به گزارش خبرنگار اهرامروز، رضا استاد رحیمی در ششمین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان اهر اظهار داشت: محیط زیست، فقر و اقتصادی، سوء تغذیه و مواد مخدر از جمله بحران‌هایی هستند که سازمان ملل از این‌ها به عنوان چهار بحران جهانی یاد می‌کند، چراکه هر قدر به دنیای مدرن و توسعه یافته پیش می‌رویم همان اندازه بر مشکلات و ناهنجاری‌ها می‌افزاید.

وی افزود: بحث مبارزه با مواد مخدر یک موضوع فرابخشی بوده به طوری که مواد مخدر با تمامی حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مرتبط است از این‌رو نیازمندیم تا همه‌ی دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی در زمینه مبارزه با مواد مخدر بایستی پای‌کار باشند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی بابیان اینکه نزدیک به ۷۵ درصد تریاک دنیا در کشورهای افغانستان و پاکستان تولید می‌شود، گفت: بر اساس آمارهای سال ۲۰۱۷ میلادی، میزان تولید تریاک در افغانستان ۱۰۵۰۰ تن بود البته این آمار توسط وزارت بهداشت افغانستان منتشر شده است و در حقیقت ۷۵ درصد تریاک دنیا در ایران توسط نهادهای انتظامی، نظامی و امنیتی کشف می‌شود.

استاد رحیمی ادامه داد: در سال ۲۰۱۷، میزان کشفیات هروئین در ایران ۱۷ تن بود ولی در کشورهای اروپایی مجموع کشفیات مواد مخدر هروئین تنها ۵ تن بود، این مهم نشان می‌دهد که ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار گرفته است در حالی که اگر کشور دیگری در مسیر ترانزیت قرار می‌گرفت درصد شیوع مواد مخدر به اوج خود می‌رسید به عبارتی درصد شیوع مواد مخدر در ایران ۵٫۴ درصد بوده و در دنیا ۵٫۶ درصد است.

مبارزه با مواد مخدر در آذربایجان شرقی ادامه می‌یابد

وی تاکید کرد: تقدیم ۴۰۰۰ شهید و ۱۲۰۰۰ جانباز در جمهوری اسلامی ایران آن‌هم برای مبارزه با مواد مخدر نشان دهنده این است ما علاوه بر تامین امنیت خود، برای تامین امنیت سایر کشورها نیز قدم برداشته‌ایم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی با ابراز تاسف از این‌که ۸۰۳ نوع مواد مخدر روان‌گران داریم، گفت: ماه گذشته ۲۰۰ کیلوگرم هروئین فشرده که از مسیر آذربایجان شرقی به کشورهای هم‌جوار ترانزیت می‌شد با هوشیاری نیروهای انتظامی و اطلاعاتی کشف و ضبط شد.

استاد رحیمی از کشف ۲۳۰۰ کیلوگرم مواد مخدر طی سال گذشته در استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: سال گذشته میزان کشفیات مواد در کشور ۱۴۳ تن بود در حالی که اگر با کل تولیدات مواد مخدر در کشورهای همسایه مقایسه کنیم کشفیات ما ناچیز است.

کشف ۲۳۰۰ کیلوگرم مواد مخدر طی سال گذشته در استان آذربایجان شرقی

وی با تاکید بر این‌که همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی پیشگیری از مصرف مواد مخدر خروجی مورد انتظار را ندارد، یادآور شد: برای مبارزه با شیوع مواد مخدر در بین اقشار جامعه نیاز به اقدامات عملی داریم نه اینکه بگوییم کارگاه و همایش برگزار کردیم شاید این مسائل خروجی مدنظرمان را ندارد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی همچنین از برگزاری همایش مبارزه بی‌امان با سوداگران مرگ و ضربه زدن به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان مواد مخدر با حضور مقامات قضایی، انتظامی و دولتی استان‌های هم‌جوار آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: تصمیم داریم با همکاری مقامات قضایی، انتظامی و دولتی به بنیان اقتصادی قاچاقچیان مواد مخدر ضربه زده و اموال آنها را شناسایی کنیم و زمینه تولید، خرید و فروش مواد مخدر را در استان از بین ببریم.

استاد رحیمی در پایان با اشاره به اینکه مرکز ماده ۱۶ بانوان در تبریز به زودی تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، اضافه کرد: با توجه به افزایش شیوع مواد مخدر در بین بانوان، مرکز ماده ۱۶ بانوان در تبریز با ظرفیت یک‌صد نفری به زودی تکمیل می‌شود.

انتهای پیام/