رحیم صادقیه اهری در گفت‌وگو با خبرنگار اهرامروز ضمن تبریک روز هفت مهر روز آتش‌نشان اظهار داشت: آتش‌نشانی  یکی از مشاغل مهم و حساس مدیریت شهری است که ارتباط مستقیمی با جان شهروندان هر شهر دارد و برای انجام آن باید فردی تلاشگر و از خود گذشته بود تا بتواند در مواقع خاص جان دیگران را بر خود ترجیح دهد.

وی با اشاره به خدمات ارائه‌شده توسط این واحد به شهروندان در طی سال ۹۶ گفت: در شش‌ماهه اول امسال آتش‌نشانی شهرداری اهر اقدام به مهار ۶۲ مورد آتش‌سوزی در منازل، ۴۱ مورد آتش‌سوزی و تصادف خودرویی، ۸۶ مورد آتش‌سوزی باغات و علوفه دامی در روستاها و باغات اطراف، ۲۴ مورد امداد و نجات خودرویی، ۴ مورد امداد و نجات برفی در مواقع برفی و یخ‌بندان، ۲۴ مورد آب‌گرفتگی منازل، ۲۱ مورد گیرکردن انگشت در انگشتری و چرخ‌گوشت، ۲ مورد انفجار گاز خودرو، ۱۴ مورد آموزش اطفا حریق و مانور در مدارس و ادارات، ۴۰ مرود ورود مار به منازل و خودروها، ۲۲۰ مورد آب دهی به پیمانکاران و واحدهای عمرانی و خدماتی کرده است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهر بابیان اینکه یک آتش‌نشان در مواقع ضروری نقش‌های مختلفی را بازی می‌کند افزود: در جریان یک خودکشی که دو هفته پیش رخ داد و بنده خودسر صحنه حاضر شدم ما وضعیت دشواری پیش رو داشتیم پس از صحبت کردن با فرد اقدام کننده که نتیجه منفی داشت با تلاش بسیار و در آخرین لحظه توانستم آن فرد را نجات دهم و از مرگ حتمی وی جلوگیری کنم.

صادقیه بابیان اینکه آتش‌نشانی شهرداری اهر هر لحظه آماده ارائه خدمت به همشهریان است عنوان داشت: آتش‌نشانی شهرداری اهر در حال حاضر دارای دو ایستگاه مرکزی و شهرک شیخ شهاب‌الدین اهری با ۳۰ آتش‌نشان، ۶ خودروی آتش‌نشانی است که با وجود کمبودهای بسیار به ارائه خدمت می‌پردازد.

وی بابیان اینکه آتش‌نشانان ما هرگونه آموزشی برای مقابله با حوادث پیش‌بینی‌شده و غیرمترقبه را دیده‌اند گفت: نیروهای ما همیشه آماده ارائه خدمت به همشهریان هستند ولی از کمبود ماشین‌آلات و ابزار لازم رنج می‌برند نردبان بالای شش متر نداریم این امر با وجود ساختمان‌های ۱۲ طبقه بدون ایمنی و حتی پله‌های اضطراری بسیار ضروری است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهر با اشاره به اینکه تأمین تجهیزات و لوازم مورد نیاز بسیار ضروری است عنوان کرد: کمبودها در این بخش کار را به‌جایی رسانده که ما قادر به ارائه خدمات مطلوب به ساختمان‌های بالای ۲ طبقه نیستیم اگر افراد گیر افتاده در ساختمان‌های بلند از شدت آتش‌سوزی از بین نروند حتماً از خفگی حاصل از حادثه جان خود را از دست خواهند داد.

صادقیه ادامه داد: در حال حاضر نردبان هیدرولیکی نداریم که اخیراً در خصوص این کمبود طی نامه‌ای به شهرداری اهر که امیدواریم نتیجه بگیریم و یکی از دیگر از کمبودهای آتش‌نشانان دستگاه تنفسی بوده که تأمین آن‌هم آتش‌نشان حداقل می‌توانند در برابر دود دچار مشکل تنفسی نشوند و اگر این دو مورد نباشد آتش‌نشانان اهری قادر به اطفاء حریق در ساختمان‌های بلندمرتبه نیستند.

وی با تأکید بر اینکه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری به ۱۲۵ روستای این شهرستان خدمات ارائه می‌دهد، یادآور شد: گاهاً بر اثر آتش‌سوزی که در روستاهای تابعه صورت می‌گیرد آتش‌نشانی اهر برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌های روستایی اقدام می‌کند در حالی که حتی یک ایستگاه اختصاصی برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی به روستاها نداریم.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهر خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سطح ارائه خدمات آتش‌نشانان اهری بیش از حد بوده و زمانی که در روستاها آتش‌سوزی اتفاق می‌افتد خودروهای این سازمان درگیر آن می‌شوند که خدای‌ناکرده اگر اتفاقی در شهر اهر رخ دهد قطعاً با کمبود تجهیزات و امکانات مواجه خواهیم شد.

صادقیه بابیان اینکه به‌طور میانگین روزانه نزدیک به ۶۰ مورد مزاحم تلفنی داریم، گفت: تنها درخواستی که داریم پرهیز از مزاحمت‌های تلفنی برای آتش‌نشانی است به‌طوری‌که وقتی برخی مأموریت‌ها توأم با مزاحمت تلفنی می‌شود احتمال اینکه جان شهروندان در حوادث واقعی به خطر بیفتد جدی است.