مرتضی آبدار در حاشیه بازدید از مرمت بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری در گفت‌و‌گو با خبرنگار اهرامروز؛ اظهار داشت: مرمت و احیاء آثار تاریخی همچون بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری یکسری مراحلی دارد که باید رعایت شود در حالی که این بقعه یک ساختمان معمولی نیست تا با نظر یک شخص مرمت آن را انجام دهیم.

وی بابیان اینکه زلزله سال ۹۱ منطقه ارسباران و برخی عوامل طبیعی باعث شده مرمت بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری به طول بیانجامد، افزود: بنده هر بار که برای بازدید از بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری می‌آیم تشریفات خاصی در کار نیست و ما در این میان وظیفه خودمان را انجام می‌دهیم تا این بنای تاریخی بماند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی ادامه داد: وقتی اعتبار برای شهرستانی تخصیص می‌یابد حتی مدیرکل هم نمی‌تواند این اعتبار را در جای دیگری هزینه کند و هیچ کسی نیز حق ندارد اعتبار دیگر شهرستان ها را در این شهرستان هزینه کند مطمئن باشید هر اعتباری که برای مرمت بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری تخصیص می‌یابد به طور کامل محقق می‌شود.

آبدار با اشاره به اتمام مرمت و بازگشایی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری گفت: همان‌طور که قول داده‌ایم این ماه هر طور باشد بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری را بازگشایی می‌کنیم و اکنون نیز کف‌سازی و گچ‌کاری این بقعه در حال انجام است.

وی از بازگشایی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری هم‌زمان با هفته میراث فرهنگی در اریبهشت‌ماه خبر داد و گفت: با بازگشایی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری زمینه استفاده توریست‌های داخلی و خارجی و گردشگران از این بنای تاریخی فراهم می‌گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در ادامه به اخبار ضد و نقیض در خصوص کشف سردآبه یا مقبره در بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری اشاره کرد و افزود: اخیراً در کف‌سازی از کف موزه ادب و عرفان گودی نمایان شد که شاید تشخیص دادند این گودی محل مقبره یا گورستان باشد به همین منظور مجوز کاوش را گرفتیم و متخصصان گروه باستان‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی کاوش را انجام دادند و مشخص شد که مقبره یا گورستانی در کار نیست و با اصول حفاظتی و حراستی آن گود را پُر کرده و کف‌سازی کردند.

مقبره یا گورستانی در کف موزه ادب و عرفان نبود

آبدار تاکید کرد: حفاظتی و حراستی بدان معنی است که اگر بخواهیم در آینده مجدداً کاوش انجام دهیم خالی کردن گود داخل کف موزه بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری به راحتی صورت می‌گیرد و ما هر اتفاقی در آثار تاریخی مخصوصاً در حوزه تاریخ و تمدن که می‌تواند منشا آثار و برکات باشد نفع خاصی نداریم تا آن را پنهان کنیم و به مردم نگوییم در حالی که تمامی آثار و بناها متعلق به مردم است و هر گاه هر چیزی که در این بقعه باشد به مردم می‌گوییم و مطمئن باشید که حقیقت را به مردم را می‌گوییم.

وی با اشاره به حاشیه سازی ها در خصوص پروژه مرمت بقعه شیخ شهاب الدین اهری، گفت: مرجع تخصصی اعلام نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان است به عبارتی مدیرکل هم نمی‌تواند خودسرانه اظهارنظر کند و حتماً باید نظرات کارشناسی و فنی باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اضافه کرد: این بنای تاریخی (بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری) این‌طور نیست که همیشه مستحکم و سالم می‌ماند، گاهاً دیده می‌شود بنای تاریخی از طرفی تَرک بَر می‌دارد و در طرف دیگر آن مسئله دیگری به وجود می‌آید و ما به گروه باستان‌شناسی اداره‌کل و دانشگاه هنر گفته‌ایم تا به صورت علمی این بنای تاریخی را شاخص‌گذاری نموده و تَرک‌ها یا حرکت‌هایی که در طول زمان دیده می‌شوند را مرمت کنند.

آبدار تصریح کرد: به هر حال ما تا پایان اردیبهشت‌ماه بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری بازگشایی می‌کنیم تا مورد استفاده مردم فهیم و فرهنگ‌دوست شهرستان اهر و کشور قرار گیرد.

انتهای پیام/