آخرین عناوین اخبار » اجتماعی » دولت » شهرستان اهر » صفحه نخست » فرهنگ و هنر » ویژه
کد خبر : 61814
یکشنبه - ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۳
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی:

جشنواره ملی ورنی در اهر برگزار می‌شود/ مطالعات قلعه روستای کلهر در دستور کار قرار می‌گیرد/ موزه تعلیم و تربیت ارسباران به‌زودی نهایی می‌شود

جشنواره ملی ورنی در اهر برگزار می‌شود/ مطالعات قلعه روستای کلهر در دستور کار قرار می‌گیرد/ موزه تعلیم و تربیت ارسباران به‌زودی نهایی می‌شود

به گزارش خبرنگار اهرامروز، احمد حمزه‌زاده در جلسه کارگروه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اهر با اشاره به سفر وزیر سابق و فعلی میراث فرهنگی به اهر و به‌صورت جداگانه سفر معاونین وزیر میراث فرهنگی بدون نتیجه نخواهد بود، اظهار داشت: در سایه پیگیری‌های نماینده اهر و هریس، وزیر سابق و فعلی میراث فرهنگی در طول یک‌سال گذشته به شهرستان اهر سفری داشتند که در نوع خود بی‌سابقه است، یقیناً سفر وزیر میراث فرهنگی و معاونین بی‌ثمر نخواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی به مطالبات اصحاب رسانه و مردم اهر اشاره کرد و افزود: بنده فضای رسانه‌ای شهرستان اهر را رصد می‌کنم و به صراحت می‌گویم مطالبات رسانه‌ها و مردم اهر واقعی است، از این‌رو مطالبات را پیگیری می‌کنیم تا محقق شود، هرچند تابه‌حال خواسته‌ی غیرمنطقی و انتقادات به دور از واقعیت ندیده‌ایم.

وی از اخذ دستور شروع مقدمات ثبت اهر به‌عنوان شهر جهانی ورنی از وزیر میراث فرهنگی خبر داد و گفت: با همکاری نماینده اهر و هریس، توانستیم از وزیر میراث فرهنگی دستور شروع مقدمات ثبت اهر به‌عنوان شهر جهانی ورنی را اخذ کنیم. البته مراحل ثبت جهانی پیچیده است ولی ما با افتخار این مراحل را دنبال می‌کنیم.

حمزه‌زاده ادامه داد: با توجه به محدودیت ثبت جهانی آثار ایران در یونسکو، در حال حاضر بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری در لیست موقت ثبت جهانی قرار دارد، هرچند وزیر سابق و هم وزیر فعلی میراث فرهنگی دستور ویژه‌ای برای ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری داده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی بابیان این‌که بارگاه و محوطه بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری مرمت می‌شود، گفت: همچنین سال گذشته در مرحله اول ۱۷ گمانه باستان‌شناسی در محوطه بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری انجام شد و اکنون می‌توانیم بگوییم ۱۳ هکتار عرصه و ۴۰ هکتار حریم این بقعه است. از این‌رو عرصه و حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری را ابلاغ خواهیم کرد و انتظار داریم تا شهرداری اهر در حفظ عرصه و حریم همکاری لازم را داشته باشد.

وی از اعلام آمادگی مدیران استانی برای آزادسازی حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری خبر داد و یادآور شد: از نماینده اهر و هریس و فرماندار اهر تقاضا داریم تا در آزادسازی حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری همکاری کنند، این درحالی است که با مدیران‌کل مجموعه‌های واقع در حریم این بقعه رایزنی کرده‌ایم تا همکاری کنند و قرار است تا در اهر یا تبریز در رابطه با آزادسازی حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری با مدیران استانی نشست مشترک داشته باشیم.

حمزه‌زاده تصریح کرد: اگر امروز ارزیابان یونسکو به شهرستان اهر بیایند، قطعاً پرونده ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری را کنار خواهند گذاشت چراکه هنوز عرصه این بقعه آزادسازی نشده است، لذا باید پیش از حضور ارزیابان یونسکو؛ عرصه بقعه را آزادسازی کنیم‌ و از طرفی شهرداری اهر هرگونه ساخت‌وساز در اطراف بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری را از میراث فرهنگی استعلام کند. بتوانیم ضوابط سایت جهانی را اعمال کنیم تا به سرنوشت کندوان دچار شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی با ذکر این‌که حریم و عرصه بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری تا دوره قاجار کاملاً آزاد و فاقد ساخت‌وساز بود، گفت: در کاوش‌های باستان‌شناسی، نشان داد که حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری تا دوره قاجار آزاد بود و از شهر فاصله داشت، پیشنهاد می‌کنیم تا در جلسات همچون شورای اداری نتیجه کاوش‌های باستان‌شناسی بقعه اعلام شود چراکه برای مردم اهر جذابیت خاصی خواهد داشت.

وی با انتقاد از عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات حوزه گردشگری گفت: متأسفانه برخی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات حوزه گردشگری همکاری لازم را ندارند، پروژه گردشگری سه‌راهی وردین و مجتمع آراز پارک در اهر به بانک معرفی کردیم ولی بانک برای اینکه تسهیلات پرداخت نکند بهانه آورده که پروژه توجیه اقتصادی ندارد. لذا از نماینده اهر و هریس انتظار داریم تا در حل موانع دریافت تسهیلات برای ۴ پروژه گردشگری اهر همکاری کند.

حمزه‌زاده از ثبت جشنواره‌های ورنی اهر و کباب بناب در تقویم رویدادهای میراث فرهنگی کشور خبر داد و گفت: در آذربایجان‌شرقی ۶۵ جشنواره برگزار می‌شود ولی تنها جشنواره‌های ورنی اهر و کباب بناب در تقویم رویدادها به ثبت رسیده است، از این‌رو قصد داریم تا با همکاری ادارات شهرستانی پس از ماه صفر جشنواره ملی ورنی را در اهر برگزار کنیم در این دوره از جشنواره ورنی؛ دعوت از سفرای کشورهای همسایه و وزیر یا معاونین وزیر میراث فرهنگی جزو برنامه‌هایمان داریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی با تأکید بر این‌که شهرستان اهر در حوزه گردشگری کشاورزی و باغی رتبه نخست استانی را دارد، گفت: از توسعه گردشگری کشاورزی در شهرستان اهر حمایت می‌کنیم و در صورت متقاضی ایجاد واحد گردشگری کشاورزی؛ مجوزهای لازم را در کمترین زمان ممکن صادر خواهیم کرد.

وی ابراز داشت: ثبت ملی قلعه کلهر (قلعه روستای کلفیر) را در دستور کار قرار می‌دهیم، از این‌رو به تیم باستان‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی مأموریت می‌دهیم تا با همکاری اداره میراث فرهنگی اهر؛ پرونده ثبت ملی این قلعه را تکمیل کنند.

حمزه‌زاده خاطرنشان کرد: قرار بود تأمین محل و مدیریت موزه باستان‌شناسی اهر بر عهده‌ی شهرداری و تأمین اشیا توسط میراث فرهنگی انجام گیرد، لذا مجدداً تأکید می‌کنیم شهرداری اهر در صورتی که محل موزه باستان‌شناسی را آماده کند، اشیای تاریخی متعلق به شهرستان اهر که در موزه آذربایجان نگهداری می‌شود به موزه باستان‌شناسی اهر منتقل خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که موزه تعلیم و تربیت ارسباران در شهرستان اهر به‌زودی نهایی می‌شود، خاطرنشان کرد: بخشی از امورات موزه تعلیم و تربیت ارسباران بر عهده‌ی آموزش و پرورش بود که در حال انجام است و به‌زودی این موزه نهایی می‌شود و همچنین ۹۰ درصد موزه سنگ‌نگاره اهر انجام شده است.