به گزارش خبرنگار اهرامروز، حسام مقدم‌علی در بازدید از روند اجرای فاز توسعه‌ای مجتمع نفلین‌سینیت کلیبر اظهار داشت: با توجه به سیاست‌ها و برنامه‌های دولت در راستای واگذاری فعالیت‌های معدنی به بخش خصوصی و ایجاد فضای مشارکت برای بخش خصوصی که در سنوات گذشته در قوانین پیش‌بینی شده است و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در راستای اجرای سیاست‌های دولت اقدام به برون‌سپاری کرده است.

وی افزود: برون‌سپاری فعالیت‌های معدنی در کشور؛ مشتمل بر حفظ وضعیت موجود تولید و سرمایه‌گذاری می‌شود، چون قطع به یقین در جایی که زمینه سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد بایستی دولت این امکان را به وجود آورد تا بخش خصوصی بتواند سرمایه‌گذاری کرده و در حوزه تولید فعالیت کند.

معاون شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ادامه داد: مجتمع نفلین‌سینیت کلیبر یکی از مجتمع‌های تابعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و صد درصد دولتی در مزایده استخراج و فروش، معدن و کارخانه مجتمع نفلین‌سینیت کلیبر به یک شرکت صاحب صلاحیت و اهلیت واگذار شد و آن شرکت توانست از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این مجتمع استفاده کند.

مقدم‌علی بابیان این‌که سرمایه‌گذاران ایرانی و چینی در فاز توسعه‌ای مجتمع نفلین‌سینیت کلیبر سرمایه‌گذاری کرده‌اند، گفت: ظرفیتی که برای فاز توسعه‌ای مجتمع نفلین‌سینیت کلیبر پیش‌بینی شده ۱۵۰ هزار تنی است و در فاز اول ۴۰ هزار تن کنسانتره یا همان محصول کیفی و نهایی نفلین‌سینیت در این مجتمع تولید می‌شود.

وی از اتمام عملیات فاز مهندسی طرح توسعه‌ای مجتمع نفلین‌سینیت کلیبر خبر داد و گفت: فاز توسعه‌ای مجتمع نفلین‌سینیت کلیبر در مجموع اعم از نصب تجهیزات و عملیات ساخت زیربنا، بالغ‌بر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، امیدواریم بتوانیم با رفع موانع و اتمام مراحل ساخت شاهد افتتاح و بهره‌برداری از این طرح اقتصادی خوب و ارزشمند در شهرستان کلیبر باشیم.

معاون شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران اضافه کرد: مجتمع نفلین‌سینیت کلیبر نوید این را می‌دهد که به عنوان یکی از قطب‌های تولید نفلین‌سینیت کیفی در دنیا به‌درخشد فراهم کند، قطعاً این طرح اشتغال خاصه و خوبی را برای شهرستان کلیبر خواهد داشت که جای دارد از سرمایه‌گذاران این پروژه تشکر کنیم این در حالی است که دولت تاکنون سعی کرده تا در کنار سرمایه‌گذاران، زمینه فعالیت و تولید را فراهم کند.

مقدم‌علی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که حجم سرمایه‌گذاری در پروژه فاز توسعه‌ای مجتمع نفلین‌سینیت کلیبر چقدر است؟ گفت: تاکنون بالغ‌بر ۴۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به صورت ریالی و ارزی در فاز توسعه‌ای مجتمع نفلین‌سینیت کلیبر هزینه شده است و یک دوم حجم سرمایه‌گذاری نیز برای تکمیل فرآیند نیاز خواهد بود.

و در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه وزیر سابق صنعت در آیین کلنگ‌زنی زمان بهره‌برداری از فاز توسعه‌ای مجتمع نفلین‌سینیت کلیبر یکسال اعلام کرده بود و اکنون با گذشت یکسال هنوز وعده تحقق نیافته است دلیل تاخیر چه بود؟ گفت: فاز توسعه‌ای مجتمع نفلین‌سینیت کلیبر از اسفندماه سال ۹۷ رسماً شروع شد و قرار بود تا این پروژه یکساله به بهره‌برداری برسد، ولی محدودیت‌های به وجود آمده در زمینه تامین و تجهیز تجهیزات برای صنایع کشور تنها یکی از عوامل تاخیر در پروژه است.

معاون شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران خاطرنشان کرد: شیوع ویروس کرونا که به تبع آن حضور عوامل در اجرای پروژه را محدود کرده بود که تاثیر منفی در فعالیت‌های ما داشته است ولی علی‌رغم اینکه ویروس کرونا برای حضور سرمایه‌گذار خارجی محدودیت ایجاد کرده اما با همت عزیزان و کارگران و مهندسان ایرانی روند اجرای پروژه ادامه می‌یابد.

مقدم‌علی با تاکید بر این‌که مهندسان ایرانی با همت و پشتکاری که دارند مانع از توقف عملیات پروژه‌های معدنی در کشور می‌شوند، یادآور شد: تحریم‌های ظالمانه آمریکا در تامین تجهیزات برای توسعه فعالیت‌های معدنی در کشور عزیزمان بی‌تاثیر نیست و بعضاً تحریم‌ها محدودیت‌هایی را برای صنایع معدنی کشور به وجود می‌آورند که در این میان بایستی برنامه‌ریزی جهت خودکفایی انجام دهیم.