به گزارش خبرنگار اهرامروز، بیت‌الله عبدالهی در جشن انقلاب اسلامی جامعه عشایری که در روستای بالقشلاقی شهرستان اهر برگزار شد، با اشاره به اینکه آسفالت‌ریزی راه روستای عشایری باللی‌قشلاق را پیگیری می‌کنیم اظهار داشت: سال گذشته تعداد کمی از راه‌های روستایی آسفالت شد و در این بین گفتند اکثر راه‌های روستایی اهر و هریس آسفالت‌ریزی شده است در حالی که این‌چنین نبوده کمترین راه روستایی آسفالت شده در اهر و هریس بوده است.

وی افزود: هر مسئولی که وضعیت راه‌های روستایی شهرستان‌های اهر و هریس را ببیند از خود شرمنده می‌شود چون روستاهای این شهرستان‌ها آن‌طور که باید و شاید مورد توجه مسئولان ذی‌ربط قرار نگرفته است.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس با ذکر اینکه اخیراً از بابت این‌که چرا راه‌های روستایی اهر و هریس آسفالت نمی‌شود به وزیر راه و شهرسازی تذکر کتبی داده‌ام، گفت: به من گفتند سال گذشته که بزرگراه اهر-هریس-تبریز فعال‌ترین پروژه راهسازی در کشور بود چرا طرح سوال از وزیر را امضاء کرده‌ای؟ بنده می‌دانم فعال‌ترین پروژه بود ولی باید به روند احداث این بزرگراه سرعت بخشند و به آسفالت راه روستایی اهر و هریس توجه ویژه‌ای داشته باشند.

عبدالهی با اشاره به بازدید اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی از روند احداث بزرگراه اهر-هریس-تبریز گفت: در بازدید غیر از بزرگراه به آقای لاریجانی گفتم تمامی مناطق آذربایجان شرقی از نعمت راه‌آهن بهره‌مند هستند غیر از منطقه قره‌داغ! توسعه راه‌آهن در منطقه ارسباران به تصویب رسیده اما معلوم نیست اجرایی شود یا خیر، از این‌رو به رئیس مجلس تاکید کردیم تا راه‌آهن در ارسباران توسعه یابد و به تکمیل بزرگراه اهر-هریس-تبریز کمک کنند.

وی بابیان اینکه دولت برای احداث آزادراه تبریز-باکو به لحاظ شرایط مالی سرمایه‌گذاری نمی‌کند، ابراز داشت: دولت می‌گوید برای احداث آزادراه تبریز-باکو که از اهر عبور می‌کند نمی‌تواند سرمایه‌گذاری کند چون پول ندارد اما این پروژه آماده واگذاری به بخش خصوصی است.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس گفت: این‌که گفته می‌شود جاده اهر-تبریز «جاده‌ی مرگ» است شکی در آن نیست چون اگر به آمار تصادفات و تلفات جانی در این جاده نگاه کنیم جاده‌ی مرگ بودن مشخص می‌شود لذا باید جلوگیری از کشته‌شدن مردم هرچه سریع‌تر این بزرگراه تکمیل شود.

عبدالهی یکی از دلایل توسعه نیافتگی و وجود بیکاری در شهرستان اهر را تکمیل نشدن جاده اهر- تبریز دانست و عنوان داشت: متاسفانه در برهه‌ای قرار گرفته‌ایم که به دلیل تحریم‌های ناجوان‌مردانه آمریکا و بوجود آمدن مشکلات اقتصادی تکمیل جاده اهر-تبریزبه تاخیر افتاده ولی امیدواریم این امر در سال بعد تحقق یابد و این پروژه به اتمام برسد.

وی تاکید کرد: طبق وعده مسئولان ذی‌ربط ۲۲ کیلومتر از بزرگراه اهر-تبریز آماده بهره‌برداری بوده و قرار است با تامین اعتبار ۴ میلیارد تومانی علایم و ایمنی بخش آماده شده این بزرگراه به زیر بار ترافیکی برود.

این مقام مسئول با بیان اینکه تحقیق و تفحص از دولت، سوال از وزرا و نظارت بر امور اجرایی و تصویب قوانین از وظایف اصلی نمایندگان است گفت: عدم آنتن‌دهی تلفن همراه و عدم وجود تلفن ثابت در برخی روستاها و به‌ویژه روستاهای کم جمعیت و نبود اینترنت در برخی نقاط دیگر موضوع درخواست چندین‌باره ما از وزیر ارتباطات بود که موجب سفر تعدادی از مدیران‌کل وزارت ارتباطات به استان و شهرستان اهر شد و وزیر ارتباطات قول داده تا اینترنت روستاهای بالای ۲۰ خانوار را حل نماید ولی من قانع نشده‌ام و همچنان بر پیگیری‌های خود ادامه می‌دهم.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس ضمن تشکر از اداره امور عشایری شهرستان اهر به دلیل برگزاری این مراسم، بر مقاوم‌سازی خانه‌های عشایری در مناطق قشلاقی تاکید کرد و اظهار داشت: یکی از دلایل وابستگی امروز کشور به گوشت و بالا رفتن قیمت این کالا، عدم توجه کافی به عشایر زحمت‌کش و دامداران است.

عبدالهی با تاکید بر اینکه تشکیل صف‌های طولانی برای خرید گوشت منجمد به نرخ دولتی، شاٌن ملت و کشور را زیر سوال می‌برد، یادآور شد: اگر قیمت گوشت با روند فعلی پیش رود و کاهش نداشته باشد مردم عادی متضرر می‌شوند و شاید همه روستائیان به دام‌پروری بپردازند و زمانی که دولت گفت محموله گوشت منجمد برزیلی به زودی وارد کشور می‌شود برای مسئولان دولتی شرمندگی دارد.

وی با اشاره به عدم بهره‌مندی جامعه عشایری از تسهیلات توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری خاطرنشان کرد: معاون وزیر کار موقعی که به شهرستان‌های اهر و هریس سفر کرده بود این موضوع را پیگیری کردم و در پاسخ گفت چون در مراتع مشکل داریم نمی‌توانیم اجازه دهیم شکل فعلی دامداری در کشور توسعه یابد به همین دلیل دستورالعمل تسهیلات توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری را طوری تنظیم کرده بودند که بعید بود عشایر بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.