عدالت حاجی‌پور در اولین جشنواره نان سنتی یوخا در شهرستان کلیبر با اشاره به این‌که نخستین هدف جشنواره نان سنتی یوخا حفظ آداب و رسوم اصیل منطقه‌ی ارسباران است، اظهار داشت: با توجه به محدودیت‌هایی که ویروس کرونا به وجود آورده بود، برای دوران پساکرونا تصمیم گرفته‌ایم در هر فصل متناسب با توانمندی و فصول مختلف سال در شهرستان کلیبر جشنواره‌هایی برگزار کنیم.

فرماندار شهرستان کلیبر افزود: جشنواره‌های فرهنگی من‌جمله جشنواره نان سنتی یوخا علاوه بر تقویت روابط اجتماعی، بلکه در ایجاد شور و نشاط برای مردم تأثیرگذار است، البته در شرایطی که مردم با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند اما نباید از بالابردن روحیه مردم غافل شویم.

وی، معرفی پتانسیل‌های گردشگری شهرستان کلیبر از دیگر اهداف جشنواره نان سنتی یوخا عنوان کرد و گفت: بر اساس سند آمایش سرزمین، بزرگ‌ترین ظرفیت شهرستان کلیبر در حوزه گردشگری است و از پتانسیل‌های گردشگری شهرستان کلیبر می‌توان به آبگرم متعلق، جنگل‌های منحصربه‌فرد ارسباران، قلعه بابک و سایر قلعه‌های تاریخی اشاره کرد.

حاجی‌پور بابیان این‌که مردم کلیبر در راستای رونق صنعت گردشگری، اجازه فعالیت‌های سیاسی در پوشش گردشگر را نمی‌دهند، یادآور شد: رویکرد مردم کلیبر استقبال از گردشگران است، شاید تا سال‌های قبل عده‌ای در قالب گردشگر برخی تحرکاتی انجام می‌دادند ولی مردم کلیبر برای اینکه صنعت گردشگری در این شهرستان رونق بگیرد با فعالیت‌های سیاسی و برخی تحرکات مخالفت می‌کنند.

فرماندار شهرستان کلیبر، تقویت زیرساخت‌های گردشگری شهرستان کلیبر را جزو اولویت‌های دولت ذکر کرد و افزود: جاده ایمن از جمله نیازمندی‌های شهرستان کلیبر در راستای تقویت زیرساخت‌های گردشگری است، جاده ارتباطی شهرستان کلیبر در خور شأن این شهرستان نیست این در حالی است که کلیبر حتی از جاده اصلی نیز محروم است.

وی با تأکید بر این‌که خواسته‌ی اصلی شهرستان ‌کلیبر از رئیس‌جمهور ارتقای جاده کلیبر از فرعی درجه یک به بزرگراه است، گفت: در سفری که رئیس‌جمهور به استان آذربایجان‌شرقی خواهد داشت، می‌خواهیم در امتداد پروژه بزرگراه اهر-تبریز، بزرگراه اهر-کلیبر احداث شود هرچند نماینده مردم منطقه پیگیر هستند تا ردیف بودجه بزرگراه اهر-تبریز حذف نشود و به دنبال آن به جاده ۵۵ کیلومتری اهر-کلیبر متصل شود.

حاجی‌پور از اجرای پروژه حذف گردنه‌ی الم‌آغاجی در جاده اهر-کلیبر خبر داد و تصریح کرد: زیرساخت‌های گردشگری شهرستان کلیبر برای ۲۰ سال گذشته طراحی شده بود و با توجه به مسافرت سالانه یک میلیون گردشگر به شهرستان کلیبر؛ زیرساخت‌های گردشگری جواب‌گوی خیل عظیم گردشگران نیست و از طرفی رفتار مهربانانه با گردشگران علاوه بر تأثیر مثبت در رونق صنعت گردشگری این شهرستان، بلکه در شکوفایی اقتصادی کلیبر نیز مؤثر است.

فرماندار شهرستان کلیبر از دستور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای احداث ساختمان مستقل صنایع‌دستی و گردشگری در شهرستان کلیبر خبر داد و گفت: سالانه یک میلیون گردشگر به شهرستان کلیبر سفر می‌کنند، ولی صنایع‌دستی که هنرمندان و زنان و مردان روستایی و عشایری در خانه‌ها تولید می‌کنند محلی برای عرضه‌ی آن وجود ندارد از این‌رو طی پیگیری‌های انجام شده وزیر میراث فرهنگی دستور ساخت ساختمان مستقل برای عرضه‌ی تولیدات صنایع‌دستی در کلیبر صادر کرده‌اند.

وی تأکید کرد: رونق صنعت گردشگری از جمله موضوعاتی است که مسئولان شهرستان کلیبر از نماینده مجلس تا دولت بر آن تأکید دارند و با ایجاد بسترهای لازم؛ رفاه و آسایش گردشگران بیش از پیش فراهم کنند چراکه اقتصاد شهرستان کلیبر بدون رونق صنعت گردشگری بی‌معناست.

خبر از: علی دایلاری اصل