به گزارش خبرنگار اهرامروز، اکبر فتحی در آیین شکرگزاری برداشت گندم که در روستای مزرعه حاج عابدین شهرستان اهر برگزار شد با اشاره به این‌که جشن شکرگزاری برداشت گندم از قدیم‌الایام در آذربایجان شرقی و به ویژه منطقه قره‌داغ به عنوان رسم دیرینه برگزار می‌شود اظهار داشت: مردم آذربایجان شرقی و قره‌داغی‌ها گندم را نماد برکت خداوند متعال می‌دانند که با فصل برداشت کار را با نام خداوند شروع و خاتمه آن را جشن می‌گیرند.

وی افزود: برگزاری جشن شکرگزاری برداشت محصولات کشاورزی تنها به گندم مختص نشده بلکه به وفور کشت انواع محصولات کشاورزی، برگزاری جشن شکرگزاری را در برداشت سیب، گردو و زعفران نیز در استان خواهیم داشت از این‌رو باید همواره خدارا شاکر باشیم که در تولید محصولات کشاورزی به خودکفایی رسیده و از وابستگی به دیگر کشورها رهایی یافته‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برای ۳۰ میلیون جمعیت گندم واردات می‌شد ولی اکنون به جایی رسیده‌ایم که می‌توانیم گندم بیش از ۸۰ میلیون نفر را تولید کنیم به عبارتی دیگر کل تولیدات بخش کشاورزی پیش از انقلاب حدود ۲۵ میلیون تن بود اما اکنون به ۱۲۵ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی دست یافته‌ایم که بالاترین توفیق است.

فتحی در ادامه بابیان اینکه عدم بهره‌گیری از توصیه‌های علمی در تولید محصولات کشاورزی همچون گندم که در پی آن با کاهش تولید مواجه می‌شویم در حقیقت کفران نعمت است، گفت: بارندگی ۳۰۵ میلی‌متری در شهرستان اهر باز جای شکر دارد چراکه با این میزان بارندگی می‌توان در هر هکتار اراضی زراعی بین ۱٫۵ تا ۲ تن گندم برداشت کرد ولی اگر کمتر از این باشد کشاورزی‌مان مشکل دارد.

وی خطاب به کشاورزان گفت: از توصیه‌های کشاورزان استفاده کنید، تجارب خود را به کارگیری نمایید و از بذر اصلاح شده استفاده کنید تا زمینه برای بهره‌وری از منابع خدادادی جهت افزایش تولیدات کشاورزی فراهم شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اضافه کرد: در شرایطی که هر روز دشمنان تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی اعمال می‌کنند و جنگ تمام عیار اقتصادی علیه‌مان آغاز کرده‌اند کشاورزان اقتدار نظام اسلامی در امنیت غذایی هستند در حالی که امنیت دفاعی و غذایی جدا از هم نیستند بلکه مکمل یکدیگر هستند.

فتحی خاطرنشان کرد: کشاورزان در اقصی نقاط کشور و استان هر یک در گوشه‌ای تلاش می‌کنند تا امنیت غذایی مردم تامین و کشورمان برای تامین نیازهایش به هیچ کشوری وابسته نشود که این تولیدکنندگان بخش کشاورزی را به سربازان جنگ اقتصادی شبیه می‌سازد.

وی با تاکید بر اینکه اخلال‌گران بازار با افزایش قیمت محصولات کشاورزی همچون سیب‌زمینی، پیاز، گوشت و گندم در راستای جنگ اقتصادی حرکت می‌کنند، یادآور شد: دشمنان سعی دارند تا در جنگ اقتصادی با ایجاد اخلال در بازار، نارضایتی عمومی مردم را به وجود آورند و اگر ما خود را سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی می‌دانیم طبیعتاً باید فرصت را از دشمن بگیریم و اکنون تمرکز دشمن در ایجاد نارسایی در بحث گندم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: علی‌رغم این‌که دشمنان سعی دارند تا با خرید گندم از کشاورزان به قیمت نجومی اخلال در خودکفایی گندم ایجاد کنند تا این لحظه بالای ۶ میلیون تن گندم در سطح کشور از کشاورزان خریداری شده است و پیش‌بینی می‌کنیم امسال همانند سال‌های گذشته خرید تضمینی گندم داشته باشیم.

فتحی از توزیع جو به نرخ دولتی ۱۵۰۰ تومان بدون محدودیت در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: بعضاً از سوی کشاورزان مطرح می‌شود که گندم را به دلیل قیمت بالای جو برای تامین خوراک دام در انبارها ذخیره می‌کنند باید عرض کنم جو برای خوراک دام به اندازه کافی در استان وجود دارد و هر کیلوگرم به نرخ دولتی ۱۵۰۰ تومان از سوی شرکت پشتیبانی امور دام توزیع می‌شود.

وی با اشاره به شایعه افزایش قیمت گندم در آینده نزدیک افزود: فرض کنیم اگر قیمت گندم افزایش یافت مطمئناً کشاورزی که فروردین‌ماه گندم تحویل سیلو داده و چه در مهرماه، شامل حال همه می‌شود. در حالی که شایعه افزایش قیمت گندم در راستای اخلال در روند خودکفایی این محصول استراتژیک است.

انتهای پیام/