به گزارش خبرنگار اهرامروز، مصطفی قربان موحد یکی دیگر از عکاسان خبری و خبرنگار شهرستان اهر است که در این زمینه با خبرگزاری ها، روزنامه ها و پایگاه های خبری محلی همکاری دارد، به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار با مصطفی قربان موحد به گفت و گوی تفصیلی نشسته ایم تا از مشکلات پیشروی این قشر با خبر شویم.

اهرامروز: لطفاً خودتان را معرفی کنید؟

اینجانب مصطفی قربان موحد متولد اهر فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد ژئواقلیم از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر هستم، دوره ابتدایی تا دانشگاه را در اهر به اتمام رسانده و هم‌اکنون  در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر در قسمت روابط عمومی واحد مشغول به کار می‌باشم.

اهرامروز: چطور شد که به عرصه عکاسی خبری وارد شدید و از چه زمانی فعالیت رسمی خود را آغاز کردید؟

اولین بار بین سال‌های ۱۳۸۶-۱۳۸۷ که همکاری  خود را با روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر آغاز کردم کار عکاسی و فیلم‌برداری را به‌صورت آماتور با همکاری رئیس خودم که ایشان نیز یکی از پیشکسوتان مطبوعات شهرستان اهر و خبرنگار صداوسیما در آقای حسن بالاگر آغاز کردم و اولین تجربه رسانه‌ای خود را با  عکس خبری از سایت دانشگاه و آنا و تجربه خبری خود را در خبرگزاری ایسکانیوز (خبرگزاری سراسری دانشگاه آزاد اسلامی) با همکاری و همیاری آقای بالاگر شروع کردم و رفته‌رفته به خبرگزاری فارس وارد شده و در سال ۱۳۹۰ به‌عنوان عکاس خبری خبرگزاری سراسری فارس بیش از ۱۵۰ گزارش تصویری از منطقه ارسباران به این خبرگزاری ارسال کردم. با گذشت بیش چند سال از همکاری این‌جانب با خبرگزاری فارس با مشورت و پیشنهاد خبرگزاری ایسنای استان آذربایجان شرقی (خبرگزاری سراسری دانشجویان کشور) در اوایل سال ۱۳۹۱ وارد خبرگزاری سراسری ایسنا به‌عنوان عکاس خبری و خبرنگار ایسنا در منطقه ارسباران که شامل پنج شهر هم‌جوار اهر و شهرهای نزدیک به منطقه ارسباران می‌باشند فعالیت خود را آغاز کردم و اینک بعد از مرکز استان دومین شهرستانی که بیشترین عکس و خبر را دارد شهرستان اهر می‌باشد که گزارشات و عکس‌های مستند، ورزشی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی را به خبرگزاری ایسنا در کشور و استان ارسال می‌نمایم.

اهرامروز: غیر از عکاسی خبری آیا در حرفه دیگری هم مشغول هستید یا خیر؟

غیر از عکاسی خبری می‌توانم بگویم بیشترین علاقه‌ام از ابتدا نقاشی بود ولی بعدها که وارد دنیای علم و آموزش شدم در دوران تحصیل عالی (کارشناسی ارشد) با تحقیق و مقاله‌نویسی انس گرفتم و به‌شدت به نوشتن مقاله و تحقیق علاقه‌ای وافر یافتم به‌طوری‌که در عرض یک سال نزدیک به ۱۰۰ عنوان مقاله در مجلات معتبر پژوهشی- علمی، علمی ترویجی و همایش‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی، ملی و منطقه‌ای به‌عنوان سخنران و پوستر بیشترین سهم در مقاله‌نویسی را به خود اختصاص دادم و چندین سال به‌عنوان جوان برتر شهرستان و دانشگاه آزاد اسلامی و جوان برتر باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر برگزیده شدم و در ادامه نیز با ورود به صحنه خبر و عکاسی آرام‌آرام علم و پژوهش که هنوز هم هر از چندگاهی دستی در کار دارم وارد دنیای هنر و عکاسی شدم و با ارسال گزارشات تصویری و خبری به خبرگزاری ایسنا و هر از چندی هم سایر خبرگزاری‌ها از جمله (مهر، فارس، نصرنیوز و …) و سایت‌های اینترنتی از جمله (پایگاه خبری تحلیلی اهرنما، اهرامروز، اهروصال و چندین کانال خبری تلگرامی) در چند روزنامه از جمله روزنامه مهد آزادی (روزنامه بین‌المللی)، نشریات گویا و شیور ارسباران منتشر و به چاپ رسیده است.

همچنین آثار عکس اینجانب نیز چندین جشنواره‌های مختلف عکس نیز شرکت و دارای مقام‌هایی می‌باشم. که ازجمله آن‌ها مقام اول مجموعه عکس جشنواره بین‌المللی هنر و صناعات دستی کشور در اصفهان و  راه‌یابی ۷ عکس به نمایشگاه این جشنواره، راه‌یابی دو اثر به نمایشگاه عکس همایش ملی آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی اثرات زلزله ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ در هریس، راه‌یابی اثر به نمایشگاه  نخستین جشنواره سراسری عکس سال ارسباران و سوگواری اربعین حسینی در ارسباران و چندین مورد چاپ و انتشار عکس‌های اینجانب در کتب علمی، روزنامه‌ها و غیره.

اهرامروز: در حال حاضر با کدام رسانه همکاری می‌کنید؟

در حال حاضر با خبرگزاری سراسری ایسنا هم در منطقه آذربایجان و هم در تهران در حوزه خبر و عکس همکاری کرده، و خبرگزاری آنا (دانشگاه آزاد اسلامی) و سایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر و مدیر هنری ماهنامه شیور ارسباران در شهرستان اهر نیز همکاری دارم و در مواردی نیز با روزنامه مهد آزادی، پایگاه خبری تحلیلی اهرنما، اهروصال، اهرامروز و خبرگزاری‌های فارس و مهر و بسیج نیوز نیز فعالیت دارم.

اهرامروز: لطفاً مهم‌ترین مشکل حرفه عکاسی خبری را بیان کنید؟

حرفه عکاسی یکی از حرفه‌ها و هنرهای زیبایی است که هرچه در عمق آن پیش می‌روی باز مطالعه و تحقیق، کنجکاوی و تجربه بیشتر و بیشتر می‌شود. هنر عکاسی هنری آمیخته با زیبایی‌هاست و در کنار آن نیز زشتی‌ها و خوبی‌ها قرار دارد. عکاسی هنری است ماندگار که استاد آن با خلق آثارش باعث ماندگاری و عبرت آیندگان می‌شود. در کنار نقاشی، هنرهای تجسمی و بسیاری از هنرهای بی‌بدیل که همه آمیخته با هنر خداوندی است هنر عکاسی یک هنر مثال‌زدنی بوده و هنری است که همیشه تاریخ ماندگار است.

اهرامروز: آیا از حرفه عکاسی خبری رضایت دارید؟

متأسفانه در شهرستان اهر به این هنر چندان پرداخت‌نشده بود ولی با همت جوانان این شهرستان و راه‌اندازی انجمن عکاسی در این شهرستان جرقه‌ای نوین در هنر عکاسی این شهرستان زده شد و در عرض یک سال اخیر شاهد پیشرفت چشمگیری در این هنر در این شهرستان هستیم و باید به این نکته اشاره‌کنیم که شهرستان اهر جوانانی هنرمند در خود دارد که باید راه پیشرفت آن‌ها را هموار نمود.

اهرامروز: اگر بخواهید با مسئولان در خصوص حرفه خودتان سخن بگویید کدام موارد را مطرح می‌کنید؟

یکی از مشکلات پیشرو در عکاسی می‌توان به نبود و یا عدم وجود یک فروشگاه و محل تعمیر برای خرید یا تعمیر دوربین‌های پیشرفته و لنزهای آن می‌باشد و دومین مشکل آموزش و یاددادن این حرفه به علاقه‌مندان در سطح‌های مختلف است که باید در این دو زمینه فکر اساسی نمود. سومین مورد عدم برنامه‌ریزی و تعریف وظایف یک عکاس معمولی با عکاسان خبری و روزنامه‌ای می‌باشد که چندان در این شهرستان به‌خوبی توجیه داده نشده است. چهارمین مشکل یک عکاس در موضوع عکاسی عدم فرهنگ‌سازی کار و حرفه عکاسان در میان مردم می‌باشد که هرکس ساز خود را کوک می‌کند و متأسفانه برخی دوستان نیز برای جلب‌توجه و شیرین‌کاری با انداختن عکس‌های یادگاری و غیره حرفه یک عکاس خبری که رسالت آن انعکاس خبر واقعی است را از بین می‌برند. پنجمین مشکل عدم همکاری و دوطرفه بودن دوستان خبرنگار و عکاس با هم می‌باشد که این باعث وقوع برخی مشکلات و عدم همکاری در برخی موارد با هم شده و حالت رقابتی به خود می‌گیرد و در این مورد هم تعریف یک عکاس ثابت خبرنگاری با دخالت برخی دوستان از بین رفته و کدورت جای محبت و دوستی را پر می‌کند و باید این مورد نیز اصلاح شود. ششمین مورد که بسیار مهم است در حرفه خبر و عکاسی خبری همکاری نکردن برخی مسئولین، ادارات، نهادها و مردم و غیره با عکاسان خبری و خبرنگاران می‌باشد که متأسفانه این موارد باعث عدم درج به‌موقع یا درج نشدن اخبار واقعی می‌شود و در برخی موارد نیز اختلاف‌افکنی می‌شود. مشکل هفتم نبود بیمه و عدم ثبات کار در این حرفه است، مشکل هشتم نبود امکانات پیشرفته و یا قیمت بالای کالایی که برای یک خبرنگار مهم است یک دغدغه بوده و از همه مهم‌تر نبود ارتباطات سریع از جمله اینترنت پرسرعت در این شهرستان بسیار حائز اهمیت است و نکته اصلی و مشکل اصلی و پایانی اینکه متأسفانه بیشتر ما از تعریف و تمجید رضایت کامل داشته و از انتقاد و ارائه مشکلات شهری و منطقه‌ای بیزاریم و دائم از این موضوع فرار می‌کنیم ولی باید گفت جامعه‌ای به رشد و توسعه خواهد رسید که در کنار تعریف و تمجید به مشکلات و انتقادات نیز توجه شود ولی متأسفانه در این شهرستان تا گذر آدم به انتقاد و ارائه گزارش واقعی از شهرستان می‌رسد تمام محبت‌ها و علاقه‌ها جای خود را به کینه و خشم تبدیل کرده و به‌شدت با خبرنگاران برخورد لفظی و غیره می‌شود که این موضوع نیز باید رسیدگی و موشکافی شود تا دیگر این نوع مسائل خللی در روند رسالت خبرنگار و عکاس خبری پیش نیاید.

اهرامروز: به نظر جنابعالی عکس خبری باید چه معیارهایی داشته باشد؟

حرفه عکاسی یک حرفه خوب و مقدس است ولی نمی‌توان آن را به‌عنوان شغل حساب کرد مگر اینکه کلاً در کنار عکاسی، فیلم‌برداری و آتلیه  وجود داشته باشیم، غیر از این نمی‌شود روی آن حساب باز کرد و همچنین به‌صورت حرفه‌ای می‌توان در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها نیز خوش درخشید.

یک عکاسی خبری با عکاس آتلیه و سایر عکاس‌های هنری تفاوت داشته و باید در تمام صحنه‌ها آمادگی دارد که امکان حضور سایر هنرمندان عکاسی وجود ندارد حضور داشته و با خلق اثر خود زمینه را برای انتقال مراسم، رویدادها، اتفاقات، حوادث و غیره به مخاطبان اقدام می‌نماید هرچند که این اخبار به نفع و یا ضرر کسی باشد چون حرفه خبری یک خبرنگار بی‌طرفی بوده و هر آنچه که واقعیت دارد ارسال و منتشر می‌نماید و عکس نیز بیانگر موضوع می‌باشد.

اهرامروز: سخن آخر؟

نکته آخر اینکه از مسئولین محترم شهرستان درخواست داریم از خبرنگاران این شهرستان که جمع انگشت‌شماری هستند حمایت ویژه نموده و در تشویق و راهنمایی آن‌ها کمال همکاری را داشته باشند و تنها با عده معدودی از خبرنگاران که در همیشه برنامه‌ها از آن‌ها تجلیل یا تقدیر یا فراخوانده می‌شوند محدود نباشد و تمام عکاسان خبری و خبرنگاران را مورد توجه و عنایت قرار دهند و اینکه حرفه خبرنگاری و عکاس خبری نشان دادن رویدادهای واقعی و به‌روز شهرستان اهر و منطق می‌باشد و نباید مسئولی در این زمینه که چرا خبرهای انتقادی یا غیر انتقادی در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های زده می‌شود بلافاصله خبرنگار را متهم نمایند چراکه ثمره رشد و پیشرفت یک جامعه در گرو بیان انتقادات و نظر مردم و رسانه‌ها نیز می‌باشد.

عکس ها: توحید مهدی زاده

انتهای پیام/