به گزارش خبرنگار اهرامروز، بیت الله عبدالهی در بازدید مدیران سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از کشتارگاه طیور اکبری با اشاره به این که تکمیل زنجیره تولید گوشت سفید در شهرستان اهر خدمتی بزرگ به صنعت مرغداری آذربایجان شرقی است، اظهار داشت: برادران اکبری با نیازسنجی درست از بازار گوشت سفید قصد تکمیل زنجیره تولید گوشت مرغ با راه اندازی واحدهای زیرمجموعه را دارند که این مهم می تواند در اشتغال زایی نیز نقش مهمی ایفا کند.

وی افزود: خوشبختانه در سطح استان و شهرستان اهر گوشت مرغ شاید بیش از اندازه نیاز جامعه تولید می شود اما به لحاظ این که متولیان امر آموزش های لازم را جهت تولید مرغ های استاندارد برای صادرات به مرغداران نداده اند آنطور که باید و شاید نتوانسته ایم رضایت مشتریان خارجی را جلب کنیم.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس ادامه داد: هنوز علی رغم توسعه مرغداری ها در آذربایجان شرقی و حتی در کشور به صنعتی که ارزآور و موثر در رونق اقتصادی تبدیل نشده است و شاید بخواهیم در سایر صنایع سرمایه گذاری کنیم جواب قانع کننده ای نتوانیم بگیریم اما به لحاظ ظرفیت های موجود کشتارگاه طیور اکبری با سرمایه گذاری و حمایت می توانیم به توسعه و رونق صنعت مرغداری کمک کنیم.

عبدالهی بابیان اینکه تکمیل زنجیره تولید گوشت سفید در شهرستان اهر تنها از عهده برادران اکبری بر می آید، گفت: زمینه تکمیل زنجیره تولید گوشت سفید در شهرستان اهر فراهم است اما نیاز به حمایت و تسهیل در صدور مجوزهای لازم از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان دارد.

وی در ادامه با ذکر اینکه دامداری های سنتی از دریافت تسهیلات بازمانده اند، گفت: متاسفانه به لحاظ این که آب های روان در برخی از روستاها بدون استفاده هدر می رود روستائیان درخواست دارند تا حداقل با لوله کشی، کانال کشی و ایجاد سد معیشتی از این آب ها بتوانند بهره مند شوند در حالی که در شهرستان اهر چون در حوزه آبریز دریاچه ارومیه قرار ندارد و منع قانونی هم نیست می توان سد معیشتی احداث کرد.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس اضافه کرد: ظرفیت دامپروری و کشاورزی در شهرستان های اهر و هریس شاید بیش از سایر شهرستان ها وجود دارد و پروژه های این بخش ها نسبت به سایر بخش ها بی هیچ مشکلی پیش می رود لذا از سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی درخواست داریم تا به بخش کشاورزی و دامپروری اهر و هریس عنایت ویژه ای داشته باشد.

صادرات گوشت مرغ شهرستان اهر به کشورهای افغانستان و عراق

فرج اکبری، مدیرعامل کشتارگاه طیور اکبری شهرستان اهر نیز در جمع مدیران سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بابیان اینکه گوشت مرغ از شهرستان اهر به کشورهای افغانستان و عراق صادر می شود، اظهار داشت: هدف از دعوت مدیران جهاد کشاورزی استان این بود که ما قصد داریم زنجیره تولید گوشت مرغ را در اهر تکمیل کنیم.

وی افزود: واحدها و زیرساخت های مورد نیاز جهت تکمیل زنجیره تولید گوشت مرغ را در اختیار داریم و در حال حاضر گوشت سفید بیش از ۸ شهرستان استان را تامین می کنیم.

مدیرعامل کشتارگاه طیور اکبری شهرستان اهر با اشاره به این که با تکمیل زنجیره تولید گوشت مرغ در اهر، نهاده و جوجه مرغداری های شهرستان اهر بدون هیچ مشکلی قابل تامین خواهد بود، گفت: با توجه به افزایش قیمت نهاده مرغداری ها که به تبع آن با افزایش قیمت گوشت مرغ نیز همراه بود اگر طبق برنامه ریزی ها بتوانیم زنجیره تولید را تکمیل کنیم قیمت تمام شده تولید کاهش می یابد.

اکبری تصریح کرد: در حال حاضر برای احداث کارخانه تولید نهاده مرغدارای ها را که در تکمیل زنجیره تولید گوشت سفید نقش بسزایی دارد آماده هستیم که در صورت فراهم سازی شرایط ظرف شش ماه این کارخانه را به بهره برداری می رسانیم.

وی بابیان اینکه اصلی ترین نیاز ما در تکمیل زنجیره تولید گوشت سفید، صدور مجوز مرغ مادر از سوی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی است، ابراز داشت: همچنین در کنار این، صدور مجوز راه اندازی واحد مرغداری تخم گذار از دیگر انتظارات برای تکمیل زنجیره تولید گوشت سفید است.

مدیرعامل کشتارگاه طیور اکبری شهرستان اهر در پایان از راه اندازی خط دو کشتارگاه طیور اکبری شهرستان اهر خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ماشین آلات مورد نیاز وارد شده و در گمرک است بلافاصله بعد از ترخیص و نصب دستگاه ها، خط دوم این کشتارگاه با هدف صادرات گوشت سفید راه اندازی می شود.