به گزارش خبرنگار اهرامروز، عبدالرضا کلانتری در جلسه مشترک پدافند غیرعامل و پیشگیری از جرایم دادگستری شهرستان اهر که با محوریت بوی نامطبوع در مناطق مختلف شهر اهر برگزار شد، اظهار داشت: تمامی نقاطی که انتظار می‌رفت منشأ بوی نامطبوع باشد را با همکاری کارشناسان بهداشت محیط مورد پایش مداوم قرار دادیم و منشأ بوی در ده‌ها نقطه را شناسایی کردیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهر ادامه داد: علی‌رغم تأکیدها و اعلام نقاط منشأ بوی نامطبوع در مناطق مختلف شهر اهر؛ هنوز اقدام به خصوصی از دستگاه‌های ذی‌ربط صورت نگرفته است، هرچند شهرداری اهر در ساماندهی زباله‌گاه یکسری اقدامات انجام داده است.

وی افزود: منشأ بوی نامطبوع در شهر اهر با قطعیت از تصفیه‌خانه فاضلاب شهری و کانال‌های هدایت آب و فاضلاب شهری نشأت می‌گیرد، وضعیت کانال‌های هدایت آب‌های سطحی واقعاً اسفناک بوده و منشأ بوی نامطبوع در مناطق شهری اهر متفاوت است و طبق ارزیابی‌های انجام یافته می‌توانیم بگوییم تصفیه‌خانه فاضلاب شهری یکی از عوامل بوی نامطبوع است.

کلانتری با ابراز نگرانی از هدایت آب آلوده خروجی تصفیه‌خانه فاضلاب شهری به رودخانه اهرچایی گفت: چندی پیش از خروجی تصفیه‌خانه فاضلاب شهری که به رودخانه اهرچایی سرریز می‌شود نمونه‌برداری انجام دادیم و نتیجه آزمایش ۳ برابر بودن آلودگی آب فاضلاب را نشان می‌داد. همچنین آبیاری باغات حاشیه رودخانه اهرچایی با خروجی تصفیه‌خانه فاضلاب شهری که آلودگی بیش از حد آن محرز شده بر نگرانی‌هایمان افزوده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهر تصریح کرد: عامل شکل‌گیری بوی نامطبوع از تصفیه‌خانه فاضلاب شهری این بود که از ۲۴ فقره پمپ تنها ۱۲ مورد فعال بود و در هوادهی این تصفیه‌خانه ایراد فنی وجود داشت، با توجه به دغدغه مدیر آب و فاضلاب برای حل معضل بوی نامطبوع که لازم به قدردانی می‌دانم در اولین فرصت پمپ‌های تصفیه‌خانه فاضلاب شهری را تعمیر و تمامی ۲۴ پمپ را فعال کردند.

وی با ذکر این‌که حجم ورودی فاضلاب شهری با ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب شهری اهر هم‌خوانی ندارد، یادآور شد: ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب شهری اهر از لحاظ ماکسیموم برای رنج ۲۱۰ لیتر در ثانیه طراحی شده؛ ولی حجم ورودی فاضلاب به تصفیه‌خانه ۲ برابر ظرفیت است و این امر نشان می‌دهد که تصفیه‌خانه قادر به تصفیه تمامی حجم ورودی فاضلاب نیست و باید فاز دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهری اهر احداث شود.