سرهنگ محمدرضا حسن‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار اهرامروز، اظهار داشت: بازرسان یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به منظور بررسی راهکارهای پیشگیری از قطع، حمل و قاچاق درختان جنگلی از واحدهای صنایع چوبی و اماکن دپوی چوب در شهرستان‌های آذربایجان شرقی بازدید می‌کنند.

وی افزود: تصمیم داریم صنوف مربوط به صنایع چوبی و حتی خودروهای باری آذربایجان شرقی را کنار همدیگر قرار دهیم، از این‌رو باز مرتبط سازی عوامل کنار یکدیگر، اجازه نخواهیم داد بارهای حامل درختان قطع شده بدون مجوز از استان خارج شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی از کشف و ضبط محموله‌های قاچاق درختان قطع شده طی هفته گذشته در شهرستان‌های آذرشهر و عجب‌شیر خبر داد و گفت: با اتخاذ تصمیمات و عملی کردن برنامه‌های جدید، خروج بدون مجوز محموله‌های حامل درختان و قطع، حمل و قاچاق درختان جنگلی و مستثنیات باغی از استان آذربایجان شرقی ممنوع است.

حسن‌زاده ادامه داد: هر خودروی حامل درختان قطع شده که در جاده‌های آذربایجان شرقی تردد می‌کند اگر از منابع طبیعی و آبخیزداری مجوزهای لازم را اخذ نکرده باشد برابر با قوانین و تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به دستگاه قضایی تحویل و با فرد یا افراد متخلف برخورد می‌شود و حتی راننده خودرو نیز به عنوان مباشر در جرم بازداشت و تحویل مقامات قضایی خواهد شد.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر این‌که ماجرای آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران(قره‌داغ) به کجا رسید؟ و این‌که به گفته رئیس کل دادگستری استان تعدادی نیز در همین رابطه بازداشت شده‌اند لطفاً در این مورد توضیح دهید؟ گفت: آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران همان‌طور که استحضار دارید از ۲۷ مردادماه آغاز و روزهای اول به علت نبودن هلی کوپتر جهت هلی بورد و آب پاشی اطفائ حریق به علت صعب العبور بودن میسر نگردید و با تلاش نیروهای مردمی، نظامی و دولتی سوم شهریورماه به طور کامل اطفاء حریق شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی ادامه داد: متاسفانه در روزهای نخست آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران به امکانات و تجهیزات مورد نیاز دسترسی نداشتیم و اطفاء حریق به طور معمول به لحاظ صعب‌العبور بودن منطقه بسیار سخت بود با این حال که تجهیزات رسید بر روند اطفاء حریق افزود که نهایتاً با گذشت چند روزی توانستیم حریق را اطفاء کنیم.

حسن‌زاده بابیان اینکه در جریان آتش‌سوزی جنگل‌های قره‌داغ، حدود ۶۳۰ هکتار از مراتع و جنگل‌ها طعمه حریق شد، بیان داشت: از این میزان، ۸۰ هکتار از جنگل‌های ارسباران طعمه حریق شد.

وی یادآور شد: ۴ نفر در رابطه با آتش‌سوزی جنگل‌های قره‌داغ دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند که پرونده این افراد در دستگاه قضایی در حال رسیدگی است.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا اتهامات این افراد دستگیر شده مشخص است و این‌که واقعاً در آتش‌سوزی جنگل‌های قره‌داغ دست داشته‌اند یا خیر؟ گفت: البته به این سوال باید مقامات قضایی و امنیتی پاسخ دهند که واقعاً این افراد دستگیر شده در آتش‌سوزی جنگل‌ها دست داشته‌اند یا خیر! مطمئناً وقتی پرونده‌ای از سوی ناجا تشکیل و به مراجع قضایی تحویل می‌شود یقیناً به نتیجه‌ای رسیده‌اند که پرونده هم تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/ش