به گزارش خبرنگار اهرامروز، مرتضی آبدار در آیین بازگشایی موزه ادب و عرفان اهر که به مناسبت هفته میراث فرهنگی صورت گرفت؛ با اشاره به این‌که موزه ادب و عرفان اهر یکی از موزه‌های شاخص شمال‌غرب کشور و قطب موزه استان آذربایجان شرقی است، اظهار داشت: موزه ادب و عرفان و بقعه شیخ شهاب‌الدین محمود اهری در جریان زلزله سال ۹۱ منطقه ارسباران دچار آسیب‌دیدگی شده بود و قانون این اجازه را می‌دهد تا زمانی که موزه در خطر باشد آن را تعطیل کنیم.

وی افزود: تا زمانی که خطرات احتمالی از موزه رفع نشود و برای آن‌که خسارت جانی ناشی از تخریب‌های احتمالی از بین نرود تمامی مسئولیت بازنگه داشتن موزه بر عهده مدیر موزه است به هر حال بر طبق خطرات احتمالی موزه ادب و عرفان اهر تعطیل شد و وقتی که بنده به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی مسئولیت قبول کردم موزه اهر نیمه فعال بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با ذکر اینکه نصب آجرهای فیروزه‌ای مناره‌های بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری مطالبه مردم اهر بود، گفت: بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری قابلیت ثبت جهانی را دارد، یعنی محدوده‌ و قلعه‌ای قدیمی در جوار این بقعه وجود دارد با آزادسازی حریم می‌توانیم به سمت ایجاد پایگاه ملی و ثبت جهانی حرکت کنیم.

آبدار، پیشنهاد مدیریت بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری و تصمیمات لازم درباره این بقعه را به صورت هیات‌امنایی مطرح کرد و گفت: اداره بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری به صورت هیات‌امنایی، می‌تواند در پیشبرد اهداف ثبت جهانی و مسائل معنوی، فرهنگی و محتوایی کمک بسیاری می‌کند.

وی در ادامه از بابت تاخیر در بازگشایی موزه ادب و عرفان بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری از مردم اهر عذرخواهی کرد و افزود: علی‌رغم این‌که قول داده بودیم تا موزه ادب و عرفان اهر در هفته میراث فرهنگی بازگشایی شود با آن‌که مراحل قانونی را نیز می‌بایست طی می‌کردیم از این‌رو مجدداً از مردم اهر به خاطر تاخیر در بازگشایی موزه عذرخواهی می‌کنم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی تصریح کرد: پیشنهاد مدیریت هیات‌امنایی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری را رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز دادند و قرار شد برای اثبات پیشنهاد خودشان ستاد شبکه بهداشت و درمان اهر از حریم بقعه خارج و به محل دیگری انتقال یابد.

آبدار از آماده‌سازی طرح‌های توسعه‌ای بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری خبر داد و گفت: طرح‌هایی برای توسعه و نگهداری بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری تدوین می‌شود، از طرفی هم ما نمی‌توانیم اعتبارات شهرستان اهر را در جای دیگری هزینه کنیم چراکه برای اعتبارات طرح معرفی شده و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه هزینه کرد اعتبارات منطبق بر طرح‌ها را بررسی می‌کنند.

انتهای پیام/