به گزارش خبرنگار اهرامروز، حجت‌الاسلام محمدعلی نظری در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرائم شهرستان اهر که به میزبانی فرماندهی انتظامی برگزار شد، با تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی در طول چهل‌سال گذشته برای ملت عزت و اقتدار به ارمغان آورده و در طول چهل‌سال گذشته این نظام به دستاوردهای بسیاری نیز دست‌یافته است.

وی با اشاره به اینکه در دوران پیش از انقلاب اسلامی، حاکمان هیچ قدرتی از خود برای تصمیم‌گیری نداشتند، افزود: خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی که لطفی از جانب پروردگار متعال بود تمامی امورات کشور به مردم سپرده شد به‌طوری که دشمنی آمریکایی‌ها و استکبار جهانی با جمهوری اسلامی بدین خاطر است که دیگر نمی‌توانند در مسائل داخلی کشورمان دخالت کنند و این دستاورد کمی برای یک کشور نیست.

رئیس دادگستری شهرستان اهر ادامه داد: نهال جمهوری اسلامی با خون هزاران شهید گلگون‌کفن در طول ۴۰ سال گذشته آبیاری شده اینکه امروز به درختی تنومند تبدیل‌شده است، پدران و مادران فرزندان خود را فدا کردند تا استقلال کشور حفظ شود و انتظار خانواده‌ها شهدا از مسئولان خدمتگزاری برای مردم و تلاش برای رفع مشکلات آن‌هاست.

نظری اضافه کرد: امروز که ما مسئولیت قبول کرده‌ایم با خودمان صادق باشیم که برای رفع مشکلات و معضلات جامعه و مردم چه کرده‌ایم؟ اگر قرار بر رفع تکلیف در دوران تصدی‌گری مسئولیت باشد به‌راحتی می‌توان رفع تکلیف نمود و اگر خطایی داریم نباید هزینه آن را نظام و مردم بپردازند.

وی در ادامه هدف از تشکیل جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرائم با محوریت سرقت را تلاش برای تأمین امنیت خاطر و اموال دولتی و مردمی عنوان کرد و گفت: چرا با وجود دستگاه‌های امنیتی و نظامی اموال عمومی و مردم توسط سارقان به سرقت می‌رود؟ در بحث مقابله با سارقان نیروی انتظامی و بسیج و سپاه به‌تنهایی وظیفه ندارند بلکه برای بازگرداندن اعتماد عمومی تمامی دستگاه‌ها پای‌کار باشند.

خوشبختانه سرقت مسلحانه در شهرستان اهر نداریم

رئیس دادگستری شهرستان اهر تصریح کرد: خوشبختانه سرقت‌های آن‌چنانی همچون سرقت مسلحانه در شهرستان اهر نداریم ولی قبول داریم که از تجهیزات برق، خانه باغ‌ها، اشیای داخل اتومبیل و حتی خودروها به سرقت می‌رود اما بدان معنی نیست که دستگاه قضایی و نیروی انتظامی نسبت به این جرائم بی‌توجه باشند، این در حالی است که امسال پس از دستگیری نیروی انتظامی و رسیدگی در دستگاه قضایی ۱۸۵ زندانی راهی زندان شده‌اند.

نظری با ذکر اینکه دستگاه‌های ذی‌ربط با جلب مشارکت‌های مردمی فرصت را از سارقان و فرصت‌طلبانی که به اموال عمومی رحم نمی‌کنند بگیرند و دستگاه قضایی از آن‌ها در جهت دفاع از حقوق عامه مردم حمایت می‌کند، گفت: لازم می‌دانم از تلاش فرماندهی و پرسنل خدوم نیروی انتظامی از بابت اقداماتشان قدردانی کنم و تأکید داریم باید عرصه برای سارقان تنگ‌تر شود.

وی ابراز داشت: هر دستگاه دولتی و غیردولتی موظف است تا از اموال دستگاه خود با حساسیت مراقبت و حراست کند و اگر سرقتی در حوزه کاری دستگاهی اتفاق می‌افتد کارکنان آن دستگاه نباید شب را آسوده سپری کنند بلکه باید هوشیار باشند به‌عنوان مثال وقتی کابل برق به سرقت می‌رود شاید اداره برق از نظر مادی متضرر شود ولی مردم از بابت نعمت برق و روحی متضرر می‌شوند.

افزایش ۴۵ درصدی پرونده‌های ورودی «سرقت» در دادگستری اهر

رئیس دادگستری شهرستان اهر از افزایش ۴۵ درصدی پرونده‌های ورودی «سرقت» در مقایسه با ۱۰ ماهه سال گذشته در دادگستری این شهرستان خبر داد و گفت: متأسفانه سال گذشته سه مورد کیف‌قاپی داشتیم که با ورود قاطع نیروی انتظامی و برخورد دستگاه قضایی با سارقان، امسال این پدیده شوم تکرار نشده است.

حجت‌الاسلام نظری، بیشترین سرقت‌های به وقوع پیوسته را «سرقت تعزیری» عنوان کرد و یادآور شد: در ۱۰ ماهه سال گذشته بیش از ۵۹۰ پرونده تحت عنوان «سرقت تعزیری» در دادگستری داشتیم و امسال در طول ۱۰ ماه گذشته این رقم به ۸۷۹ فقره پرونده افزایش‌یافته است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۴۵ درصدی ورودی پرونده سرقت را نشان می‌دهد در حالی که نیروی انتظامی و دستگاه قضایی در زمینه برخورد با سارقان مماشات نکرده و با شدت برخورد کرده‌اند.

وی بابیان اینکه اکثر سارقان دستگیر شده اعتیاد به مواد مخدر دارند، امیدواریم با ایجاد کمپ ترک اعتیاد سارقان معتاد را به‌جای کمپ ترک اعتیاد ورزقان در خود شهرستان نگهداری کنیم، گفت: فردی که در شهرستان اهر کمپ ترک اعتیاد راه‌اندازی کرده بود از او حمایت نکردند تا این‌که مجبور شد کمپ را تعطیل کند.

رئیس دادگستری شهرستان اهر همچنین از صدور حکم پرونده سارق حرفه‌ای در این شهرستان خبر داد و افزود: این سارق در سه فقره پرونده سرقت خودرو به مدت ۱۳٫۵ سال به حبس محکوم‌شده است و پس از گذراندن دوران محکومیت‌اش به دورافتاده‌ترین نقاط کشور تبعید می‌شود.

تبعید و ۱۳ سال حبس برای سارق حرفه‌ای خودرو در شهرستان اهر

نظری با تأکید بر اینکه سارقانی که به مردم و اموال آن‌ها رحم نمی‌کنند انتظار رأفت دستگاه قضایی و نیروی انتظامی را نداشته باشند، گفت: نیروی انتظامی وظیفه دارد تا عرصه را برای مخلان نظم عمومی و سارقان تنگ و دستگاه قضایی موظف به برخورد عبرت‌آموز و شدید با افراد خاطی است و در این میان در موضوعات سرقت، اخلال در نظم عمومی، مزاحمت به نوامیس، کلاه‌برداری، تولید و توزیع مواد مخدر و مشروبات الکی، اختلاس و ارتشاء رحمی در کار نیست و موردی نیست که دستگاه قضایی برای سارق رأفت نشان دهد.

وی بر لزوم توجه مردم به نصب دوربین‌های مداربسته در اماکن شخصی و جدی گرفتن توصیه‌های ایمنی پلیس جهت رفع زمینه‌های سرقت سارقان تأکید کرد و گفت: باید شرایطی ایجاد شود تا سارقان حتی فکر سرقت در افکارشان نگنجد و همیشه احساس خطر از دستگیری داشته باشند.

رئیس دادگستری شهرستان اهر با اشاره به این‌که برخورد با سارقان در شهرستان اهر تشدید می‌شود، خاطرنشان کرد: به سارقان توصیه می‌کنم از این پس‌دست از پا خطا نکنند چون نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و دستگاه‌های ذی‌ربط به کمین دستگیری‌شان نشسته‌اند، به‌طوری که در یک فقره پرونده سارق حرفه‌ای بیش از ۱۳ سال حبس و تبعید در انتظار سارقان است البته آرای متعددی برای سارقان صادر می‌شود که این‌یک نمونه از آن بود.