به گزارش خبرنگار اهرامروز، سعید رضایی در آیین اختتامیه اولین جشنواره نقاشی روز جهانی غذا در اهر (ارسباران) بابیان اینکه ما در منطقه ارسباران و شهرستان اهر دارای استعدادها و افتخارات فراوانی درزمینهٔ هنر و فرهنگ هستیم اظهار داشت: “فائو” (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) برای اتحاد و حذف گرسنگی از مردم جهان شکل گرفت و تصمیم بر آن شد که کشورها برای مبارزه با گرسنگی بجنگند.

وی بابیان اینکه گرسنگی فقط این نیست که کسی غذا نداشته باشد بلکه کسی که مواد مغذی لازم در دسترس خود ندارد نیز گرسنه است گفت: کشورهای مختلف به دلیل جنگ یا تحریم‌های صورت گرفته از سوی دیگر دولت‌ها در برنامه تغذیه مردم دچار مشکل می‌شوند که یکی دیگر از وظایف فائو کمک به چنین کشورهایی است.

دبیر کمیته کشوری برچسب‌گذاری و بسته‌بندی اداره کل نظارت بر فرآورده‌های خوراکی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با ذکر اینکه یکی از اقدامات سازمان غذا و دارو نشانگرهای موجود روی مواد غذایی است عنوان داشت: این برچسب‌ها به شما در رابطه با میزان و مقدار شاخص‌های مهم سلامتی ازجمله؛ قند، نمک، چربی و اسیدهای چرب که مصرف نامتعادل آن‌ها انسان را دچار بیماری می‌کند اطلاعاتی عرضه می‌کند.

رضایی بابیان اینکه مسئولین شهر درزمینهٔ آگاه‌سازی جامعه مسئولیت بیشتری دارند گفت: انتظار داریم در شهری مانند اهر با بیش از ۱۵۰ هزار نفر جمعیت باید شورای شهر، آموزش‌وپرورش، فرمانداری و بقیه ادارات باید ورود کنند آن‌ها نقش‌هایشان را ضعیف ایفا می‌کنند “فائو” رفع مشکلات اقتصادی و توسعه کشاورزی را برای با رفع مشکل گرسنگی ضروری می‌داند.

وی حرکت به سمت کشاورزی مدرن، رفع باقیمانده سموم، ایجاد تحول در زندگی و اشتغال همشهریان را ازجمله کارهایی که باید انجام شوند دانست و ابراز داشت: تعامل و همکاری مسئولین شهر به‌ویژه درزمینهٔ ایجاد صنایع غذایی و کارگاه‌های کوچک ضعیف است می‌بینیم که تمام شیر تولیدشده از منطقه خارج و با تبدیل به فرآورده‌های دیگر در سایر شهرها به منطقه برای مصرف اهالی بازمی‌گردد.

این مقام مسئول با ذکر اینکه اگر حمایت از واحدهای تولیدی انجام شود محصولات تولیدی از منطقه خارج نمی‌شوند تا باقیمت چند برابر به منطقه برگردند گفت: آیا فراتر از وظایف ذاتی کاری انجام‌شده؟ ما در شهرهایی مانند کاشان می‌بینیم که کارگاه‌های عرق‌گیری گیاهی غیر از ایجاد اشتغال عواید دیگری مانند مصرف محصول سالم‌تر نیز برای آن‌ها دارد.

رضایی با انتقاد از اینکه ما نیز محصولات مختلفی درزمینه های کشاورزی و صنایع‌دستی داریم و چرا نباید این محصولات در خود اهر به صنعت تبدیل شوند؟ چرا پنیر کپک‌زده ایتالیا در فروشگاه‌های ما به فروش می‌رسد و پنیر کوزه‌ای خودمان مغفول مانده است؟ عنوان کرد: همه این‌ها موارد اشتغال‌زایی هستند چرا جوانان ما به‌جای اینکه در خیابان‌ها بیکار بچرخند درحالی‌که می‌توانند به تولید روی می‌آوردند بیکاری باعث افسردگی و افسردگی سبب هزاران آسیب و بحران‌های دیگر جسمی و روانی است چه آماری در رابطه با بیماری‌های جسمی و غیر واگیر منطقه وجود دارد؟ بیماری‌های تنفسی نیز در حال افزایش است.

وی بابیان اینکه همه ما مسئول سلامتی خودمان هستیم و باید کمک کنید با کاهش مصرف چربی، قند و نمک شیوه زندگی و تغذیه خودمان را عوض کنیم گفت: ما در رابطه با گرسنگی و بیماری‌ها دیگر با بحران مواجه هستیم طبق آمار “فائو” روزانه ۸۰۰ میلیون نفر در جهان با خطر قحطی مواجه هستند باید روی الگوی مصرف و به‌ویژه مصرف قند، نمک و چربی باید تجدیدنظر کنیم تحرک داشته باشیم مصرف میوه، سبزیجات و محصولات لبنی را بالا ببریم.

دبیر کمیته کشوری برچسب‌گذاری و بسته‌بندی اداره کل نظارت بر فرآورده‌های خوراکی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با خطاب قرار دادن مسئولان شهرستان اهر عنوان داشت: الگوی زندگی و کشاورزی در این منطقه نیاز به تغییر و اصلاح دارد حیف است منابع و ظرفیت‌های موجود در منطقه ما به این صورت به هدر بروند در گام اول باید محصولات بومی به صنعتی تبدیل شوند در گام بعدی صنایع دیگر نیز ایجاد شود  در اولین فرصت باید جلساتی در مورد سلامت و سبک زندگی مردم جلساتی و کشاورزی باید جلساتی با مسئولین برگزار شود.