به گزارش خبرنگار اهرامروز، رحیم عبدالهی در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم با موضوع بوی نامطبوع و زباله‌گاه اهر با انتقاد از هدایت سطحی فاضلاب در برخی از مناطق شهری اهر اظهار داشت: علی‌رغم تأکیدهای مکرر؛ هنوز فاضلاب به صورت سطحی در برخی مناطق شهری هدایت می‌شود، اداره آب و فاضلاب شهرستان باید برای ترمیم و بازسازی شبکه فاضلاب برنامه داشته باشد.

دادستان عمومی و انقلاب اهر در واکنش به شبکه مدرن فاضلاب در اهر افزود: چطور شبکه فاضلاب شهری اهر مدرن است که نشتی و فرسودگی دارد؟ ۲۴ سال است که شبکه فاضلاب شهری اهر احداث شده؛ یعنی ما از سال‌ها پیش‌تر صاحب شبکه مدرن فاضلاب بودیم! اگر شبکه فاضلاب اهر مدرن است پس این معضل بوی نامطبوعی که آسایش از مردم سلب کرده برای چیست؟

وی ادامه داد: حل معضل بوی نامطبوع در شهر اهر از حیث حقوق عامه مطالبه می‌کنیم، اداره آب و فاضلاب شهری اهر باید برای بازسازی شبکه فاضلاب برنامه بلندمدت داشته باشد و برای حل معضل بوی نامطبوع ضرب‌الاجل ۷ روزه تعیین می‌کنیم و اگر این معضل حل نشود و دستگاه‌های مربوطه مقصر شناخته شوند، رؤسای ادارات مربوطه از جمله آب و فاضلاب باید از سمت خود کناره‌گیری کنند.

عبدالهی در واکنش به چرای دام در زباله‌گاه اهر و بی‌تفاوتی دستگاه‌های مربوطه گفت: چرای دام در زباله‌گاه اهر که حاوی زباله‌های بیمارستانی و خطرناک است و از طرفی حضور زباله‌گردها بدون اینکه شهرداری اهر مانع آنها آزادانه در زباله‌گاه می‌گردند، قصور شهرداری اهر در رهاسازی زباله‌گاه بارها مشهود است و در جلسات بارها و بارها تذکر داده‌ایم تا نگهبان و حصار برای زباله‌گاه تعبیه کنند.

دادستان عمومی و انقلاب اهر خواستار جابه‌جایی محل زباله‌گاه اهر شد و گفت: به شهرداری اهر در رابطه با تغییر محل زباله‌گاه هشدار داده‌ایم که قول دادند جابه‌جا کنند اما این وعده هنوز محقق نشده است و از طرفی کارخانه کمپوست را بلاتکلیف رها کرده‌اند، در حالی که فعال‌سازی کارخانه کمپوست علاوه بر درآمد پایدار برای شهرداری اهر؛ می‌تواند حجم بالایی از زباله‌ها را دفع کند ولی هنوز شهرداری اهر به این موضوعات به طور جدی ورود نکرده است.

وی بابیان این‌که شهرداری اهر سریعاً با حصارکشی و برخی اقدامات لازم از ورود زباله‌گردها و احشام به زباله‌گاه جلوگیری کند، یادآور شد: با توجه به تخلیه زباله‌های بیمارستانی و شهری؛ تردد هرگونه زباله‌گرد و احشام به زباله‌گاه اهر ممنوع شود و شهرداری سپس برای فعال‌سازی کارخانه کمپوست و جابه‌جایی محل زباله‌گاه اقدام کند.

عبدالهی تصریح کرد: کسی نمی‌خواهد بدون کار کارشناسی محل زباله‌گاه اهر جابه‌جا شود، بلکه در این زمینه باید تمامی مسائل لحاظ شود چراکه اگر صرفاً برای عملکردتراشی زباله‌گاه اهر را تغییر محل دهیم منجر به شکست و تضییع بیت‌المال می‌شود از این‌رو تمامی اقدامات شهرداری اهر در حوزه زباله‌گاه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب اهر بر ضرورت دفع اصولی و روزانه زباله‌ها در زباله‌گاه اهر تأکید کرد و افزود: اگر شهرداری اهر زباله‌ها را به صورت روزانه و اصولی دفع کند می‌تواند از هزینه‌های اضافی و تهدیدها جلوگیری کند، آن‌چه که در رابطه با زباله‌گاه اهمیت دارد ساماندهی شیرآبه زباله‌گاه است که از شهرداری اهر انتظار داریم این معضل را حل و فصل کند.

وی با قدردانی از پیگیری‌های شبانه‌روزی خبرنگاران از بابت معضل بوی نامطبوع در سطح شهر اهر گفت: از خبرنگاران خواسته بودم تا مطالبه‌گری کنند و بسیاری از مطالب و مشکلات مردم را از طریق خبرنگاران فعال دریافت می‌کنیم و برای حل و فصل آن اقدام می‌کنیم اما برخی از مسئولان در عمل به مسئولیت‌های خود کوتاهی کرده و مشکلات و معضلات را به موقع گزارش نمی‌دهند.

عبدالهی خطاب به مدیران ادارات تأکید کرد: سعی کنید در انجام وظایف وجدان خودتان را قاضی کنید و حقوقی که می‌گیرد حلال باشد، در کوتاهی مدیران در عمل به وظایف قطعاً ساکت نخواهیم ماند؛ در زمینه نارضایتی شهروندان اهری از بوی نامطبوع باید دستگاه‌های ذی‌ربط یک هفته مهلت دارند تا این معضل را حل کنند.

دادستان عمومی و انقلاب اهر با اشاره به این‌که اگر اداره آب و فاضلاب برای بازسازی شبکه فاضلاب اعتبار ندارد به معادن تکلیف می‌کنیم تا از حیث وظایف اجتماعی اعتبار لازم را تأمین کنند، بیان داشت: مردم نباید منتظر اعتبارات بمانند تا اگر اعتبار تأمین شد مشکلات و معضلات حل می‌شود و شهرداری اهر ملزم است تا در عرض یک هفته مشکلات زباله‌گاه‌ را حل کند بعد از یک هفته اقدامات را ارزیابی می‌کنیم.

وی خطاب به معاون خدمات شهری شهرداری اهر اضافه کرد: زباله‌ها باید در زباله‌گاه روزانه دفن شود و هیچ زباله‌ای در فضای باز نماند و ورود احشام و زباله‌گردها به زباله‌گاه مطلقاً ممنوع شود، اگر این موضوع مورد بی‌توجهی قرار گیرد با عوامل شهرداری اهر برخورد می‌کنیم. اگر شهردار بهانه بیاورد به هیچ عنوان قبول نمی‌کنیم.

عبدالهی به تحت پوشش شبکه فاضلاب نبودن ۱۵ درصد مناطق شهری اهر اشاره کرد و افزود: چه تضمینی وجود دارد که فاضلاب مناطق شهری که تحت پوشش شبکه فاضلاب نیست به صورت سطحی هدایت نمی‌شود؟ اداره آب و فاضلاب مواردی را که فاضلاب را به صورت سطحی رها می‌کنند به دستگاه قضایی معرفی کند چراکه این اقدام تهدید علیه بهداشت عمومی است.

دادستان عمومی و انقلاب اهر از وجود ۱۸۸ دامداری در سطح شهر اهر خبر داد و یادآور شد: برابر گزارش شبکه بهداشت و درمان؛ در سطح شهر اهر ۱۸۸ مورد دامداری خانگی شناسایی شده است، البته این موضوع را به شهردار و اعضای دوره پنجم شورای شهر اهر گفته بودیم ولی هیچ اقدامی نشد و عملیاتی نشد از این‌رو شهرداری اهر موظف است تا این گلایه شهروندان اهری را پیگیری و دامداری‌های خانگی را به خارج از شهر منتقل کند.