمعیت هدف ما ۱۰ الی ۴۹ ساله‌ها در سوادآموزی هستند و طبق سرشماری جمعیت، آذربایجان شرقی نزدیک به ۱۴۲ هزار بی‌سواد دارد و این آمار در شهرستان‌های اهر و هوراند ۹۵۹۴ نفر است که لازم می‌دانم برای تلاش جهت ریشه‌کن کردن بی‌سوادی از مدیران آموزش و پرورش شهرستان‌های اهر و هوراند قدردانی کنم.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی از کسب رتبه نخست تحت پوشش جمعیت بی‌سواد توسط آذربایجان شرقی در سال گذشته خبر داد و گفت: طی سال‌های گذشته تلاش بی‌وقفه‌ای برای تحت پوشش قراردادن جمعیت بی‌سواد در استان انجام شده و اکنون به میانگین پوشش جمعیت بی‌سواد کشور رسیده‌ایم و معتقدیم برای آذربایجان شرقی برازنده نیست تا در حد میانگین بماند، لذا از تمامی دستگاه‌ها، نهادها و دهیاران و شوراهای روستایی درخواست می‌کنیم تا در ریشه‌کن کردن بی‌سوادی به یاری دستگاه تعلیم و تربیت استان بیایند.

اشرفی با تاکید بر این‌که بی‌سوادی در بین زنان آذربایجان شرقی به مراتب بیشتر از مردان است، گفت: بر اساس آمارها و داده‌های تحلیلی، بی‌سوادی زنان نسبت به مردان در آذربایجان شرقی حدود ۲ برابر است، از این‌رو طرح‌هایی در جهت با سواد کردن زنان و دختران عشایری و روستایی جزو اولویت‌های آموزش و پرورش آذربایجان شرقی است و در این راه سخت و دشوار بدون همکاری تمامی ارگان‌ها و نهادها به موفقیت دست نمی‌یابیم.

وی با قدردانی از شبکه بهداشت و درمان شهرستان اهر در رابطه با سوادآموزی تصریح کرد: سیستم بهداشت و درمان در بحث سوادآموزی قویاً به دستگاه تعلیم و تربیت کمک کرده‌اند و اگر می‌گوییم موفقیت‌هایی به دست آوردیم به شخصه می‌توانم بگویم با همت شبکه‌های بهداشت و درمان از جمله شهرستان اهر بوده است که بر خود وظیفه می‌دانم تا از همکاری صمیمانه شبکه بهداشت و درمان اهر قدردانی کنم.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در شرایط کرونایی، مجاهدان آموزش در کنار مدافعان سلامت؛ در بحث ممانعت از تعطیلی آموزش و یاری دانش‌آموزان نیازمند حرکت‌های ارزشمند و افتخارآمیزی انجام دادند.

اشرفی با اشاره به این‌که در مراکز یادگیری محلی، در کنار آموزش به بحث مهارت‌آموزی نیز ورود کرده‌ایم، یادآور شد: تلفیق آموزش با مهارت باعث ایجاد انگیزه در افراد بی‌سواد می‌شود، به عنوان مثال می‌توانیم در مراکز یادگیری بی‌سوادان در شهرستان اهر، مهارت تولید صنایع‌دستی را نیز به آنها آموزش دهیم.

انتهای پیام/