به گزارش خبرنگار اهرامروز، مرتضی فریان در سومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر بابیان اینکه ورودی آب به سد ستارخان از نظر بارندگی‌ها و روان آب‌ها به صفر رسیده است اظهار کرد: میزان بارندگی‌ها از ابتدای سال آبی (مهرماه ۹۷ تا پایان شهریورماه ۹۸) ۹ درصد افزایش یافته است.

وی با ابراز نگرانی از افزایش ۲۳ درصدی تبخیر آب سد ستارخان به دلیل افزایش دمای هوا افزود: افزایش دمای هوا نه تنها فقط به شهرستان اهر محدود نبود بلکه در کل کشور دمای هوا افزایش یافته بود و همین امر که جزو چالش‌های اقلیمی است باعث شد تا تبخیر آب سد ستارخان ۲۳ درصد افزایش یابد.

رئیس اداره بهره‌برداری سد ستارخان شهرستان اهر ادامه داد: خشکسالی سال گذشته در طول ۱۷ سال بی‌سابقه بود و امسال ورودی آب به مخزن سد ستارخان افزایش ۸۴ درصدی داشت و حجم آب در مخزن سد ستارخان نسبت به سال گذشته ۲ برابر افزایش داشته است و بررسی‌ها نشان می‌دهد باید بیش از پیش در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم و حداقل برای سال آینده ذخیره آبی داشته باشیم.

فریان از افزایش ۱۹ درصدی خروجی آب از مخزن سد ستارخان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: از ابتدای سال آبی تا به امروز بخش شرب ۸ درصد و بخش صنعت ۶ درصد صرفه‌جویی داشته‌اند که این مهم از نتایج تصمیم شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بود که امور آب و فاضلاب را ملزم به صرفه‌جویی کرد.

وی اضافه کرد: معمولاً در زمانی که آورد آب به سد ستارخان کاهش می‌یابد فشارها برای کاهش مصرف متوجه بخش کشاورزی می‌شود اما وقتی هم آورد آب افزایش می‌یابد بیشترین منابع آبی به بخش کشاورزی تخصیص می‌یابد.

رئیس اداره بهره‌برداری سد ستارخان شهرستان اهر ابراز داشت: پیش‌بینی‌های ما تا پایان شهریورماه این است که بتوانیم ۱۶ میلیون مترمکعب به بخش کشاورزی آب تخصیص دهیم و ۹ میلیون مترمکعب برای سال آبی ۹۸-۹۹ ذخیره‌سازی کنیم.

فریان با تاکید بر اینکه مخزن سد ستارخان گنجایش ذخیره‌سازی ۱۳۳ میلیون مترمکعب آب دارد، گفت: متاسفانه تا به امروز علی‌رغم گنجایش ۱۳۳ میلیون مترمکعبی سد ستارخان، تا به حال بیش از ۴۵ میلیون مترمکعب آب در سد ستارخان ندیده‌ایم و با این شرایط می‌توان گفت در شرایط سهمیه‌بندی هستیم که با مصرف ایده‌آل نیازها هنوز فاصله داریم.

وی از تخصیص ۱۶ میلیون مترمکعب آب سد ستارخان به بخش کشاورزی تا پایان شهریورماه خبر داد و یادآور شد: تا پایان سال آبی ۷ مرحله رهاسازی آب به بخش کشاورزی را خواهیم داشت که مجموع تخصیص منابع آبی به بخش کشاورزی تا پایان شهریور به ۲۴ میلیون مترمکعب خواهد رسید.