به گزارش اهرامروز، رحیم صادقیه اهری مسئول آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهر نوشت: بازهم آخرین سه‌شنبه سال و آتش‌هایی که در غروب و شامگاه آن به پا می‌شود، بی‌شک روا نیست که برای مردم فهیم ایران از خطر آتش بگوییم و از لطمات انفجار یا به آن‌ها توصیه‌هایی کنیم که معمولاً به کودکان می‌شود؛ اما چه کنیم که با وجود تذکرات و هشدارهای امنیتی و پزشکی که هرساله تکرار می‌شود و پخش صحنه‌های دل‌خراشی که در اثر بی‌توجهی به این توصیه‌ها رخ‌داده است؛ باز شاهد آنیم که هرساله عده‌ای به طرز فجیعی می‌سوزند و عده‌ای دچار نقص عضو می‌شوند و تعدادی هم متأسفانه به سال جدید نرسیده و سورشان به سوگ تبدل می‌شود.

به نظر می‌رسد بی‌توجهی به عواقب کار و تنها به فکر شور و لذت آنی بودن به‌اضافه اینکه همه هم مدعی‌اند کارشان بی‌خطر است و تدابیر لازم را اندیشیده‌اند؛ سبب می‌شود که این قصه پر غصه هرساله تکرار شود.

این نوشته برای آن دسته از عزیزان است که در چهارشنبه‌سوری به دنبال سور و سُرُور می‌گردند و با تمام این بحث‌ها و هشدارها؛ همچنان اصرار دارند که از روی شعله‌های آتشی که به پا کرده‌اند پرش کنند و از صدای انفجاری که تولید می‌کنند لذت می‌برند و مطمئن هم هستند که تمام جوانب کار را دیده‌اند و کارشان کاملاً بی‌خطر است.

به این دسته از عزیزان که شاید بتوان گفت اکثر قریب به‌اتفاق صحنه‌گردانی‌های آن شب را همین‌ها بر عهده‌دارند عرض می‌شود:

مسائل امنیتی و رعایتی آن شب تنها به همین موارد ختم نشده و اموری کلان همچنان باقی است؛ امور مهمی که متأسفانه به ذهن نیامده و یا توجهی به آن‌ها نمی‌شود.

با خود بیندیشیم که اگر با شعله و صدای انفجاری که ما باعث آن بودیم کودکی ترسید و پیری رنجید؛ تکلیف چیست؟ اشک کودک و آه مادر را چگونه می‌توان جبران کرد و غم از دل آن پدر و مادر پیر چطور می‌شود زدود؟

و این‌همه خسارت وارد کردن به شهر و … که نامش شادی نیست! با فرارسیدن فصل بهار، شهرداری با تمیز و زیبا ساختن شهر به استقبال بهار می‌رود اما درست چند روز و گاهی کمتر مانده به عید چهره‌ای دیگر به خود می‌گیرد، دود، سیاهی، لاستیک سوخته، لامپ‌های شکسته و درختان نیمه‌سوخته که حق کودکان نسل آینده هستند میزبان سال نو می‌شوند، به‌راستی چرا و به چه قیمتی…؟

نوجوان و جوانان عزیز باید خطرات ناشی از بازی با مواد منفجره و وسایل آتش‌بازی را بدانند و به دوستان خود نیز یادآوری  کنند و در صورت امکان از حضور در این‌گونه برنامه‌ها به‌ویژه در محل‌های شلوغ خودداری نمایند. خانواده‌های محترم نیز مسئولیت بیشتری در مراقبت از فرزندان خود بر عهده بگیرند،باید با گوشزد کردن خطرات جانی و مالی ناشی از انفجار مواد محترقه و ارائه توصیه‌های ایمنی لازم ، فرزندان خود را به اجتناب از دست زدن به این بازی‌های خطرناک تشویق کنند و بر رفتار فرزندان خود نظارت بیشتری نمایند.

بیایید با رعایت قانون و توجه به توصیه‌های نیروی انتظامی و آتش‌نشانی از وقوع حوادث دل‌خراش و دردناک در ایام نزدیک به عید نوروز خودداری و چهارشنبه‌سوری خود را به چهارشنبه سوزی تبدیل نکنید.