به گزارش خبرنگار اهرامروز، زاهد محمودی در نخستین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر در سال‌جاری با قدردانی از اعضای این شورا اظهار کرد: سال گذشته اعضای شورای حفاظت از منابع آب اهر توانستیم چالش پیش‌روی بحران کم‌آبی را مدیریت کنیم و اگر همکاری تمامی دستگاه‌ها نبود مدیریت منابع آب سخت می‌شد.

وی افزود: بارندگی‌های امسال با آن‌که خسارت‌هایی به برخی از استان‌ها وارد کرد ولی نوید بخش سالی پُر آب خواهد بود به طوری که پیش‌بینی‌ها بدین شکل است که امسال از نظر منابع آبی وضعیت نسبتاً مطلوبی خواهیم داشت اما باید در هر شرایط و نگاه به آینده در مدیریت منابع آبی، صرفه‌جویی را لحاظ کنیم.

فرماندار شهرستان اهر، حفاظت از حریم و بستر رودخانه‌ها و مهار سیلاب‌های احتمالی را از مهم‌ترین رویکردهای شورای حفاظت از منابع آب در سال‌جاری عنوان کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی، قضایی، انتظامی و امنیتی بر آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها که به صورت غیرقانونی به تصرف درآمده‌اند اجماع نظر دارند و تاکید داریم با متصرفان حریم رودخانه‌ها باید برخورد شود.

محمودی بابیان اینکه اولویت نخست در توزیع منابع آبی سد ستارخان با بخش «شرب» است، ادامه داد: اولویت‌های بعدی در تخصیص منابع آب سد ستارخان با بخش‌های «صنعت و کشاورزی» خواهد بود.

وی بر لزوم شناسایی نقاط حادثه‌خیز حریم تصرف شده رودخانه‌ها در شهرستان اهر تاکید کرد و گفت: دستگاه‌های ذی‌ربط برابر قوانین ابلاغ شده نقاط تصرف شده رودخانه‌ها که بیشتر جان مردم را تهدید می‌کند شناسایی و جهت آزادسازی حریم معرفی شوند و در این راستا دستگاه قضایی شهرستان اهر جهت آزادسازی حریم رودخانه‌ها اعلام آمادگی کرده است.

رئیس شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر اضافه کرد: اخیراً از فرمانداری اهر خواسته شد تا میزان برآورد هزینه جهت آزادسازی حریم تصرف شده رودخانه‌ها را به دولت اعلام کند و ما بر اساس نظر کارشناسان آن اعلام کردیم به عبارتی برای آزادسازی حریم تصرف شده رودخانه‌های شهرستان اهر به اعتباری بیش از ۴۵ میلیارد تومان نیاز دارد.

محمودی در ادامه با تاکید بر اینکه برای زمین‌هایی که در حریم رودخانه‌ها قرار گرفته‌اند و به صورت غیرقانونی به آنها اسناد مالکیت صادر شده بایستی ابطال و به مالکیت دولت بازگردانده شود، گفت: در تخصیص منابع آبی، کمیته برنامه‌ریزی و تقسیم‌بندی آب تشکیل خواهد شد و امور آب و جهاد کشاورزی در جلسه بعدی شورای حفاظت از منابع آب اهر برنامه‌های خود را ارائه دهند.

گفتنی است؛ کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب در بخش صنعت، کاهش ۲۰ درصدی مصرف آب در بخش شرب، فعال‌سازی چاه‌های آب شهر در قالب پدافند غیرعامل جهت مصرف در بخش شرب، رهاسازی آب سد ستارخان با تصمیم شورای حفاظت از منابع آب، تشکیل کمیته برنامه‌ریزی و تقسیم‌بندی آب و همکاری دستگاه‌ها به منظور آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها از جمله مسائل مطرح شده در نخستین جلسه شورای حفاظت از منابع آب اهر بود.

انتهای پیام/