پایگاه اطلاع‌رسانی اهرامروز علی دایلاری: در تقویم رسمی کشورمان ۲۷ اردیبهشت‌ماه به‌عنوان روز ارتباطات و روابط عمومی نام‌گذاری شده است، به مناسبت این روز با حامد زارعی مسئول روابط عمومی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان اهر به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم، حامد زارعی جزو معدود افرادی است که در سمت روابط عمومی یک دستگاه دولتی علاوه بر وظایف اداری و روابط عمومی، ابتکاراتی نیز داشته و سمت خود را صرفاً به موردی محدود نکرده است.

البته روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان اهر نیز دست کمی از روابط عمومی مدیریت آموزش و پرورش ندارد مسئولین روابط عمومی این دستگاه‌ها ضمن انعکاس اخبار ادارات خود ارتباط دستگاه مربوطه را با مردم و رسانه‌ها حفظ کرده‌اند

اهرامروز: لطفاً در ابتدا مختصری از فعالیت خودتان در روابط عمومی برایمان بگویید؟

با نام و یاد خدای مهربان، بنده حامد زارعی کارشناس روابط عمومی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان اهر به مدت نزدیک به دو سال است که در این سمت در حال خدمت به جامعه فرهنگی شهرستان اهر هستم. در کنار این پست، مسئولیت هماهنگی دفتر مدیریت و رسیدگی به اسناد را نیز به عهده‌دارم.

برشمردن فعالیت‌های روابط عمومی به‌صورت مختصر واقعاً امکان‌پذیر نیست اما تلاش می‌کنم در حد توان خودم خلاصه کنم. به‌طور خلاصه می‌توانم بگویم روابط عمومی در تمامی فعالیت‌های درون‌سازمانی آموزش و پرورش دخیل است و تقریباً هیچ برنامه و فعالیتی نیست که روابط عمومی دستی در آن نداشته باشد. چه فعالیت‌های درون‌سازمانی و چه برون‌سازمانی که به همکاری‌های بین بخشی و سایر نهادها ارگان‌ها با آموزش و پرورش مربوط می‌شود.

از برنامه‌ها و فعالیت‌های درون‌سازمانی می‌توانم به همکاری با مدیر آموزش و پرورش در تمامی زمینه‌ها، تلاش برای حسن اجرای بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها، برقراری ارتباط مناسب با رسانه‌های ارتباط‌جمعی جهت انعکاس اخبار آموزش و پرورش، تهیه گزارش از فعالیت‌های مدیریت، مسئولیت مستقیم در برگزاری جشن‌ها و سمینارها و سایر مراسم‌های آموزش و پرورش، نظارت بر انجام امور تشریفات، شرکت در شورای معاونین، تلاش برای تهیه نشریات فنی و بولتن‌های داخلی، اجرای امور مطبوعاتی و سمعی-بصری و تهیه برنامه رادیویی و تلویزیونی از فعالیت‌های مدیریت و پاسخگویی مناسب به مراجعین اشاره‌کنم.

اهرامروز: فعالیت در روابط عمومی آموزش و پرورش را چگونه می‌بینید؟

حامد زارعی: فعالیت در این جایگاه با توجه به طیف گسترده مخاطبان آموزش و پرورش که مدیران مدارس، فرهنگیان محترم، دانش‌آموزان و اولیای آنان را در بر می‌گیرد با آن‌که بسیار مسئولیت سنگین و طاقت‌فرسایی است اما شیرینی خاص خود را دارد. بدین‌صورت که تمامی مخاطبان ما افرادی فرهیخته، دانشمند و آگاه جامعه هستند و باید تک‌تک اعمال و رفتار خودمان را در ترازوی این قشر قرار داده و بسنجیم، باید  تلاش کنیم کیفیت و کمیت خدمات خود را بهبود ببخشیم. دویدن پا به‌پای مدیران نیز ظرفیت و توان خاصی می‌خواهد.

اهرامروز: آیا کار در عرصه‌ی روابط عمومی سخت است یا آسان‌تر از سایر حوزه‌هاست؟

حامد زارعی: تمامی پست‌ها سختی خود را دارند اما پست روابط عمومی شرایط کاری بسیار پراسترسی دارد و برخی اوقات چندین اتفاق و برنامه را همزمان مدیریت و سازمان‌دهی می‌کند و باید اطلاع نسبی از تمامی فعالیت‌های سایر حوزه‌ها داشته باشد. مواقع بسیاری پیش می‌آید که پا به‌پای مدیر آموزش و پرورش در خارج از وقت کاری به دنبال وظایف محوله پیش می‌رود. می‌توانم بگویم برای مسئول روابط عمومی ساعت کاری مشخص معنا ندارد و هرلحظه باید برای انجام امور و اتفاقات مربوط به آموزش و پرورش آمادگی داشته باشد.

اهرامروز: اصل کار روابط عمومی ادارات چیست؟ به نظرتان روابط عمومی دستگاه‌های دولتی تا چه حدی به وظایف خود آگاه‌اند؟

حامد زارعی: روابط عمومی یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین عوامل مؤثر در سرنوشت هر سازمان و یا اداره محسوب می‌شود. هر سازمان برای رسیدن به اهداف و حفظ پویایی و حیات خود نیازمند تعامل با مخاطبین در درون و بیرون سازمان است. شناخت و درک متقابل به‌منظور دستیابی به مقصود و اهداف در سازمان‌ها و ادارات به‌عنوان یک اصل اساسی در مدیریت پذیرفته‌شده است. روابط عمومی هنرش این است که بتواند امکانات و شرایط محیط بیرونی را خوب تشخیص دهد و آنان را با امکانات درون سازمان پیوند دهد و در نهایت ارتباط سازمان را با بیرون از آن به‌درستی برقرار سازد. برای سؤال دومتان جواب صریحی نمی‌توانم ارائه دهم چون قابل‌بررسی و تحقیق است اما امیدوارم آگاه باشند و تلاش کنند هرروز بر آن بیفزایند.

اهرامروز: چه دانش و مهارت خاصی برای روابط عمومی نیاز است؟

حامد زارعی: مهارت‌های نوشتاری عالی به‌منظور بیان کامل و صحیح دیدگاه‌ها و نظرات و انتقال اهداف و برنامه‌های شرکت به رسانه‌ها و مطبوعات، اعتمادبه‌نفس و توان ارائه عالی مطالب به‌منظور تأثیر مناسب در هنگام سخنرانی در همایش‌ها و میزگردهای رسانه‌ای، مهارت‌های ارتباطی عالی، خلاقیت و ابتکار، توان پاسخ‌گویی به نمایندگان رسانه در زمان موردنظر، مهارت‌های سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی و مدیریت زمان، توانایی کار تیمی و کار با انواع تیپ‌های شخصیتی، انعطاف‌پذیری و توان انجام چندکار، مدیران روابط عمومی عمدتاً چندین برنامه را به‌صورت موازی در حال اجرا دارند و باید توانایی مدیریت همزمان آن‌ها را داشته باشند، توانایی تحمل فشار کاری زیاد در زمان‌های شلوغ‌کاری منعطف بودن در برخورد با انتقادها، دقت و توجه به جزئیات – به‌منظور امکان ارتباط مناسب و مؤثر با رسانه‌ها و علاقه‌مندی به کار خبر و رسانه.

اهرامروز: در طول یک‌سال گذشته بر اساس رصد اخبار ادارات که ما انجام داده‌ایم روابط عمومی آموزش و پرورش اهر فعال‌ترین روابط عمومی در نظر هماهنگی اداره با رسانه‌ها بوده و اخبار مجموعه را به‌طور کامل پوشش داده است، نظر شما در این‌باره چیست؟

حامد زارعی: همان‌طور قبلاً عرض کردم با توجه به طیف وسیع  مخاطبان آموزش و پرورش که مدیران مدارس، فرهنگیان محترم، دانش‌آموزان و اولیای آنان را در بر می‌گیرد پوشش تمامی اقدامات و فعالیت‌های مدیریت در سطح صف و ستاد یکی از وظایف ذاتی روابط عمومی آموزش و پرورش است. البته اقدامات شایان توجهی نیز در سال‌های اخیر از جمله در جذب خیرین مدرسه‌ساز، شرکت در بیش از ۴۰ مورد شورای معلمان مدارس، تجلیل از معلمان و دانش‌آموزان مبتکر و خلاق، کسب رتبه‌های برتر  کشوری و استانی در حوزه‌های آموزشی و پرورشی، ایثارگری معلمان فداکار و سایر توفیقاتی که به نظر بنده کم‌کاری در انعکاس اخبار این موفقیت‌ها نوعی جفا در حق این طیف وسیع نیروهای خلاق و بافکر آموزش و پرورش است و همواره با تلاش شبانه‌روزی تلاش کرده‌ام این خدمات در سطح وسیعی از جامعه منعکس شود.

اهرامروز: شما با گفت‌و‌گوهایی که با دانش‌آموزان داشتید در نوع خود ابداع‌کننده حرکتی منحصربه‌فرد بودید؛ چطور شد این رویکرد را در پیش گرفتید؟

حامد زارعی: با توجه به تکراری بودن بسیاری از مطالب جلسات و نشست‌های مدیران برای مخاطبان و با عنایت به رویکرد جدیدی که سند تحول بنیادین به‌عنوان قانون اساسی آموزش و پرورش برای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدارس در نظر گرفته است، مدرسه محوری و دانش‌آموز محوری بودن این فعالیت‌ها بیشتر موردنظر است و ما هم در مجموعه مدیریت آموزش و پرورش و روابط عمومی تلاش کرده‌ایم ابتکارات، توفیقات و خلاقیت‌های مدارس، معلمان و دانش‌آموزان را بیشتر از سایر بخش‌ها مورد توجه و انعکاس قرار دهیم. به نظر می‌رسد این رویکرد نیز مورد اقبال عموم قرار گرفته است و تلاش می‌کنیم آن را ادامه دهیم.

اهرامروز: اکنون در سمت روابط عمومی مشغول به کار هستید اگر بخواهید پست خودتان را تعریف کنید چه می‌گویید؟

حامد زارعی: تمامی سمت‌ها محل و فرصتی برای خدمت به مردم است که گذرا و موقتی هستند. من هم خود را خدمتگزار جامعه فرهنگیان در عرصه روابط عمومی آموزش و پرورش می‌دانم.

اهرامروز: تا چه اندازه‌ای به فعالیت در روابط عمومی علاقه‌مند هستید؟

حامد زارعی: زمانی که وارد این عرصه شدم چنان اطلاع کافی نداشتم اما با گذر زمان و با حسن توجه، هدایت و راهنمای‌های جناب آقای شجاعی(مدیر سابق آموزش و پرورش) و حمایت‌های جناب آقای رمضان پور مدیر کنونی و همچنین ارشادات مسئول سابق روابط عمومی، دوست و همکار و استاد عزیزم، جناب آقای شادرو (رییس روابط عمومی اداره کل نوسازی استان) روزبه‌روز علاقه‌مند‌تر می‌شوم.

اهرامروز: از نظر شما روابط عمومی ادارات باید چه‌کاری انجام دهند تا در پست روابط عمومی موفقیت به دست آوردند؟

حامد زارعی: شناخت جایگاه سازمانی خود، آگاهی کامل به شرح وظایف، تعامل با سایر حوزه‌های درون‌سازمانی، تعامل مناسب و ارتباط تنگاتنگ با رسانه‌ها، ارتباط مؤثر با سایر نهادها، بروز نمودن علم و دانش این کار از طریق مطالعه و داشتن خلاقیت و ابتکار در این حوزه منجر به پیشرفت و موفقیت خواهد شد.

همچنین داشتن علم و تخصص در عرصه اطلاع‌رسانی و تقویت تعامل میان مردم و مسئولان با بیان فعالیت‌های مدیران و مشکلات جامعه از مهم‌ترین مؤلفه‌های فعالان حوزه روابط عمومی در دستگاه‌های اجرایی است.

اهرامروز: گفته می‌شود روابط عمومی دستگاه‌ها “پل ارتباطی بین مردم و جامعه هستند”؛ شما به این نتیجه رسیده‌اید؟

حامد زارعی: بلی، اگر روابط عمومی‌ها اطلاع‌رسانی کاملی از خدمات و اقدامات هر سیستم انجام دهند سبب ارتباط صحیح مردم و کاهش مراجعات اضافی آنان خواهند شد. روابط عمومی از یک‌سو در داخل سازمان مدعی حقوق شهروندان و مراجعه‌کنندگان و از سویی دیگر در بیرون به‌عنوان سخنگوی سازمان به دنبال ارائه چهره مطلوب از سازمان خود هستند.

اهرامروز: ارتباط دستگاه متبوعه خودتان را با رسانه‌ها و مردم چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حامد زارعی: پاسخ به این سؤال را به مخاطبان‌مان واگذار می‌کنم اما رویکرد ما در روابط عمومی آموزش و پرورش تلاش برای تعامل بیشتر با مردم و رسانه‌ها، پررنگ‌تر کردن اقدامات مبتکرانه و خلاقانه جامعه هدف فرهنگ، دوری از هرگونه تنش و زمینه‌سازی برای بهبود ایجاد فضایی آرام و علمی، کیفیت و کمیت خدمات آموزشی و پرورشی مدیریت است.

اهرامروز: در پایان اگر سخنی دارید برای مخاطبان بفرمایید؟

حامد زارعی: با توجه به اینکه ۲۷ اردیبهشت‌ماه به‌عنوان روز ارتباطات و روابط عمومی نام‌گذاری شده است، این روز را به‌تمامی همکاران خودم در ادارات و نهادها و همچنین رسانه‌هایی که همواره ما را مورد لطف قرار داده و در جهت تنویر افکار عمومی نسبت به اقدامات آموزش و پرورش قدمی برمی‌دارند تقدیر و تشکر می‌کنم و مصادف شدن این روز را با ماه مبارک رمضان به فال نیک گرفته آرزوی عاقبت‌به‌خیری برای همه همشهریان عزیز دارم.

انتهای پیام/