به گزارش خبرنگار اهرامروز، علیرضا حضوری در جلسه شورای عشایر شهرستان اهر که در روستای بالدران برگزار شد، اظهار داشت: جامعه عشایری جامعه‌ای در بین اقشار روستایی و شهری و زحمت‌کش، پرتلاش و در عین حال بسیار کم‌توقع است، جامعه عشایری کمترین بار مالی به دولت دارند.

وی با اشاره به اینکه جامعه عشایری مصداق بارز اقتصاد مقاومتی هستند که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، افزود: واقعاً عشایر به منویات مقام معظم رهبری در خصوص شعار و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عینیت می‌بخشند و هر چادر عشایری که در کوه و دشت دیده می‌شود یک کارگاه فعال بوده که برای تمامی سنین پسر و دختر، زن و مرد اشتغال ایجاد می‌کند.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان اهر جامعه عشایری را سرآمد تمامی اقشار در حوزه اقتصاد و فرهنگ کشور عنوان کرد، گفت: عشایر حافظان فرهنگ اصیل خانوادگی، ارزش‌ها، اعتقادات است و یکی دیگر از خصوصیاتی که دارند از فضای مجازی که امروزه یکی از نقاطی است که به خانواده‌ها آسیب می‌رساند دورمانده است و علاوه بر موضوع فرهنگ، بلکه در زمینه اقتصادی نیز از جان خود مایه می‌گذارند.

حضوری ادامه داد: اگر میزانی برای سرانه هر ایرانی را در نظر بگیریم جامعه عشایری از کمترین میزان سرانه بهره‌مند است درحالی‌که عشایر به دنبال مطالبه از نظر امکانات نیستند ولی از نظر تأثیرگذاری بسیار بیشتر از میانگین افراد جامعه است.

وی بابیان اینکه شهرستان اهر یکی از شهرستان‌های عشایر خیز و عشایر پذیر استان آذربایجان شرقی است، اضافه کرد: جمعیت دوره قشلاقی شهرستان اهر حدود ۱۴۰۰ خانوار با ۷۵۰۰ نفر جمعیت و در دوره ییلاقی به خاطر اینکه شهرستان اهر شهرستان عشایر پذیر است با کوچ عشایر از شهرستان‌های استان اردبیل و آذربایجان شرقی جمعیت عشایر این شهرستان به دو برابر یعنی ۱۴ هزار و ۸۰۰ نفر جمعیت افزایش می‌یابد.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان اهر تصریح کرد: میزان دام‌های عشایر در دوره‌های قشلاقی و ییلاقی به‌تبع افزایش جمعیت تعداد دام‌های عشایر این شهرستان به ۳۲۵ هزار رأس می‌رسد.

حضوری با تأکید بر اینکه شهرستان هریس در دوره قشلاقی عشایری ندارد، گفت: حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ خانوار در دوره ییلاقی شهرستان هریس ساکن هستند که در فصل ییلاق حدود ۲۳۰ هزار رأس احشام دارند.

وی با ذکر اینکه بیش از ۸۱ هکتار از مراتع در دوره قشلاقی شهرستان اهر در اختیار عشایر قرارگرفته است، بیان داشت: ولی در دوره ییلاقی میزان مراتعی که در اختیار قرارگرفته بیش از ۱۳۲ هکتار بوده که در مجموع ۲۱۳ هکتار از مراتع شهرستان اهر در اختیار عشایر است و در واقع بیشتری وابستگی از لحاظ درآمد عشایر به مراتع است.