آخرین عناوین اخبار » اجتماعی » دولت » شهرستان اهر » صفحه نخست » ویژه
کد خبر : 61978
شنبه - ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳

وضعیت بحرانی آب در آذربایجان‌شرقی/کاهش هولناک آب‌های زیرزمینی استان طی ۵۰ سال گذشته/کاهش ۲۸ درصدی ذخیره آب در سد ستارخان اهر نسبت به مدت مشابه سال گذشته

وضعیت بحرانی آب در آذربایجان‌شرقی/کاهش هولناک آب‌های زیرزمینی استان طی ۵۰ سال گذشته/کاهش ۲۸ درصدی ذخیره آب در سد ستارخان اهر نسبت به مدت مشابه سال گذشته

به گزارش خبرنگار اهرامروز، یوسف غفارزاده در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر اظهار داشت: مجموع بارش‌های استان در سال جاری برابر ۱۳۳ میلیمتر است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با ۱۷۴ میلیمتر بارش، کاهش ۲۴ درصدی و در مقایسه با میانگین بارش‌های بلند مدت استان کاهش ۳۴ درصدی را نشان می‌دهد.

🔹 بر اساس آمارهای کشوری، جزو پنج استان آخر از نظر بارش هستیم. بارش‌هایی که در استان ما رخ داده است از نظر تعدد و شدت آن چندان بارش موثری نبوده و تقریباً اغلب تبدیل به رواناب و ذخیره سدها و آب‌های زیرزمینی نشده است.

🔹 در تعداد ۲۰ نقطه در رودخانه‌های مهم استان، ایستگاه‌های هیدرومتر برای سنجش رواناب‌ها نصب شده است که نتایج این ایستگاه‌ها نشان از کاهش ۴۰ درصدی رواناب‌های استان دارد. حتی رواناب‌های رودخانه آجی چای نیز ۸۰ درصد کاهش یافته است.

🔹 امیدواریم که در اندک ماه‌های آبی باقیمانده از فصل بارشی که تا پایان اردیبهشت و حتی ۱۵ روز نخست خرداد را شامل می‌شود، بارش‌های نیسانی بیش‌تری اتفاق افتد و رواناب‌های بیش‌تر جاری شده و موجب تقویت سدها شود.

🔹 تاکنون به طور میانگین ۴۲ درصد از ظرفیت سدهای استان پر هستند و بیش از نیمی از آن‌ها خالی مانده‌اند. یکسری از سدهایی که برای تامین آب شرب مردم هستند مثل سد علویان در مراغه، سدهای نهند در تبریز، سد بوکان مربوط به تبریز و سد ستارخان در اهر نیز حساسیت بسیار بالایی برای ما دارند.

🔹 اکنون تنها ۳۰ درصد از سد علویان مراغه پر شده که کاهش ۱۶ درصدی نسبت به وضعیت سال قبل دارد. سد ستارخان اهر هم امسال ۲۸ میلیون مترمکعب آب دارد در حالی که سال قبل ۳۹ میلیون مترمکعب آب داشت و امسال ۲۸ درصد کم‌تر شده است.

🔹 علی رغم وضعیت بهتر استان اما همچنان تراز آبی استان منفی است و طی ۵۰ سال گذشته به میزان یک میلیارد و ۳۹۰ میلیون مترمکعب از ذخایر آب‌های زیرزمینی استان کاهش یافته است که این افت تراز امسال نیز ۸۰ میلیون مترمکعب بیشتر و منفی تر شد

خبر: پرویز گلی زاده

 

سد ستارخان اهر