به گزارش خبرنگار اهرامروز، جعفرصادق رستمی‌مهر در پرسش و پاسخ به سوالات و ابهامات مردم اهر در خصوص روند احداث بزرگراه اهر-تبریز اظهار داشت: شاید در مورد عدم افتتاح بخشی از بزرگراه اهر-تبریز تناقض‌گویی مسئولان باشد ولی به لحاظ حجم بالای پروژه و اعتبار مورد نیاز، نمی‌توان زمان دقیق تکمیل این بزرگراه را گفت.

وی با اشاره به این‌که بزرگراه اهر-تبریز ۹۰ کیلومتر طول دارد، افزود: در حال حاضر بیش از ۱۷۴ میلیارد تومان با پیمانکاران بزرگراه اهر-تبریز قرارداد داریم و تا به امروز حدود ۱۳۳ میلیارد تومان آن کار شده است.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های آذربایجان شرقی از تکمیل ۴۴ کیلومتر از بزرگراه اهر-تبریز خبر داد و گفت: ۴۶ کیلومتر از بزرگراه اهر-تبریز نیز در حال احداث بوده که به طور متوسط این پروژه ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رستمی‌مهر با اشاره به محدودیت منابع مالی دولت در پرداخت مطالبات پیمانکاران پروژه‌های عمرانی و راه‌سازی ادامه داد: در سال ۹۵ اعتبارات خوبی برای بزرگراه اهر-تبریز تخصیص یافت ولی در سال‌های گذشته اعتبارات به آن اندازه نبوده که پیمانکاران بتوانند جذب کنند.

وعده‌ها در آماده‌سازی ۳۱ کیلومتر بزرگراه اهر-تبریز به دلیل شرایط جوی محقق نشد

وی به وعده‌های مسئولان ارشد استانی در رابطه با بهره‌برداری از ۳۱ کیلومتر از بزرگراه اهر-تبریز تا پایان سال‌جاری اشاره و گفت: قرار بود تا پایان سال‌جاری ۳۱ کیلومتر از بزرگراه اهر-تبریز به زیر بار ترافیکی رود ولی عوامل مختلف همچون شرایط جوی آب و هوا مانع از تحقق این وعده شد.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های آذربایجان شرقی همچنین از آماده‌سازی ۲۰ کیلومتر از بزرگراه اهر-تبریز خبر داد و افزود: متاسفانه نبود منابع برای تامین ایمنی راه از جمله علائم راهنمایی و رانندگی و گارد ریل نمی‌توانیم از بخش آماده شده بزرگراه اهر-تبریز استفاده کنیم.

رستمی‌مهر در پاسخ به سوال یکی شهروندان اهری در رابطه با تقاطع غیرهمسطح ورودی شهر اهر گفت: مطالعات تقاطع غیرهمسطح اهر انجام شده ولی چون نیاز به تملک اراضی داشتیم و قیمت آن بالا بود نتوانستیم تملک کنیم اما گزینه‌های متعددی برای احداث تقاطع غیرهمسطح ورودی شهر اهر داریم.

ارتقاء گردنه گویجه‌بئل جاده اهر-تبریز به بزرگراه به مناقصه می‌رود

وی در ادامه بابیان اینکه در برخی از نقاط گردنه گویجه‌بئل جاده اهر-تبریز شاهد نشست جاده بوده‌ایم، اظهار کرد: تا به مرمت نقاطی که نشست کرده انجام یافته و علاوه بر آن مطالعات جهت دوبانده کردن این گردنه نیز انجام یافته است ولی گردنه ۳ کیلومتری گردنه گویجه‌بئل به زودی به مناقصه می‌رود و با انتخاب پیمانکار عملیات ساخت آن را شروع کنیم‌.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های آذربایجان شرقی با ذکر اینکه عملیات احداث تقاطع سه‌راه هریس در بزرگراه اهر-تبریز آغاز شده است، گفت: تقاطع ورزقان از بزرگراه اهر-تبریز بر روی قطعه اول جاده خواجه-ورزقان احداث می‌شود و تقاطع غیرهمسطح ورودی شهر اهر را نیز اگر مشکلی به وجود نیاید سال آینده عملیات اجرایی‌اش را شروع می‌کنیم.

رستمی‌مهر در ادامه با تاکید بر تملک اراضی در بزرگراه اهر-تبریز گفت: تا سال‌های گذشته تملک اراضی در بزرگراه اهر-تبریز به صورت نقدی انجام می‌شد ولی در سال‌های اخیر پول مالکان زمین‌های حاشیه بزرگراه اهر-تبریز از طریق اوراق خزانه اسلامی پرداخت می‌شود به طوری که طی سال گذشته ۳ میلیارد تومان اوراق خزانه اسلامی جهت تملک اراضی در این جاده هزینه کرده بودیم.

وی در رابطه با بدهی اداره‌کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی به پیمانکاران بزرگراه اهر-تبریز گفت: تا به امروز اداره‌کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی به پیمانکاران پروژه بزرگراه اهر-تبریز ۲۰ میلیارد تومان بدهی دارد.

تعدادی از راه‌های روستایی اهر و هریس سال ۹۸ آسفالت‌ریزی می‌شود

مدیر ساخت و توسعه راه‌های آذربایجان شرقی در ادامه سخنان خود از برگزاری مناقصه جهت تعیین پیمانکار آسفالت‌ریزی تعدادی از راه‌های روستایی اهر و هریس خبر داد و بیان کرد: نماینده مردم اهر و هریس از وزیر راه مجوزهایی برای آسفالت‌ریزی راه‌های روستایی گرفته‌اند و در این خصوص مناقصه‌ها برگزار شده که در سال ۹۸ با آغاز فصل‌کاری عملیات آسفالت‌ریزی راه‌های روستایی در اهر و هریس شروع می‌شود.

رستمی‌مهر با بیان این‌که بازگشایی ۲۰ کیلومتر آماده بزرگراه اهر-تبریز که دلیل نبود علائم و ایمنی بلاتکلیف مانده نیاز به اعتبار ۴ میلیارد تومانی دارد، گفت: نماینده اهر و هریس پیگیر هستند و ما امیدواریم تا پایان سال‌جاری با تامین اعتبار مورد نیاز بخش آماده شده بزرگراه اهر-تبریز را بازگشایی کنیم.

وی، لازمه ارتقاء بزرگراه اهر-تبریز را احداث آزادراه تبریز-باکو عنوان کرد، افزود: مطالعات ارتقاء بزرگراه اهر-تبریز به آزادراه تحت عنوان آزادراه تبریز به باکو انجام یافته در صورتی این آزادراه احداث می‌شود که سرمایه‌گذار بخش خصوصی پای‌کار باشد و وزارت راه و شهرسازی از هرگونه سرمایه‌گذاری در احداث آزادراه تبریز-باکو استقبال می‌کند.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های آذربایجان شرقی همچنین از اتمام مطالعات احداث بزرگراه اهر-کلیبر خبر داد و گفت: در استان برای احداث بزرگراه اهر-کلیبر اعتباری تخصیص یافته و مقرر شده تا ابتدا نقاط حادثه‌خیر این محور برطرف شود.

انتهای پیام/