حسین حاتمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اهرامروز، با اشاره به این‌که طرح صیانت از کاربران فضای مجازی در مجلس به کمیسیون ویژه ارجاع شده است، اظهار داشت: بررسی طرح صیانت از کاربران فضای مجازی در جلسات عادی مجلس و یا کمیسیون ویژه هر کدام‌ معایب و مزایای خاص خود را دارد، که قابل بحث است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر این طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی شود خرد جمعی بیشتر دخیل می‌تواند می‌‌باشد در حالی که در کمیسیون ویژه اتخاذ تصمیم احتمالی یک‌سویه می‌تواند اتفاق بیفتد اما فرصت کارشناسی بیشتری حاصل نیز در عوض حاصل شود ولی در صحن علنی این تصمیم احتمالش ضعیف است.

وی بابیان این‌که برخی از نمایندگان خواستار شده بودند تا طرح صیانت از کاربران فضای مجازی از اصل ۸۵ خارج شود، ابراز داشت: عمده خواسته نمایندگان این بود تا طرح در دستور کار بررسی عادی و علنی صحن مجلس قرار گیرد.

حاتمی در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر این‌که آیا طرح صیانت از کاربران فضای مجازی منجر به محدودیت و فیلتر شبکه‌های اجتماعی می‌شود و مخالفت یا موافقت شما چه شکلی بود؟ گفت: بنده با این کیفیتی که مطرح شد با بعضی مواد طرح و بازه زمانی طرح آن و فوریت‌اش مخالف بودم منتها به لزوم سازماندهی آن باور دارم و خرد جمعی منتخبین ملت را باید بپذیریم. لزوم سازماندهی شبکه‌های اجتماعی چیزی نیست که بی‌تفاوت ماند!

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در طرح صیانت از کاربران فضای مجازی اینترنت محدود نمی‌شود، بلکه فضای مجازی ساماندهی می‌شود، در برخی کشورهایی که سطح حاکمیتی آن‌ها از ما پایین تر است، اقدام به ساماندهی فضای مجازی کرده‌اند به طوری‌که در برخی کشورها مشخصات و حتی عکس تماس گیرنده در بحث تلفن روی گوشی نمایان می‌شود و نیازی به ذخیره شماره‌ها نیست.

وی به موضوع ساماندهی سیم‌کارت‌ها در چند سال گذشته  و جلوگیری از صدور سیم‌کارت‌های فاقد هویت اشاره کرد و افزود: زمانی در کشورمان برخی‌ها ده‌ها سیم‌کارت بدون هویت داشتند اما از زمانی که ساماندهی سیم‌کارت اجرا شد از این بابت مشکلی به وجود نمی‌آید و اجازه نمی‌دهند سیم‌کارت‌های فاقد هویت برای مردم مشکل ایجاد کند و به نوعی رضایتمندی عمومی ایجاد شد بنابراین فضای مجازی هم می‌تواند بر این قاعده قابل تسری باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با ذکر این‌که شخصاً مخالف هرگونه محدودسازی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مجازی هستم، بیان کرد: مگر می‌توان بدون اینترنت در دنیای روبه پیشرفت و توأم با تکنولوژی زندگی کرد!؟ کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت از کاربران فضای مجازی موظف شده تا مشروح  مکاتبات و مذاکرات خود را به اطلاع عموم‌ برساند طبیعتاً جای هیچ‌گونه نگرانی نخواهد بود.

خبر از: علی دایلاری اصل