به گزارش خبرنگار اهرامروز، علیرضا حضوری در جلسه شورای عشایر شهرستان اهر با اشاره به این‌که شهرستان اهر منطقه‌ای عشایرخیز و عشایرپذیر است اظهار داشت: در فصل کوچ عشایر شهرستان‌های پارس‌آباد استان اردبیل، کلیبر، خداآفرین، هریس، هوراند و ورزقان به شهرستان اهر کوچ می‌کنند و شهرستان اهر جمعیت عشایری بیش از ۱۸۸۵ خانوار با جمعیتی ۷۴۹۴ نفر دارد و در فصل ییلاقی این آمار دو برابر می‌شود.

وی ادامه داد: عشایر شهرستان‌های منطقه ارسباران همچون هریس، ورزقان و هوراند نیز از امور عشایر اهر خدمات می‌گیرند و به عبارتی در فصل ییلاقی حدود ۴۵ درصد عشایر استان آذربایجان شرقی در شهرستان اهر ساکن می‌شوند.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان اهر افزود: هر ساله بیش از ۲۱۳ هزار هکتار از مراتع شهرستان اهر در اختیار جامعه عشایری قرار می‌گیرد و در فصل قشلاقی حدود ۱۱۱ هزار راس دام سبک و سنگین و در فصل ییلاقی بیش از ۲۱۳ هزار راس دام سبک و سنگین از مراتع استفاده می‌کنند.

حضوری از بازسازی ۱۲۰ کیلومتر از راه‌های ییلاقی عشایری در سال‌جاری در شهرستان اهر خبر داد و گفت: علاوه بر بازسازی راه ییلاقی عشایر، ۴ کیلومتر نیز راه احداثی داشته‌ایم.

وی بهسازی و نزدیک‌رسانی آب چشمه‌ها و قنات‌ها به محل سکونت عشایر شهرستان اهر را از دیگر اقدامات امور عشایر این شهرستان برشمرد، یادآور شد: امور عشایر اهر به ۹ قشلاق عشایری شهرستان اهر با تانکر آب‌رسانی می‌کند چرا که این قشلاقات فاقد آب شرب هستند.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان اهر همچنین از توزیع ۲۶۷ تن نهاده‌های دامی و آرد در بین عشایر شهرستان اهر خبر داد و گفت: دستگاه‌های اجرایی که امور عشایر را در خدمات‌رسانی به جامعه عشایری که عمدتاً تولیدکننده هستند یاری کرده‌اند کمال قدردانی را دارم و امیدوارم این همکاری‌ها تداوم یابد این در حالی است که دستگاه‌های اجرایی طی سال‌جاری برای خدمات‌رسانی به جامعه عشایری اهر بیش از ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه کرده‌اند.

حضوری بابیان اینکه عشایر شهرستان‌های هریس و ورزقان بیش از ۷۱ هزار هکتار از مراتع را در اختیار دارند، افزود: عشایر شهرستان‌های هریس و ورزقان نزدیک به ۳۳۵ هزار راس دام را در مراتع تحت اختیار به چرا می‌برند و میزان تولید سالانه عشایر اهر، هریس و ورزقان، ۷۹۰۰ تن شیر، ۲۵۰ تن پشم، مو و کرک و ۲ هزار و ۳۵۰ تن گوشت قرمز است.

وی با تاکید بر اینکه جامعه عشایری منطقه ارسباران مصداق بارز اقتصاد مقاومتی هستند، گفت: عشایر شهرستان‌های اهر، هریس و ورزقان در حوزه صنایع‌دستی؛ سالانه ۵ هزار و ۱۵۰ مترمربع «ورنی» و ۲ هزار و ۱۰۰ مترمربع قالی و قالیچه می‌بافند.

 

 

کاهش جمعیت عشایری از چالش‌های پیش‌روی تولید است

به گزارش خبرنگار اهرامروز، علی حسن‌زاده در جلسه شورای عشایری شهرستان اهر با تاکید بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های عشایر برای تولید نیازهای اساسی کشور اظهار داشت: در شرایط فعلی که از نظر تامین و تولید گوشت قرمز مشکلاتی داریم اگر از این لحاظ بر عشایر سرمایه‌گذاری می‌شد طبیعتاً با این مشکل مواجه نمی‌شدیم.

وی افزود: جمعیت عشایر کوچنده بر اساس آمار کاهش می‌یابد این مهم به منزله آن است که جوانان رغبت چندانی به زندگی عشایری ندارند البته باید برای جلوگیری از کاهش جمعیتی برنامه‌ریزی شود.

معاون فرماندار شهرستان اهر بر لزوم توجه دستگاه‌ها بر خدمات‌رسانی به جامعه عشایری  تاکید کرد و گفت: اعتباراتی که دولت اختصاص می‌دهد، معتقدیم باید از این اعتبارات برای عشایر نیز هزینه کنیم.

حسن‌زاده ادامه داد: جامعه عشایری از لحاظ آب شرب مشکلاتی دارند البته این تنها مشکل‌شان نیست بلکه عشایر شهرستان اهر از نظر سیستم‌های مخابراتی و تکنولوژی کم و کاستی‌هایی دارند.

وی کاهش جمعیت عشایری را از چالش‌های پیش‌روی تولید پروتئین دانست و گفت: بر اساس سرشماری سال ۷۷ نسبت به سال ۸۷ بیش از ۱۲ درصد از جمعیت عشایری کاهش یافته است و با سرشماری جدید در سال آینده اختلافات بین آمارها بیشتر مشخص می‌شود.

معاون فرماندار شهرستان اهر بابیان اینکه دولت خود را ملزم به خدمات‌رسانی به عشایر و روستائیان می‌داند، گفت: حفاظت و واگذاری مرتع به عشایر از وظایف منابع طبیعی و آبخیزداری است چراکه اگر مراتع در اختیار عشایر قرار نگیرد از لحاظ تولید لبنیات دچار مشکل می‌شویم.