کرمعلی قندالی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اهرامروز، با اشاره به ضرورت آب‌رسانی به مناطق عشایری کشور اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی را به تامین آب شرب عشایر کشور اختصاص دادند.

وی افزود: جای دارد تا همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی و مقام معظم رهبری در خصوص تخصیص اعتبار برای تامین آب شرب برای جامعه عشایری قدردانی کنم که با تخصیص این بودجه توانستیم نزدیک به ۳۰۰ پروژه آب‌رسانی به مناطق عشایری کشور را آغاز کنیم.

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: با تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های آب‌رسانی به مناطق عشایری، شاخص بهره‌مندی جامعه عشایری از آب شرب سالم در کشور نزدیک به ۶ درصد افزایش می‌یابد.

تخصیص تسهیلات ۵۰۰ میلیارد تومانی برای «رونق تولید و توانمندسازی عشایر کشور»

قندالی از تخصیص تسهیلات ۵۰۰ میلیارد تومانی به منظور «رونق تولید و توانمندسازی عشایر کشور» از محل صندوق توسعه ملی و ماده ۱۰ و ۱۲ مدیریت بحران خبر داد و گفت: امیدواریم با توزیع این تسهیلات در بین عشایر و تشکلات عشایری کشور بتوانیم نهاده‌های مورد نیاز را تامین کنیم و از طرفی هم برای افزایش نقدینگی در راستای پرورش دام را اجرایی کنیم.

وی، توانمندسازی عشایر در حوزه‌های کشت گیاهان دارویی، صنایع‌دستی و گردشگری را از دیگر اقدامات سازمان امور عشایر ایران برشمرد و افزود: یکسری اقدامات را برای استفاده از ظرفیت‌های عشایر برای کشت گیاهان دارویی، صنایع‌دستی و گردشگری آغاز کرده‌ایم تا بتواند در تامین معیشت جامعه عشایری تاثیرگذار باشد.

رئیس سازمان امور عشایر ایران اضافه کرد: استفاده از انرژی خورشیدی برای تامین روشنایی عشایر در شورای عالی عشایری کشور به تصویب رسیده که امیدواریم تا پایان برنامه پنج‌ساله ششم توسعه بتوانیم حداقل ۷۵ هزار خانوار عشایری را از انرژی خورشیدی بهره‌مند کنیم.

قندالی در ادامه از رایزنی با دستگاه‌های ذی‌ربط برای کاهش هزینه‌های تمام شده آرد و سوخت برای جامعه عشایری کشور خبر داد، بیان کرد: آن‌چه که در شورای عالی عشایری کشور به تصویب رسانده‌ایم این است که بتوانیم هزینه تمام شده اقلام مورد نیاز عشایر را از جمله آرد و سوخت کاهش دهیم در این راستا با دستگاه‌های ذی‌ربط در حال رایزنی هستیم.

جامعه عشایری ۳۵ درصد تولیدات صنایع‌دستی کشور را تولید می‌کنند

وی با تاکید بر اینکه جامعه عشایری ۳۵ درصد تولیدات صنایع‌دستی کشور را تولید می‌کنند، گفت: عمده تولیدات عشایر در حوزه صنایع‌دستی مختص به دست‌بافته‌ها از قبیل ورنی، گلیم، جاجیم و … می‌شود.

رئیس سازمان امور عشایر ایران تصریح کرد: با توجه به علاقه‌مندی گردشگران خارجی نسبت به تولیدات عشایر، درصدد هستیم تا نمایشگاه‌های عرضه صنایع‌دستی عشایر را در برخی از استان‌ها راه‌اندازی کنیم چراکه معتقدیم این اقدامات می‌تواند در بازاریابی و فروش تولیدات عشایر در حوزه صنایع‌دستی موثر باشد.

انتهای پیام/