نورالدین برقی ظهر امروز در گفت‌و‎‌گو با خبرنگار اهرامروز با اشاره به آغاز طرح مبارزه با آفت «پروانه‌ی دُم قهوه‌ای» در مناطق جنگلی شهرستان اهر اظهار داشت: سال گذشته اهالی روستاهای جنگل‌نشین هجوم آفت «پروانه‌ی دُم قهوه‌ای» را گزارش دادند که این آفت باعث آزار و اذیت اهالی می‌شود در همین راستا اقدامات لازم را جهت مبارزه با آفت پروانه‌ی دُم قهوه‌ای آغاز کردیم که هم‌اکنون نیز ادامه دارد.

وی از انعقاد قرارداد با شرکت گیاه پزشکی در راستای پاکسازی مناطق جنگلی از آفت پروانه‌ی دُم قهوه‌ای از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی خبر داد و افزود: این شرکت طبق قرارداد منعقد شده موظف شده تا آفت پروانه‌ی دُم قهوه‌ای را در مناطق جنگلی روستاهای آللو، افیل، انداب و مناطقی که در آن‌جا آفت مشاهده شده را به صورت دستی جمع‌آوری کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اهر ادامه داد: اخیراً اکیپی متشکل از ادارات‌کل استانی منابع طبیعی، حفاظت محیط زیست و جهاد کشاورزی که از مناطق درگیر با آفت «پروانه‌ی دُم قهوه‌ای» به صورت میدانی بازدید کرده بودند، مجدداً دستور مبارزه با این آفت صادر شد که این‌بار شدت هجوم آفت پروانه‌ی دُم قهوه‌ای در روستای آللو و مناطق هم‌جوار بود؛ این در حالی است که احتمال می‌رود آفت از سمت مناطق جنگلی حاتم‌مشه‌سی مشگین‌شهر به مناطق جنگلی این شهرستان سرایت کرده باشد.

برقی بابیان این‌که روش مبارزه با آفت «پروانه‌ی دُم قهوه‌ای» به دو شکل جمع‌آوری دستی آفت و سّم‌پاشی با مواد شیمیایی است، گفت: روش سّم‌پاشی به دلیل این‌که باعث می‌شود حشراتی که برای جنگل مفید هستند نیز از بین بروند به کلی رد شد و روش جمع‌آوری دستی آفت بیشتر مدنظر قرار گرفته است.

 

بی‌توجهی به مبارزه با آفت «پروانه‌ی دُم قهوه‌ای» منجر به از بین رفتن جنگل‌ها می‌شود

وی اضافه کرد: با توجه به این‌که اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی برای مبارزه با آفت «پروانه‌ی دُم قهوه‌ای» عزم جدی دارد از این‌رو برنامه‌ها و اقدامات بدین شکل است که مبارزه با آفت تا زمستان تداوم خواهد یافت و به حول قوه الهی این آفت را نهایت تا اواخر سال‌جاری در مناطق جنگلی پاکسازی می‌کنیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اهر در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که در حال حاضر چه میزان از مناطق جنگلی شهرستان اهر با آفت «پروانه‌ی دُم قهوه‌ای» درگیر است؟ گفت: در شهرستان اهر حدود ۳۰۰۰ هکتار جنگل داریم، احتمال می‌رود حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ هکتار از جنگل‌های شهرستان اهر با آفت پروانه‌ی دُم قهوه‌ای درگیر شده باشند، در صورتی که به سایر مناطق نیز این آفت سرایت کرده باشد را نیز در طرح مبارزه قرار می‌دهیم.

برقی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر این‌که آیا آفت «پروانه‌ی دُم قهوه‌ای» خسارتی هم به دنبال دارد یا خیر؟ افزود: در سال اول آفت «پروانه‌ی دُم قهوه‌ای» از برگ درختان تغذیه می‌کند و اگر نسبت به این آفت بی‌توجهی کرده و فکر کنیم با طبیعت سازگاری خواهند کرد اشتباه محض است چراکه وجود آفت پروانه‌ی دُم قهوه‌ای برای سه یا چهار سال در مناطق جنگلی می‌تواند به خشک شدن درختان که همان نابودی جنگل است خسارت جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: مبارزه بی‌امان و مداوم با آفت پروانه‌ی دُم قهوه‌ای، خطرات و خسارت‌های احتمالی را از بین می‌برد، البته این آفت هر ساله در جنگل‌ها وجود دارد و یک سالبا شدت بیشتر و سال دیگر با شدت کمتری رویت می‌شود که خوشبختانه طی بارندگی‌های اخیر و پرندگان در پاکسازی بخشی از مناطق جنگلی نیز تاثیرگذار بوده است.

انتهای پیام/ش