محمد اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار ارسباران نیوز در اهر، با اشاره به اینکه در سال ۹۴ شاهد عملکردی ایده‌آل در محصولات زراعی شهرستان بودیم، اظهار داشت: در این راستا در سال ۹۴، خرید تضمینی گندم مازاد بر مصرف کشاورزان توسط مباشرین خرید اداره تعاون روستایی و اداره غله شهرستان اهر از مرز ۴۹ هزار و ۱۰۹ تن گذشت که این میزان خرید در مقایسه با سال گذشته ۱/۶ برابر افزایش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه امسال با نظارت همکاران به‌ویژه کارشناسان پهنه‌ها، کشت پاییزه غلات به مساحت ۲۸ هزار و ۲۳۰ هکتار به اتمام رسیده است، افزود: از این میزان، ۱۷ هزار و ۷۰۰ هکتار به کشت گندم و ۱۱ هزار و ۱۳۰ هکتار به کشت جو اختصاص دارد و میزان اراضی کشت‌شده امسال در شهرستان اهر در مقایسه با سال قبل ۲۰ درصد افزایش داشته است.

افزایش ۲۰ درصدی میزان کشت محصولات زراعی در شهرستان اهر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر، بابیان اینکه به تنوع در توزیع ارقام اصلاح‌شده گندم و جو در صورت بارندگی مناسب عملکرد خوبی را انتظار داریم، گفت: در این راستا ۶۹۴ تن بذر اصلاح‌شده غلات بین زارعین شهرستان اهر توزیع‌شده که ۶۸۴ تن به بذر گندم و ۱۰ تن به بذر جو اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: با هماهنگی و ارتباط مستمر با مراکز تحقیقاتی آخرین یافته‌های ارقام  جو و لوبیاچیتی از مراکز تحقیقاتی خسروشهر و خمینی‌شهر اراک به شهرستان منتقل و در اختیار کشاورزان پیشرو قرارگرفته است.

این مسئول یادآور شد: البته امسال بخشی از اراضی شهرستان اهر با مستقل شدن هوراند در قالب مدیریت جهاد کشاورزی هوراند از شهرستان اهر جدا شد.

اسدی با تأکید بر اینکه در جهت بهبود بذرهای کشت‌شده، ۲۱۰ تن بذر خودمصرفی کشاورزان توسط بخش خصوصی با نظارت کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی اهر کشت‌شده است، گفت: به‌منظور تغذیه مناسب زراعت‌های انجام‌شده، ۸۸۶ تن کود شیمیایی توسط عاملین خرید از خدمات حمایتی استان خریداری و در اختیار کشاورزان قرارگرفته است، همچنین در جهت استفاده بهینه و اصولی از کود شیمیایی ۱۹ مورد آزمون خاک انجام و نتایج در اسرع وقت در اختیار زارعین قرارگرفته است.

وی تأکید کرد: طرح انتقال‌یافته‌های تحقیقاتی به مزارع دیم یا سایت برای دومین سال در شهرستان اهر، به‌عنوان یکی از شهرستان‌های الگو در آذربایجان شرقی در سطح ۲۰۰۰  هکتار اجراشده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر، یکی از طرح‌های مهم و شاخص این شهرستان را اجرای طرح خاک‌ورزی حفاظتی عنوان کرد و گفت: طرح خاک‌ورزی حفاظتی در جهت حفظ رطوبت خاک و به‌وسیله ادوات خاک‌ورزی حفاظتی در اراضی آیش با حفظ حداقل ۳۰ درصد کاه و کلش و بقایای گیاهی در مزرعه انجام می‌شود که به همین منظور این طرح در سطح ۳ هزار و ۴۰۶ هکتار صورت گرفته است.

وی از کشت دانه روغنی کلزا در ۱۷  هکتار از اراضی کشاورزی به محدودیت اراضی آبی در شهرستان اهر خبر داده و بیان داشت: پروژه مشترکی توسط کارشناسان  شهرستان با کارشناسان بین‌المللی ایکاردا در اراضی زراعی شهرستان اهر در سطح ۱۲۰ هکتار اجراشده است.

اسدی ابراز داشت: با تلاش همکاران و فرهنگ‌سازی مناسب و زحمات کارگزاران صندوق بیمه محصولات کشاورزی  بیمه محصولات زراعی در سطح ۵ هزار ۸۵۴ هکتار در شهرستان اهر صورت گرفته است.

ارائه تسهیلات ۲۰۹  میلیارد ریالی خرید نهاده‌های کشاورزی در اهر

وی همچنین از ارائه تسهیلات ۲۰۹  میلیارد ریالی جهت تأمین نیازهای کشاورزان و خرید نهاده‌های کشاورزی در شهرستان اهر خبر داد، گفت: جهت حمایت از زارعین شهرستان و افزایش توان خرید نهاده‌های کشاورزی تسهیلات بانکی یک‌ساله توسط بانک کشاورزی در اختیار زارعین قرارگرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر، در بخش دیگری از سخنان خود، به خسارت برف براثر سرمازدگی در روزهای پایانی اسفندماه سال گذشته به درختان میوه شهرستان اهر نیز اشاره و اظهار کرد: ۸۵ درصد درختان آلو، زردآلو، آلبالو، هلو و شلیل با بارش برف سنگین و کاهش دمای هوا متحمل خسارت‌های سنگینی شده است.

وی خسارت بارش برف را در ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات شهرستان اعلام کرد و افزود: بر اساس برآوردهای اولیه، بیش از ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برف به درختان میوه هسته‌دار شهرستان اهر خسارت وارد کرده است.

اسدی در پایان خاطرنشان کرد: نظر به اینکه کارکنان و کارشناسان این مدیریت تمام تلاش خود را به‌کار بسته‌اند تا اجرای به‌موقع و اصولی از کشت پاییزه انجام گیرد با توجه به اینکه میزان بارندگی سال زراعی ۹۴-۹۵ تاکنون ۴/۱۵۲ میلی‌متر است امیدواریم عنایت خداوندی شامل حال این کشاورزان گردیده تا با بارندگی مناسب و پراکنش خوب امسال نیز شاهد راندمانی ایده‌ای در تولید محصولات زراعی باشیم.

انتهای پیام/