به گزارش خبرنگار اهرامروز، شرکت نوآوران مس بیست و چهارم آذرماه برای تأمین نیروی انسانی برای مجتمع مس سونگون فراخوان صادر کرد و در اطلاعیه این آزمون، اهر در مقطع دیپلم از بومی بودن حذف شده بود که واکنش‌های مختلفی به همراه داشت.

جوانان اهری نسبت به حذف اهر از بومی بودن گلایه‌هایی داشته و دارند، هرچند آزمون به نام شرکت نوآوران مس بوده، ولی این آزمون صرفاً برای تأمین نیروی مجتمع مس سونگون(یا به اصطلاح شرکت ملی صنایع مس ایران) است و حقیقت ماجرا شرکت نوآوران تصمیم‌گیرنده نیست.

البته پیگیری چنین موضوعاتی عمدتاً از عهده‌ی نماینده مجلس برمی‌آید به همین منظور جهت پیگیری مطالبات مردم از احمد محرم‌زاده نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی پیگیر شدیم که نتیجه و مشروح را می‌خوانید.

احمد محرم‌زاده در پیگیری دلیل عدم بومی محسوب شدن جوانان اهری در آزمون استخدامی نوآوران مس سونگون اظهار داشت: اهری‌ها را از سال ۹۷ در آزمون استخدامی سونگون از بومی بودن حذف کرده‌اند و این ماجرا مربوط به زمان حال نیست، طبق اطلاعاتی که به بنده داده‌اند از سال ۸۳ تا ۹۷ اهری‌ها بومی محسوب می‌شدند ولی از سال ۹۷ که اهری‌ها بومی محسوب نشدند هیچ مسئولی از شهرستان اهر به این اقدام تبعیض‌آمیز اعتراضی نکرده بود.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که اگر زمان حذف اهری‌ها از بومی بودن در آزمون استخدامی سونگون اقدامی صورت می‌گرفت؛ امروز جوانان اهری معترض نبودند، گفت: چون اعتراضی نسبت به بومی نبودن اهری‌ها نشده بود طبق روال در آزمون استخدامی اخیر سونگون؛ اهری‌ها را از بومی بودن کنار گذاشتند.

 

وی ادامه داد: ما برای این اقدام تبعیض‌آمیز؛ اعتراض‌مان را به استاندار آذربایجان‌شرقی، وزیر صمت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران نشان دادیم و حتی با وزیر صمت و مدیرعامل شرکت مس مکاتبه و دیدار کردیم، بالأخره قبول کردند که نباید اهری‌ها از بومی بودن در آزمون استخدامی سونگون حذف می‌شدند از طرفی ظرفیت ها را در آزمون‌های بعدی استخدامی نیز باز کردیم.

محرم‌زاده در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر این‌که امروز سایت کارآزمون در اطلاعیه‌ای از موکول شدن آزمون استخدامی نوآوران مس به سال آینده خبر داده؛ دلیل تعلیق آزمون استخدامی چه بود؟ گفت: اعتراضات نسبت به کنار گذاشتن اهری‌ها از بومی محسوب شدن در آزمون استخدامی نوآوران مس، تا حدودی جواب داده و ظاهراً چون در سال آینده هم قصد برگزاری آزمون استخدامی را داشتند این آزمون را به تعویق انداختند تا ۲ آزمون استخدامی را باهم برگزار کنند.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی بابیان این‌که اعتراضات ما مبنی‌بر بومی محسوب نشدن اهری‌ها در آزمون استخدامی نوآوران مس همچنان پابرجاست، یادآور شد: احتمال تغییرات در رویکرد برگزاری آزمون استخدامی نوآوران مس وجود دارد، اما هنوز نمی‌توانم با قطعیت بگویم با این‌حال برای بومی محسوب شدن جوانان اهری در آزمون استخدامی نوآوران مس به پی‌گیری‌هایم ادامه می‌دهم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی‌بر این‌که گفتید با وزیر صمت ملاقات و مکاتبه داشتید، آیا وزیر صمت نسبت به بومی محسوب شدن جوانان اهری در آزمون استخدامی نوآوران مس قول مساعدی داده‌اند؟ ابراز امیدواری کرد: با وزیر صمت در این‌باره دو بار صحبت کردم و در این دیدارها دستور دادند تا بومی بودن اهری‌ها در آزمون استخدامی نوآوران مس لحاظ شود و نظر وزیر صمت واقعیتاً منفی نیست، اما از استاندار آذربایجان‌شرقی انتظار داشتیم بیش از همه نسبت به تبعیض‌ واکنش نشان دهند.

 

نوآوران