به گزارش خبرنگار اهرامروز، عزیز عزیزی در آیین افتتاح پروژه‌های گازرسانی شهرستان اهر با اشاره به این‌که گازرسانی یکی از خدمات انقلاب اسلامی و تحقق شعار عدالت در جمهوری اسلامی ایران است، اظهار داشت: یکی از اهداف و برنامه‌های استراتژیک شهرستان اهر تأمین گاز پایدار شهری بود که از ۵ سال قبل شروع شده؛ این در حالی است که گاز اهر و ۵ شهرستان منطقه‌ی ارسباران از طریق ۲ خط انتقال تأمین می‌شود.

رئیس اداره گاز اهر افزود: با توجه به قرارگیری شهرستان اهر در سرشاخه خط انتقال گاز به منطقه‌ی ارسباران، در فصل سرما که مصرف گاز افزایش می‌یابد و موجب می‌شود تا شبکه گاز از حالت پایداری خارج و با چالش مواجه شود، از این‌رو برای پایدار شبکه گاز اهر؛ خط انتقال ۱۶ اینچ به طول ۷۴ کیلومتر از منشعب خط صادراتی ارمنستان اجرا و برای فاز نخست این پروژه ۷۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی بابیان این‌که اجرای رینک و لوپ نمودن ایستگاه‌های سی‌جی‌اس که شامل ۴ شهرستان و روستاهای اهر می‌شود از دیگر طرح‌هاست، یادآور شد: شهرستان اهر تنها یک خط ۱۲ اینچ تغذیه دارد و بعضاً در بروز حوادث و خرابی منجر به قطعی گاز اهر می‌شد، به دلیل جلوگیری از افت فشار و قطعی‌های احتمالی خط انتقال ۱۰ اینچ احداث شده است و همچنین افزایش ظرفیت ایستگاه کوسالار از ۱۰ هزار به ۳۰ هزار ارتقا می‌دهیم.

عزیزی از بهره‌مندی ۱۰۰ درصدی جمعیت شهری و ۹۹.۵ درصد جمعیت روستایی از نعمت گاز طبیعی در شهرستان اهر خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۷۹ روستای شهرستان اهر با ۱۳ هزار و ۲۵۰ مشترک روستایی از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند بوده و پروژه گازرسانی به ۳ روستای اهر در حال اجراست.

رئیس اداره گاز اهر با تأکید بر این‌که تنها ۱۹ روستای شهرستان اهر با ۱۰۰ خانوار به شبکه گاز متصل نشده‌اند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با حمایت مسئولان شهرستانی؛ مجوز گازرسانی به ۱۳ روستای کم جمعیت اخذ شده و در حال انتخاب پیمانکار هستیم که برای گازرسانی به این روستاها ۹ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

وی از واگذاری ۱۲ انشعاب رایگان گاز طبیعی به واحدهای تولیدی در این شهرستان خبر داد و افزود: مجموع انشعابات رایگان گاز واگذار شده به واحدهای تولیدی شهرستان اهر به ۴۵ مورد افزایش یافته است.

عزیزی بابیان این‌که زیرساخت‌های تأمین گاز برای صنایع و واحدهای صنعتی و تولیدی در شهرستان اهر فراهم است، اظهار کرد: در راستای تأمین شبکه گاز پایدار، روزانه ۵۰۰ هزار مترمکعب به ظرفیت گاز اهر افزوده شده است؛ افزایش توان تأمین گاز شهرستان اهر حتی برای صنایع نیروگاهی و پتروشیمی نیز جوابگو است.

خبر از: علی دایلاری اصل