به گزارش خبرنگار اهرامروز، احمد رجب‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به اینکه ورود بخش خصوصی به هنر بسیار کار مبارک و خوبی است، اظهار داشت: اخیرا یک موسسه در تبریز با عنوان بخش خصوصی جشنواره تئاتر برگزار کرده ولی به جای اسپانسر از بخش دولتی رقم بالایی را دریافت کرده است.

وی با بیان اینکه این جشنواره تئاتر در قالب “جشنواره تئاتر صلح” اخیرا در تبریز برگزار شد افزود: در این جشنواره خصوصی موسسه الف ۴۵۰ میلیون برای برگزاری جشنواره در قالب تبریز ۲۰۱۸ هزینه شده که کل میهمانان جشنواره ۹۰ نفر با ۱۵ گروه بود.

نایب رئیس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی گفت: با مقایسه هزینه‌های جشنواره بین المللی تئاتر ارسباران که برای ۲۵ گروه با ۳۰۰ نفر حدود ۱۳۰ میلیون هزینه کرده است، در این جشنواره تئاتر صلح، این گروه به عنوان بخش خصوصی ولی با سرفصل بودجه هنری تبریز۲۰۱۸ بیش از ۴۵۰ میلیون اعتبار گرفته است.

وی با بیان اینکه این اعتبار بدون اخذ نظر اداره کل ارشاد و انجمن هنرهای نمایشی از ستاد تبریز۲۰۱۸ پرداخت شده است، گفت: این پولِ پرداخت شده، تحت فشار افرادی بوده که احتمالا در این موسسه سهام دار هستند رئیس شورای سیاست گذاری این جشنواره تاثیرگذارترین فرد  در ستاد تبریز۲۰۱۸ است.

رجب‌پور با تاکید بر اینکه این پول از جیب تئاتر استان در آورده و به تئاتر کم اثر و بدون سابقه پرداخت شده خاطر نشان کرد: اگر این جشنواره، یک جشنواره بخش خصوصی است، باید خود بخش خصوصی هزینه کند و چرا باید سهم تئاتر استان را بیجا برای این جشنواره که واقعا خروجی نداشت، هزینه کنند؟ آثار و نمایش‌هایی که در تبریز اجرا شدند، در طول ده سال گذشته بارها اجرا شده بودند و دستاوردی برای استان نداشتند.

وی تصریح کرد: جشنواره بین‌المللی‌ای مانند تئاتر کوتاه ارسباران که ۱۲ سال سابقه دارد و به صورت بین المللی و با ۳۰۰ نفر و بیش از سه برابر بیشتر از الف استقبال شده، برگزار می‌شود، ۵۰ میلیونی که یک سال قبل از طرف معاون استاندار قول پرداخت داده شده بود پرداخت نمی‌شود ولی به این گروه، به صورت آنی ۴۵۰ میلیون پرداخت شد.

نایب رئیس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی با بیان اینکه با موسسه الف کاری نداریم ولی پرداخت کننده آن با کدام برآورد کاری و مالی بیش از ۴۵۰ میلیون پرداخت کرده است.

وی با تاکید بر اینکه افراد تصویب کننده و پرداخت کننده باید در این موضوع پاسخ دهند ابراز داشت: عوامل اجرایی این جشنواره هم از نیروهای بومی استفاده نکرده و همه افراد را از تهران برای اجرا آورده بودند. حتی تعدادی از خبرنگاران را هم از تهران به تبریز برای مدت یک هفته آورده بودند تا برنامه را پوشش دهند.

رجب‌پور با بیان اینکه با این رقم ۴۵۰ میلیونی، می‌توانستیم بیش از ۱۰۰ نمایش پرمحتوا تولید و اجرا کنیم، افزود: سه گروه خارجی به جشنواره آمده بود که ۳ نفر از عراق، ۴ نفر از رومانی و یک نفر از آذربایجان آمده بودند ولی در ارسباران با ۱۴ شرکت کننده خارجی نهایتا ۱۳۰ میلیون هزینه کرده بودند.

وی خاطر نشان کرد: کسانی که برای ۲۰۱۸ کار می‌کردند، چرا این همه هزینه به استان تحمیل کردند؟ شاید کمتر از نیمی از آن برای این جشنواره هزینه نشده است ولی ۴۵۰ میلیون تومان به تئاتری که باید بخش خصوصی اجرا می‌کرد، پرداخت کرده‌اند.

انتهای پیام/