به گزارش اهرامروز، سید محمد عابدی در بازدید از مراحل بازسازی بقعه شیخ شهاب‌الدین محمود اهری در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: در این راستا پیگیری‌های لازم برای تسریع در اجرای این پروژه آغاز شده که امیدواریم این اثر منحصربه‌فرد تاریخی تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: با توجه به اینکه محور تبریز – اهر و ارسباران یکی از محورهای گردشگری تبریز ۲۰۱۸ انتخاب‌شده است، با اتمام این پروژه شاهد فعالیت مجدد این مجموعه و راه‌اندازی دوباره موزه ادب و عرفان در محل این بقعه باشیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری اهر نیز از آغاز مرمت این پروژه در قالب چهار قسمت برای تسریع در اتمام آن خبر داد.

حسن باقرپور کندی عملیات اجرایی در این پروژه را کمبود اعتبار و طولانی شدن عملیات مطالعاتی از سوی دانشگاه هنر اسلامی اعلام کرد.

مجموعه فرهنگی تاریخی شیخ شهاب‌الدین اهری که موزه ادب و عرفان کشور یکی از جاذبه‌های آن است، در جنوب شهرستان اهر واقع‌شده است.

این بقعه خانقاه و مدفن شیخ شهاب‌الدین اهری، عارف قرن ۷ هجری قمری است مقبره و موزه ادب و عرفان در داخل بوستانی به همین نام برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی ایجادشده است.

این مجموعه در دوره صفویه و به‌احتمال‌زیاد در روزگار شاه‌عباس اول بر مزار شیخ شهاب‌الدین اهری، در شهر اهر ساخته‌شده اما آثاری از دوره‌های قبل (دوره ایلخانی) در آن وجود دارد.

قسمت‌های این بقعه شامل خانقاه، چینی‌خانه‌ها، صحن، ایوانی بلند، مناره‌ها و غرفه‌های متعدد می‌باشد، همچنین در این بنا از الحاقات دوره صفوی (کاشی‌کاری ایوان‌ها) به چشم می‌خورد.

موزه ‘ادب و عرفان’ در جوار مزار شیخ شهاب‌الدین اهری برپاست این موزه در سال ۱۳۷۴ شمسی در تالار اصلی بنای تاریخی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری تأسیس شد و بخشی از آثار فرهنگی مربوط به ادب و عرفان کشور و آذربایجان در آن گردآوری‌شده است.

موزه ادب و عرفان از موزه‌های تخصصی ایران در نوع خود محسوب می‌شود و از این حیث برای محققان این عرصه بدیع و در نوع خود جالب و دیدنی است.

در این موزه آثار ادبی و عرفانی جالبی از دوره‌های تاریخی صفوی تا قاجاریه گردآوری و برای بازدید عرضه‌شده است.

این اثر فاخر و ارزشمند تاریخی در زلزله سال ۱۳۹۱ ارسباران آسیب دید و به همین جهت موزه ادب و عرفان بنا به تشخیص اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری جمع‌آوری و تاکنون با وجود اینکه در آستانه پنجمین سالگرد زلزله ارسباران قرار داریم، مرمت و بازسازی آن به اتمام نرسیده است.

خبرنگار: رضا بالاگر