به گزارش اهرامروز، احمد محرم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به موافقت وزارت کشور با ارتقاء فرمانداری اهر به فرمانداری ویژه اظهار داشت: استاندار آذربایجان‌شرقی ارتقاء فرمانداری اهر به فرمانداری ویژه را با نظر مساعد به وزارت کشور اعلام کرده و ما پس از پیگیری‌های مداوم، توانستیم موافقت وزارت کشور با فرمانداری ویژه را علی‌رغم نبود ۴ آیتم اخذ کنیم.

نماینده اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی افزود: فرمانداری اهر برای فرمانداری ویژه شدن تنها آیتم قدمت فرمانداری را داشت و در حال حاضر منتظر تشکیل کمیته تقسیمات کشوری با اعضای هیأت دولت هستیم تا بتوانیم موافقت نهایی را اخذ کنیم از طرفی هم نامه‌ای با امضای مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی برای ارتقاء فرمانداری اهر به فرمانداری ویژه را به رئیس‌جمهور تقدیم کردم و از ریاست دفتر رئیس‌جمهور برای ملاقات با آیت‌الله رئیسی تقاضای وقت کرده‌ام.

وی به سفر هیأت دوستی ایران و ترکیه به آنکارا اشاره کرد و گفت: در این سفر که با هدف تقویت روابط تجاری و سیاسی بین کشورهای ایران و ترکیه انجام شد، با یازده نفر از مقامات ترکیه و تُجار و بازرگانان دیدار داشتیم و طرفین بر گسترش روابط دوجانبه اقتصادی و سیاسی تأکید کردند.

عضو گروه دوستی ایران و ترکیه در مجلس شورای اسلامی بابیان این‌که سطح تجارت دوجانبه بین ایران و ترکیه ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، گفت: متأسفانه برخی موانع اجازه نداده تا سطح تجاری بین دو کشور به‌طور کامل تحقق یابد، این در حالی است که ایران توانسته تنها کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان صادرات به کشور ترکیه دست یابد.

محرم‌زاده از اختصاص اعتبار ۱۲۵ میلیارد تومانی از منابع بانک ملت برای تکمیل بزرگراه اهر-تبریز خبر داد و گفت: سال گذشته قصد داشتند روگذر سه‌راهی هریس را تعطیل کنند که مانع شدیم و امسال توانستیم اعتبار ۱۲۵ میلیارد تومانی از منابع بانک ملت برای تکمیل بزرگراه اهر-تبریز جذب کنیم، هرچند منتظر بودیم تا سفر ریاست‌جمهوری به آذربایجان‌شرقی، اعتباراتی برای پروژه‌های راه‌سازی شهرستان اهر اختصاص دهند ولی متأسفانه اختصاص ندادند.

نماینده اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی و هوایی در منطقه‌ی ارسباران گفت: متأسفانه شهرستان اهر فاقد زیرساخت‌هایی همچون راه‌آهن یا فرودگاه است و آثار تاریخی و طبیعی غنی که دارد برای جذب گردشگران داخلی و خارجی آن‌طور که باید و شاید معرفی نشده است.

وی بر ضرورت معرفی ظرفیت‌های گردشگری منطقه‌ی ارسباران به منظور جذب گردشگران تأکید کرد و افزود: داشتن بزرگراه ایمن یکی از زمینه‌های جذب گردشگر است از این‌رو تکمیل بزرگراه اهر-تبریز را در اولویت قرار داده‌ایم و سپس برای ارتقاء جاده اهر-کلیبر به بزرگراه را کلید می‌زنیم. ما به دنبال توسعه جزیره‌ای نیستیم، چون معتقدیم توسعه متوازن منطقه‌ای می‌تواند به رشد و شکوفایی منطقه‌ی ارسباران منجر شود.

محرم‌زاده در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر این‌که شنیده بودیم قرار است شرکت مس بخشی از سهام معدن انجرد را خریداری کند آیا این موضوع صحت داشت؟ گفت: شرکت مس را متقاعد کرده بودیم تا از سهام معدن انجرد خریداری کند، اما سهامدار بخش خصوصی معدن انجرد برای مشارکت شرکت مس مخالفت کرد و این مشارکت تحقق نیافت. با این‌حال دلیل نمی‌شود تا ما از عمل به مسئولیت‌های اجتماعی از سوی معدن مس انجرد چشم‌پوشی کنیم لذا به جهت خلف وعده گلایه‌مندیم.

نماینده اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با ذکر این‌که با توجه به نیاز شهرستان اهر به اشتغال‌زایی، موانع معدن انجرد در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی را احصاء و نسبت به رفع موانع اقدام کردیم، اظهار کرد: دستگاه‌های فاز دوم معدن انجرد خریداری شده و با تکمیل آن ظرفیت تولید کنسانتره مس به ۳۰۰ هزار تُن در سال افزایش می‌یابد. اما دو سال بود که سازمان محیط زیست حاضر به اعلام نتیجه ارزیابی زیست محیطی نبود و ما با حضور در سازمان محیط زیست و شرکت در جلسه‌ای مشترک، توانستیم مانع معدن انجرد در محیط زیست را حل کنیم.

وی از آب‌رسانی به ۶۲ روستای شهرستان اهر از طریق احداث ۲ مجتمع آب‌رسانی خبر داد و یادآور شد: با موافقت مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی، به مدیران شهرستان‌های اهر و هریس اجازه داده شد تا برای آب‌رسانی به روستاهایی که با اعتبار ۲۵۰ میلیون تومانی آب شرب تأمین شود نیازی به مناقصه یا مراحل اداری نخواهند داشت. برای احداث فاز دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهری اهر نیز پیگیری‌های از معاون اول رئیس‌جمهور و وزارت نیرو انجام شد و چون به حجم زیادی اعتبار نیاز داریم تحقق این پروژه زمان‌بر است.

محرم‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص آیا برای شما یا سایر نمایندگان مجلس حواله خودرو داده‌اند؟ تصریح کرد: امام جمعه میانه موضوع زد و بند نمایندگان مجلس با ایران‌خودرو را مطرح کرد در حالی که چنین ادعایی از امام جمعه بعید بود، اینکه همه نمایندگان مجلس را متهم کنند صحیح نبود، آیا می‌توانند این اتهام را در پیشگاه خداوند متعال اثبات کنند! اتهامات علیه نمایندگان مجلس در کوچه و بازار با اظهارات امام جمعه باید متفاوت باشد. ای‌کاش برای شخص بنده ثابت کنند که همه نمایندگان مجلس از ایران‌خودرو حواله خودرو گرفته‌اند. اگر می‌گفتند تعدادی نماینده مجلس با شرکت‌های خودروسازی زد و بند کرده‌اند موضوع متفاوت‌تر بود.

نماینده اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اتهامات وارده در خصوص دخالت نماینده مجلس در امور اجرایی بیان کرد: آیا بنده به‌عنوان نماینده مردم نمی‌توانم فردی کاربلد را برای انجام امور مردم پیشنهاد کنم، یا نمی‌توانم بگویم فلانی برای فلان پست کارساز نیست این پیشنهاد شرعاً و عرفاً چه ایرادی دارد در این میان به دخالت متهم می‌کنند، اگر نمایندگان مجلس در انتصابات یا امور اجرایی دخالت می‌کنند در واقع دخالت نظارتی است. وقتی می‌گویند فلان بخشدار برای ما کاری نکرد بلکه گره به امورات ما انداخت، بنده باید طرف بخشدار را بگیرم یا مردم؛ می‌گویم بخشدار اهل کار اجرایی نیست و متهم به دخالت در امور اجرایی می‌شوم.

وی ادامه داد: اگر بنده برای پست دولتی از نزدیکانم با وجود داشتن شرایط معرفی کنم، می‌گویند نماینده مجلس فلانی را برکنار کرد تا نزدیکان خود را منصوب کند، ما نمی‌گوییم حتماً فلان فرد در پست مدیریتی منصوب شود، خواسته ما این است تا فرد کاربلد به آن پست و جایگاه قرار گیرد تا امور اداری مردم را تسهیل بخشد، با این‌حال مردم در ادارات گرفتار شده‌اند و نباید از این موضوع چشم‌پوشی کنیم. بنده باید نظارت کنم چراکه نظارت بر ادارات وظیفه بنده است.

محرم‌زاده در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص اینکه آیا از اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری به آذربایجان‌شرقی برای شهرستان اهر سهم اعتبار اختصاص یافته یا خیر؟ افزود: برای پروژه‌های بزرگراه اهر-تبریز و اهر-مشگین‌شهر به بهانه‌های مختلف اعتبار از محل مصوبات سفر ریاست‌جمهوری اختصاص ندادند و مجبور شدیم تا از منابع بانک ملت برای تکمیل بزرگراه اهر-تبریز اعتبار ۱۲۵ میلیارد تومانی بگیریم و در حوزه جهاد کشاورزی اگر هم تخصیص اعتبار داده بودند را تابه‌حال اعلام نکرده‌اند و در بخش راه‌های روستایی قبل از سفر ریاست‌جمهوری به استان، اعتبار تأمین کرده‌ایم به معاون اول رئیس‌جمهور هم از عدم اختصاص اعتبار گلایه کردم و به رئیس‌جمهور نیز خواهم گفت که سفر هیأت دولت به استان برای شهرستان اهر نتایجی نداشت.

نماینده اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی‌بر این‌که آیا برای استمرار استمهال وام‌های زلزله ارسباران اقدامی کرده‌اید؟ خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته با پیگیری‌های انجام شده وام‌های زلزله ارسباران استمهال شده بود و اخیراً مجدداً با سازمان برنامه و بودجه و بانک مسکن رایزنی داشتیم و برای استمهال وام‌های زلزله ارسباران نتیجه‌ای حاصل نشد، در حالی که اگر ۳۶۰ میلیارد تومان بخشوده می‌شد ۲۰ هزار نفر در اهر، هریس و ورزقان از اقساط بانکی رهایی می‌یافتند.

خبر از: پرویز گلی زاده