به گزارش خبرنگار اهرامروز، غلامعلی پاشازاده در دیدار با علی اسحقی عضو شورای اسلامی شهر اهر بابیان این‌که ۳۰ میلیون برگ اسناد قدیمی و تاریخی در مرکز اسناد ملی شمال‌غرب کشور جمع‌آوری شده است، اظهار داشت: تاکنون از ۳۰ میلیون برگ اسناد قدیمی، ۳ میلیون برگ در سیستم اسناد ملی بارگذاری شده و مابقی را نیز اسکن و بارگذاری می‌کنیم.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال‌غرب کشور با گلایه از نگهداری اسناد قدیمی در اهر و شهرهای قره‌داغ گفت: ۲ سال است که مسئولیت مرکز اسناد را بر عهده دارم، ولی تابه‌حال پیش نیامده که از شهروندان و یا ادارات اهر بخواهند که اسناد قدیمی در اختیارشان را بررسی و یا در مرکز اسناد آرشیو کنیم.

وی بابیان این‌که اسناد قدیمی و تاریخی شهرداری اهر با قدمت ۱۰۰ ساله می‌بایست نسخه‌هایی در اختیار مرکز اسناد ملی می‌بود، افزود: متأسفانه آن‌طور که باید و شاید مردم ارسباران به خصوص اهر برای تحویل نسخه‌ای از اسناد قدیمی در اختیارشان همکاری نکرده‌اند، بنده با اینکه ارسبارانی هستم اما در مرکز اسناد ملی؛ سندهایی را از ارسباران یا به اصطلاح قراجه‌داغ در آرشیو نمی‌بینم.

پاشازاده ادامه داد: واقعیتاً اسناد مربوط به قره‌داغ و اهر در مجموعه مرکز اسناد ملی بسیار کم است. در حالی که قره‌داغ و اهر تاریخ و قدمت بالایی دارد، حتماً برای یافتن اسناد قدیمی از شهرداری اهر از آرشیو مرکز اسناد ملی با شورای اسلامی شهر اهر همکاری می‌کنم و با توجه به اینکه اصالت بنده به قره‌داغ بازمی‌گردد از این همکاری بسیار خوشال می‌شوم.

رئیس مرکز اسناد ملی شمال‌غرب کشور با ذکر این‌که شهرستان اهر با اسناد قدیمی و تاریخ پُرافتخارش شناخته می‌شود، ابراز داشت: نسل جوان برای شناخت شهر تاریخی همچون اهر باید به اسناد رجوع کند و حتی نویسنده‌ای بخواهد از تاریخ اهر بنویسد مجبور است به اسناد رجوع کند، اما حداقل‌ انتظاری که می‌توان از خانواده‌های اصیل داشت این است که نسخه‌ای در اسناد در اختیارشان را به مرکز اسناد ملی نیز تحویل دهند ولی این همکاری هنوز به وجود نیامده است.

وی تصریح کرد: جمعی از دوستداران اسنادی از قباله روستای مهربان به مرکز اسناد ملی شمال‌غرب کشور تحویل داده‌اند که قدمت آن به زمان حکومت صفوی برمی‌گردد و این قباله تاریخی ۱۱۷ متر طول دارد و این سند تاریخی به قدری جذابیت دارد که نسخه‌ای از آن در معرض دید عموم در مرکز اسناد ملی گذاشته‌ایم و از طرفی ما بر حسب وظیفه از اسناد تاریخی حفاظت می‌کنیم چون اگر کم‌محلی شود اسناد قدیمی از بین خواهد رفت.

پاشازاده بر لزوم برقراری ارتباط شهروندان اهری با مرکز اسناد ملی شمال‌غرب کشور برای جمع‌آوری اسناد قدیمی و تاریخی تأکید کرد و گفت: از شهرداری تبریز و استانداری اسنادی با همکاری شهروندان آرشیو شده که بر پایه آن کتاب چاپ می‌شود، در حالی که اگر اسناد شهرداری اهر و سایر حوزه‌ها به حد کافی در مرکز اسناد بود می‌توانستیم برای نشان دادن تاریخ اهر کتاب نیز چاپ کنیم.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال‌غرب کشور خاطرنشان کرد: در صورت وجود اسناد تاریخی در اختیار ادارات و اشخاص در اهر، آماده‌ایم کارشناسان مرکز اسناد ملی شمال‌غرب کشور را جهت بررسی و ارزش‌یابی به شهرستان اهر اعزام کنیم و حتی کارگاه‌های آموزشی حفظ اسناد تاریخی برگزار کنیم، اما واقعیتاً از این‌که اسناد اندکی از منطقه‌ای تاریخی ارسباران در مرکز اسناد ملی وجود دارد افسوس می‌خوریم.