آخرین عناوین اخبار » اجتماعی » پیشنهاد سردبیر » شهرستان اهر » صفحه نخست » ویژه
کد خبر : 59047
شنبه - ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
شهردار اهر:

مطالبه ۱۷۰ میلیارد ریالی شهرداری اهر از برخی ادارات و نهادها

مطالبه ۱۷۰ میلیارد ریالی شهرداری اهر از برخی ادارات و نهادها

به گزارش خبرنگار اهرامروز، علی دایلاری: پس از تغییر و تحول در سکانداری شهرداری اهر، حواشی و مسائل مختلفی از اختلافات شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر اهر به جامعه تزریق شد و برخی از منتقدان شهردار در شورا گفتند که شهردار جدید نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

با این حال گفت‌وگویی تفصیلی با محمد سرقینی شهردار شهر تاریخی و فرهنگی اهر داشتیم تا برنامه‌های این مجموعه را تشریح کند و به حواشی اخیر در شهرداری اهر پاسخ دهد.

*امسال چه پروژه‌هایی در شهر اهر اجرا می‌شود؟

از جمله پروژه‌های مهم عمرانی برابر بودجه سال ۹۹ شهرداری اهر می‌توان به احداث میدان و خیابان نادر قوجا، فاز ۲ ساختمان اداری و فروشگاه تعاونی مصرف کارکنان شهرداری اهر، احداث کمربند غربی، کمربند جنوبی، خیابان حد شرقی چایکنار، مسیرگشایی آزادگان، پارک محله‌ای شهید دهقان فاز یک شهرک، پارک ساحلی، ساماندهی کیچیک‌چای، توسعه پارک ولایت (شهربازی و نمایشگاه دائمی)، سنگ‌فرش خیابان طالقانی، جدول‌گذاری و پیاده‌روسازی، آسفالت معابر و روکش خیابان‌ها و … اشاره کرد.

* با توجه به گله‌مندی شهروندان از نامناسب بودن آسفالت خیابان‌ها، برای رفع گلایه‌های مردم چه برنامه‌ای دارید؟

در سال‌جاری نزدیک ۳۵۰۰ تن آسفالت با تهیه قیر به‌صورت نقد در سطح شهر پخش‌شده است که بنده میراث دار ۵۷ کوچه‌ای بودم که اهالی آن‌ها قبلاً خودیاری به شهرداری واریز کرده بودند و تا این لحظه توانستیم بالغ‌بر ۴۵ مورد از تعهدات شهرداری اهر را محقق کنیم.

آسفالت‌ریزی باقی معابر نیز ادامه دارد و بنا داریم آسفالت‌ریزی را در کوچه‌ها و معابر عمومی که از وظایف ذاتی شهرداری است ادامه دهیم که از آن جمله کوچه جنب مسجد صاحب‌الزمان (عج) را بالاخره بعد از پیگیری‌های چندساله اهالی آسفالت‌ریزی کردیم. همچنین آسفالت کوچه‌های عمومی و خیابان‌ها از جمله گلباد و انتهای فرهنگیان و نادر قوجا و … در برنامه امسال است.

* با توجه تخلفات ساختمانی که در اغلب نقاط شهر انجام می‌گیرد، مستندی مبنی بر قلع و قمع وجود ندارد، آیا تمهیداتی برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز دارید:

اکیپ جلوگیری از تخلفات ساختمانی در دو شیفت به‌صورت شبانه‌روزی زیر نظر اداره تخلفات ساختمانی و سد معبر و معاونت خدمات شهری و محیط زیست فعالیت دارد و برابر قانون در خصوص تخلفات ساختمانی برخورد می‌شود.

* چه میزان بدهی و طلب دارید و پیش‌بینی‌تان در خصوص تحقق بودجه سال ۹۹ به چه شکلی است:

عمده بدهی شهرداری به تأمین اجتماعی بالغ‌بر ۱۹ میلیارد تومان است که ۱/۸ میلیارد تومان نیز به‌صورت چک مدت‌دار در مدیریت قبلی ارائه شده و چک‌ها بی‌محل و برگشت خورده‌اند و به‌واسطه این برگشتی‌ها شهرداری اهر فعلاً فاقد دسته‌چک است.

البته جا دارد از فرماندار شهرستان اهر تشکر کنیم که جلسه‌ای با مدیرکل تأمین اجتماعی استان داشته تا در این خصوص تصمیم‌گیری و مساعدت شود که نتیجه جلسه متعاقباً اعلام می‌شود، سایر بدهی‌ها در اواخر سال ۹۸ تا حدودی تعدیل‌شده‌اند به‌طوری‌که در اواخر سال گذشته توانستیم بالغ‌بر ۵ میلیارد تومان از بدهی‌های شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی را پرداخت کنیم.

از ادارات دولتی و نهادها بالغ‌بر ۱۷ میلیارد تومان مطالبه داریم و هدف ما تحقق بودجه ۷۰ میلیاردی سال ۹۹ به‌صورت کامل است، چنانچه بودجه سال ۹۸ به‌صورت کامل محقق شد به‌طوری‌که ۷۰ درصد آن در پنج‌ماهه آخر سال، بعد از تغییر مدیریت بوده است.

* برای امسال شهرداری اهر قصد دارد چه برنامه‌های فرهنگی و هنری اجرا کند:

برپایی نمایشگاه‌های هنری در حمایت از هنرمندان منطقه، اجرای برنامه‌های شاد فرهنگی، فعالیت فرهنگ‌سرای شهرداری با بیش از ۳۰ رشته، حمایت از تمامی جشنواره‌های فرهنگی و هنری شهرستان، ساخت تندیس مفاخر شهرستان، ایجاد گذر فرهنگی از جمله برنامه‌های شهرداری در این حوزه است.

* تعامل با شورای اسلامی شهر اهر چگونه است:

خوش‌بختانه تعامل خوبی با اعضای شورای اسلامی شهر اهر داریم و اکثریت اعضا و هیأت‌رئیسه سال سوم را کارآمدتر و تخصصی‌تر می‌بینم که هیچ‌گونه خواسته غیرقانونی و غیرمعقول نداشته‌اند چنانچه در مدیریت قبلی نیز طی مصاحبه‌ای اعلام داشتم اکثریت اعضای شورا افرادی قانونمند هستند و اتهامات برخی افراد به آنها سندیت ندارد و مردم نیز بر این باورند که اکثریت آنها انسان‌های پاکدست و سالمی هستند.

* بارها شاهد بودیم که اهالی منطقه‌ی چلپ‌وردی به شورا و شهرداری جهت پیگیری مشکلات منطقه‌شان مراجعه می‌کنند و به دنبال تحقق مطالبات‌شان هستند. شهرداری اهر در منطقه‌ی چلپ‌وردی چه اقداماتی انجام داده و برنامه‌های آتی چه خواهد بود:

شهرداری اهر از محل بازآفرینی شهری اکثر مناطق و کوچه‌های منطقه چلپ‌وردی را آسفالت‌ریزی کرده است و در این خصوص از قیر تخصیصی تقریباً ۱۴۰ تن از سوی ستاد بازآفرینی به شهرداری اهر تحویل داده نشده است که در صورت تحویل آسفالت‌ریزی‌ها را ادامه می‌دهیم.

*شهرداری اهر برای دست‌یابی به درآمد پایدار چه برنامه‌ای دارد:

تنها منبع درآمد شهرداری غیر از جایگاه CNG و اجاره‌بها، درآمد حاصل از میدان دام بوده که متأسفانه ۴ سال است میدان ۲۵ ساله شهرداری تنها به خاطر حمایت از سرمایه‌گذار تعطیل گشته که مطالبه عمومی مردم در این خصوص را برابر قانون و مقررات پیگیری می‌کنیم که امیدواریم منتج به نتیجه شود، در کنار این‌ها چند مورد طرح در دست مطالعه داریم که با حصول نتیجه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

* در زمان انتخاب شما به‌عنوان شهردار اهر، حواشی متخلفی از جمله این‌که رشوه در صدور حکم رد و بدل شده است. به این حواشی چه پاسخی دارید:

در طول عمرم نه به کسی رشوه داده‌ام و نه از کسی رشوه اخذ کرده‌ام و صراحت لهجه و رک‌گویی‌ام را دلیل این خصوصیاتم می‌دانم. پیش هیچ‌کس غیر از معبودم شرمنده و خجل نیستم و اعتقادم این است کسی که رشوه می‌گیرد قطعاً زبان و یارای گفتن حق را نخواهد داشت و همیشه دلهره خواهد داشت و نمی‌تواند موفق باشد. من ریگی در کفشم ندارم به خاطر این صریح و رک حرف می‌زنم و گاهاً چوب این صراحتم را به‌صورت موقت می‌خورم ولی در ادامه طرف مقابل هم پی می‌برد که بیان و پذیرش حقایق سخت است.

چون این بحث جنبه کیفری دارد کسانی را که چنین ادعایی می‌کنند و تهمت می‌زنند را در وهله اول به خدا می‌سپارم و در وهله دوم دعوت می‌کنم بیایند و جسارت داشته باشند و ادعای‌شان را علنی کنند.

این اتهام کذایی از طرف بدخواهان بنده بوده که به خاطر منافع شخصی خویش مایل نبودند تغییراتی در مدیریت شهرداری انجام شود و اگر هم انجام می‌شود شخص جایگزین بنده نباشم چون قطعاً می‌دانستند با انتخاب بنده دست آن‌ها از تعدی به اموال عمومی و بیت‌المال و مداخله در امورات اجرایی کوتاه خواهد شد.

جالب‌تر آن‌که کسی این جریان را مدیریت می‌کرد که حق دخالت نداشت چون قانون چنین اجازه‌ای را به او نداده بود ولی آن‌قدر در امورات شهرداری و شورا مداخله کرده بود که به‌نوعی برای وی عادت شده بود و هر کاری اراده می‌کرد می‌شد و متأسفانه فکر می‌کرد که همیشه روزگار بر وفق مراد خواهد بود.

*عاقبت پارک مقابل گلزار شهدا بالاخره چه می‌شود: البته پیش‌تر صحبت‌هایی در خصوص این‌که دستگاه قضائی به دلیل قرار گرفتن این پارک در زیر دکل‌های برق حکم تخریب داده، شنیده‌ایم:

هم‌چین خبری نیست و کذب محض است.

* برای سامان‌دهی آب‌های سطحی (باران) که همواره موجب آب‌گرفتگی در خیابان‌های صاحب‌الزمان و چای‌کنار می‌شود، برنامه‌ای خواهید داشت یا خیر:

غیر از تعریض جوب‌های موجود و هدایت آب به کانال فاضلاب سنتی راهکاری نمی‌بینم.

* دلیل تأخیر در تدوین و تصویب لایحه بودجه سال ۹۹ شهرداری اهر چه بود:

تأخیر بودجه تنها با ۵ روز به شورای شهر اهر ارائه شد و بعد از تصویب بودجه ۹۰ میلیاردی در هیأت تطبیق رد شد که نهایتاً بودجه به ۷۰ میلیارد اصلاح و مورد تأیید هیأت تطبیق قرار گرفت که تعداد معدودی افراد که مخالف توسعه و آبادانی شهر بوده و هستند در روند تأیید خلل وارد کردند و با بحث‌های پوچ و حاصل ذهن‌های ناقص و غیر کارشناسی کلیات بودجه را به چالش کشیدند بی‌آنکه تخصصی در این زمینه داشته باشند، که در نهایت با درایت اعضای تطبیق نهایی و ابلاغ شد.

البته بنده به آن افراد حق می‌دهم چون طی دو سال قبل در شهر اهر آجر روی آجر گذاشته نشده بود و مخالفین تغییر و تحول و توسعه و فعالیت‌های عمرانی جهت سرپوش گزاردن به اشتباهات خود با بودجه مخالفت می‌کردند که نگذارند فعالیت‌های تیم مدیریتی جدید به چشم آید.

* تاکنون بر همگان عیان است که شهرداری و شورای شهر اهر اعتقاد چندانی به توزیع متوازن خدمات در مناطق مختلف شهری نداشته‌اند، آیا برای توزیع عادلانه خدمات هدف‌گذاری کرده‌اید:

این عیان بودن را قبول ندارم اتفاقاً خدمات به نسبت در تمامی محلات توزیع می‌شود.

* احداث شهرک صنفی اهر به کجا رسید:

مشکلی در شهرداری اهر وجود ندارد و منتظر ارائه نقشه‌های ساختمانی و گواهی تأمین اجتماعی هستیم تا روند صدور پروانه طی شود و این تعلل مربوط به شهرداری نیست.

* دلیل اختلاف بین شهرداری اهر با میادین دوآب جاده مشگین‌شهر و کلیبر چیست:

از سال ۹۵ در جهت حمایت از بخش خصوصی که در جاده کلیبر میدان خرید و فروش دام تأسیس کرده بودند میدان ۲۵ ساله شهرداری را تعطیل کردند که در جاده کلیبر فعالیت نماید منتها اهالی میدان نه‌تنها آن‌جا نرفتند بلکه در جاده مشگین‌شهر-اهر پایین‌تر از میدان دوآب شهرداری زمینی را تملک و به‌صورت غیرمجاز فعالیت می‌نمایند که در حال حاضر ما به دلیل پیگیری‌های همشهریان پیگیر حق و حقوق آنها هستیم و قصد داریم میدان دوآب شهرداری را مجدداً راه‌اندازی کنیم که درآمد پایدار برای شهرداری محسوب می‌شود.

برابر آئین‌نامه و ضوابط‌های موجود میدان دوآب شهرداری اهر از نظر موقعیت مکانی هیچ مشکلی ندارد هرچند بعضی‌ها بدون دلایل مستند قضیه را به حواشی می‌کشند ولی حق با مردم است که حقوق‌شان به خودشان برگردد و قطعاً قانون در این مورد در جهت صیانت از حقوق عامه تصمیم خواهد گرفت.

* در سند تدبیر و توسعه شهرستان، اولویت فعالیت با میدان دوآب جاده کلیبر است، چرا به انتقال میدان دوآب به جاده کلیبر توجهی نشد:

به استناد سند تدبیر و توسعه میدان ۲۵ ساله شهرداری در جهت حمایت از سرمایه‌گذار تعطیل شد که در سوال قبلی جواب دادم ولی در این خصوص مطمئنم مردم یک‌صد هزار نفری اهر به‌حق خود خواهند رسید، چون قانون احداث و مدیریت میدان را به عهده شهرداری گذاشته است.

۵۱ درصد میدان دوآب جاده کلیبر و مدیریت آن به عهده شهرداری است اگر مسئولین امر در خصوص انتقال میدان تصمیم بگیرند با جان و دل پذیرا هستیم، بارها از سوی مردم پیگیری شده که طوماری چند ده هزار نفر تهیه کنند و حق و حقوق خود را مطالبه کنند که گفته‌ایم فعلاً صبر کنید تا مسئولین امر تصمیم بگیرند.

* اغلب شهروندان معتقدند که مسئولان شهرستانی و شهری به دلیل کم‌کاری‌هایشان عامل عقب‌ماندگی اهر از شهرهای هم‌تراز خود هستند، نگاه شما به این موضوع چگونه است:

مهم وجدان مدیر یا مسئول است و به نظرم مردم بهتر خوب و بد را تشخیص می‌دهند اگر نظر اغلب مردم باشد و مستند است به نظر اکثریت احترام می‌گذارم و موافقم.

*همان‌طور که می‌بینیم خدمات شهری، آن‌طور که باید و شاید به مناطق عادل‌آباد و دانشسرا به سمت میدان شورا روانه نشده است (کوچه‌های خاکی)، دلیل این موضوع چه می‌تواند باشد:

شاید ساخت و سازهای غیرمجاز و نبود زیرساخت‌های استاندارد و حاشیه‌نشین بودن این محلات دلیل این امر باشد مثلاً شما در نظر بگیرید مانور شهرداری در بحث خدمات و عمرانی در مناطق تفکیک‌شده برابر ضوابط شهرسازی و معماری نسبت به این مناطق راحت‌تر است. ولی ما در حد توان سعی می‌کنیم ارفاقی نگذاریم و خدمات را به‌صورت یک‌نواخت پوشش دهیم.

* با عنایت به این‌که آتش‌نشانی اهر تجهیزات کافی برای اطفای حریق ساختمان‌های بلندمرتبه ندارد، شهرداری اهر برای تقویت تجهیزات و تأمین آن چه برنامه‌های عملی دارد:

تهیه این اقلام هزینه گزافی می‌خواهد و متأسفانه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به شهر اهر به خاطر جمعیت بالای صد هزار نفری‌اش خدماتی نمی‌دهد کما این‌که از چند سال قبل عملیات امداد و نجات خارج از محدوده شهرداری و روستاهای بخش مرکزی و فندقلو هم برخلاف قانون و خارج از وظایف به عهده شهرداری اهر است که هزینه بالایی برای شهرداری دارد. اینکه بگوییم برای آتش‌نشانی ادواتی مانند نردبان برای اطفا حریق ساختمان‌های بلندمرتبه تهیه می‌کنیم شعاری بیش نیست ولی بنا داریم در این خصوص از نماینده مردم شهرستان‌های اهر و هریس خواهش کنیم از طریق وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها پیگیری کند.