به گزارش خبرنگار اهرامروز، بیت‌الله عبدالهی در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان اهر که با حضور معاون کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، بزرگ‌ترین مشکل مردم شهرستان‌های هریس و اهر را بیکاری جوانان تحصیل‌کرده دانست، اظهار داشت: مشکل اشتغال نه‌تنها در اهر و هریس بلکه در کشور با پرداخت تسهیلات حل‌شدنی نیست و به این کار پول پاشی می‌گویند البته نمی‌گوییم داده نشود تسهیلات هم نیاز مبرم کارآفرینان است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان‌های اهر و هریس ظرفیت‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دارند، افزود: بیکاری جوانان اهری و هریسی قابل‌مقایسه با سایر شهرهای استان نیست لذا انتظار داریم اگر سرمایه‌گذاری به وزارت تعاون مراجعه می‌کند به سمت اهر و هریس هدایت کنید.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس ادامه داد: آن ۱٫۵ میلیارد دلاری که دولت برای اشتغال روستایی پیشنهاد کرده بود اگر واقع‌بینانه نگاه کنیم اشتغال ایجاد نمی‌کند شاید بر روی کاغذ اشتغال‌زایی داشته باشد.

عبدالهی با ذکر اینکه کارآفرینان و سرمایه‌گذاران از لحاظ نقدینگی، سرمایه در گردش، بازاریابی و صادرات مشکلات زیادی دارند، گفت: نرخ بیکاری ۱۵ درصدی که برای شهرستان اهر گفته می‌شود درست نیست و اگر به‌صورت میدانی آمار گرفته شود صحت و سقم نرخ بیکاری اهر مشخص خواهد شد هرچند نباید آمار رسمی زیر سؤال برود ولی نمی‌توانیم واقعیت‌ها را کتمان کنیم.

وی تصریح کرد: مدام مسئولان می‌گویند زمینه سرمایه‌گذاری و به‌تبع آن ایجاد اشتغال در شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی فراهم است آیا تا به حال کسی گفته است که این شهرک‌ها چه مشکلی دارند، باید قبول کرد که اگر می‌خواهیم سرمایه‌گذاری جدیدی در شهرک‌های صنعتی استان انجام گیرد باید برق مورد نیاز آن‌ها را تأمین کنیم.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس بابیان اینکه متأسفانه بانک‌ها هم خود را و هم مردم را ورشکسته کرده‌اند، گفت: بنده هم با علماء هم‌نظر هستم علت اینکه مردم به‌طرف بانک‌ها نمی‌رود ناشی از ربا است و همچنین بانک‌ها در بحث تولید و اشتغال که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آن تأکید داشتند نتوانستند نمره قبول بگیرند.

عبدالهی بر لزوم پرداخت تسهیلات به دامداری‌های سنتی اهر و هریس تأکید کرد و گفت: می‌گویند تسهیلاتی به دامداری‌های سنتی تخصیص داده نمی‌شود ولی دامداری‌های اهر و هریس که عمدتاً سنتی و غیر صنعتی است چه گناهی دارند که از دریافت تسهیلات محروم مانده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه قالی‌بافان اهری و هریسی در بیمه مشکلات متعددی دارند، خاطرنشان کرد: متأسفانه مسئولان نمی‌توانند شرایط قالی‌بافان را درک کنند به‌طوری که اغلب فعالان صنعت فرش آذربایجان به دلیل قطع بیمه‌هایشان گله‌مند هستند اینجا سؤالی به ذهن می‌رسد آن‌هم این است که فعالان صنعت فرش توانایی تصاحب بازار جهانی و منطقه‌ای دارند چرا به مشکلات آن‌ها رسیدگی نمی‌شود؟ در حالی فرش آذربایجان به‌تنهایی می‌تواند بودجه غیرنفتی کشور را تأمین کند امیدواریم دستگاه‌های مسئول از رفع دغدغه‌های قالی‌بافان غفلت نکنند.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس اضافه کرد: ایجاد اشتغال به‌تنهایی از عهده دولت خارج است و باید هر کسی که مسئولیت دارد پای‌کار باشد و با زمینه‌سازی دولت و مجلس به ایجاد اشتغال پایدار کمک کنند البته می‌دانیم دولت بر اساس قانون نمی‌تواند بنگاه‌داری کند.

عبدالهی با اشاره به اینکه متأسفانه قوانین در آذربایجان شرقی سفت و سخت اجرایی می‌شود، خاطرنشان کرد: چطور می‌شود قوانین در سایر استان‌ها به‌سختی استان آذربایجان شرقی اجرا نمی‌شود ولی در آذربایجان دستگاه‌ها سختگیری می‌کنند.

انتهای پیام/