آخرین عناوین اخبار » دولت » شهرستان اهر » صفحه نخست
کد خبر : 59011
شنبه - ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹
فرماندار شهرستان اهر در کارگروه تخصصی میراث فرهنگی:

ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری مطالبه جدی مردم اهر و دوستداران میراث فرهنگی است/ نتیجه راه‌اندازی موزه‌های مردم‌شناسی و عاشیقلار در اهر چه شد؟

به گزارش خبرنگار اهرامروز، زاهد محمودی در جلسه کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اهر؛ سایت گردشگری جنگل فندقلو را ظرفیتی گردشگری برای شهرستان عنوان و اظهار داشت: هفته‌ی گذشته در کمپ گردشگری جلسه‌ای در رابطه با نحوه واگذاری این کمپ به سرمایه‌گذار بخش خصوصی داشتیم و معقتدیم باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری شهرستان اهر بهره لازم را ببریم.

وی با اشاره به این‌که سایت‌های گردشگری فندقلو و سد ستارخان شهرستان اهر تاکنون آن‌طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است، افزود: ایجاد زمینه بهره‌گیری از ظرفیت‌های گردشگری شهرستان اهر، اصلی‌ترین مطالبه است.

فرماندار شهرستان اهر با قدردانی از اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی در رابطه با بازگشایی موزه ادب و عرفان اهر گفت: متاسفانه تنها موزه ادب و عرفان کشور واقع در شهرستان اهر در جریان زلزله سال ۹۱ دچار آسیب و تعطیل شده بود، پیگیری‌هایی که در این زمینه انجام شد، منجر به بازگشایی مجدد این موزه شد.

محمودی با اشاره به راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی اهر در خانه تاریخی عطایی گفت: طبق وعده سال گذشته؛ قرار بود موزه مردم‌شناسی اهر با تملک خانه تاریخی عطایی از سوی اداره میراث فرهنگی، شورای شهر و شهرداری اهر، این موزه راه‌اندازی شود.

وی با ذکر این‌که منطقه‌ی ارسباران و بالاخص شهرستان اهر خاستگاه اصلی موسیقی سنتی عاشیقلار است، گفت: تملک خانه موسوی که طبق قول و قرار می‌بایست از سوی شهرداری و شورای شهر اهر تملک شود و با در اختیار گذاشتن این خانه قدیمی، موزه عاشیقلار در اهر راه‌اندازی شود.

فرماندار شهرستان اهر، راه‌اندازی موزه سنگ‌نگاره اهر را از دیگر وعده‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی عنوان کرد و افزود: قرار بود تا موزه سنگ‌نگاره اهر در خانه تاریخی دکتر قاسم خان اهری راه‌اندازی شود ولی تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

محمودی خواستار ایجاد موزه بازار تاریخی اهر شد و گفت: با توجه به قدمت تاریخی و فرهنگی بازار تاریخی در مراودات اقتصادی کشور در گذشته، سال گذشته قرار بر این شده بود تا موزه‌ای تحت عنوان موزه بازار تاریخی اهر راه‌اندازی شود، از این‌رو تکرار این مسائل برای آن است که وعده‌ها و قول‌های داده شده جزو برنامه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی قرار گرفته و فراموش نشود.

وی در ادامه برپایی موزه تعلیم و تربیت اهر را از دیگر وعده‌های مدیرکل سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی عنوان کرد و یادآور شد: راه‌اندازی موزه تعلیم و تربیت اهر منوط به همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی و مدیریت آموزش و پرورش اهر است و با توجه به قدمت تعلیم و تربیت اهر، راه‌اندازی این موزه جزو مطالبات مردم و فرهنگیان اهر است.

فرماندار شهرستان اهر با تاکید بر این‌که مطالبه‌ی جدی فعالان حوزه میراث فرهنگی و مردم اهر این است که بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری ثبت جهانی شود، گفت: دانشگاه علوم پزشکی تبریز در راستای ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری قصد تخلیه دارد تا حریم این بقعه آزادسازی شود.

محمودی خاطرنشان کرد: بایستی برای آزادسازی حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری به منظور ثبت جهانی؛ بخشی از اداره ورزش و جوانان، نهادهای نظامی و امنیتی؛ به مکان دیگری انتقال یابند که در این راستا قصد داریم آزادسازی حریم این بقعه را در ستاد راهبردی مطرح و با نهادهای نظامی و امنیتی در این‌باره رایزنی کنیم.

وی بابیان اینکه دوستداران میراث فرهنگی از نفوذ آب باران به سقف بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری ابراز نگرانی می‌کنند، گفت: رسیدگی فوری به نفوذ آب باران به سقف بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری از خواسته‌های دوستداران میراث فرهنگی است.

انتهای پیام/