به گزارش اهرامروز، بهرام صمدی‌راد پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی با اشاره به آمار تصادفات نوروزی از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین‌ماه اظهار کرد: در سال ۹۷ متاسفانه تصادفات ترافیکی ۳۷ مورد برون‌شهری، هشت مورد خارج از استان و ۶ مورد خارج از حریم راه است که ۳۱ درصد نسبت به سال گذشته افرایش متوفی داریم.

وی تصریح کرد: مرند و تبریز هر کدام سه مورد فوت درون‌شهری داشتند و در تصادفات فوتی اهر بیشترین آمار را دارد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان با بیان اینکه ۳۱ درصد فوت‌شدگان در چهار روز آخر سال رخ داده است، افزود: بالاترین فوت در ۲۸ اسفند بود که هفت نفر بوده و پنج نفر نیز در ۱۳ فروردین جان خود را از دست داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه بیشترین تعداد متوفیان جوانان بودند که در رده سن ۲۰ تا ۳۰ سال قرار داشتند.

صمدی‌راد ادامه داد: سال گذشته آمار فعالیت‌های انجام گرفته در بخش معاینات بالینی این اداره‌کل شامل معاینات بالینی و استعلامات اداری برابر با ۱۲۴ هزار و ۹۶۷ نفر است.

وی بیان کرد: همچنین سال گذشته ۹۷ هزار و ۲۲۷ مورد مراجعان بالینی داشتیم که با افزایش ۴/۹ درصدی را روبه‌رو بود و در رده ششم کشور قرار داریم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان ابراز کرد: ۳۶ درصد مراجعات و معاینات بالینی منازعات، ۱۷ درصد حوادث ترافیکی،  ۱۷ درصد معاینات مجدد، ۱۶ درصد تعیین ارزش، ۶ درصد معاینات زنان، یک درصد مصدومان کاری و سه درصد روانپزشکی است.

وی با اشاره به آمار معاینات بالینی یادآور شد: از سال ۹۲ به بعد سیل صعودی افزایش معاینات بالینی وجود دارد.

نزاع ۳۵ هزار نفر در آذربایجان‌شرقی

صمدی‌راد با بیان اینکه مراجعان نزاعی شامل منازعات، همسرآزاری و کودک‌آزاری است، گفت: سال گذشته تعداد مراجعات ۳۵ هزار و ۳۳۷ نفر بود که ۹ هزا رو ۵۳۵ نفر زن و ۲۵ هزار و۸۰۲ نفر مرد بودند که در مقایسه با مدت مشابه افزایش چهار درصدی وجود دارد که متاسفانه رتبه سوم به نسبت جمعیت را داریم.

وی با اشاره به مصدومان رانندگی و ترافیکی ادامه داد: تعداد مراجعه مصدومان تصادفات رانندگی بالغ بر ۱۶ هزار و۳۶۴ نفر است که  ۴ هزار و ۳۷۳ زن و  ۱۱ هزار و ۹۹۱ مرد هستند.

مدیرکل پزشک قانونی استان افزود: در آمار ۶ ساله، مصدومان رانندگی روند افزایشی داشته است.

وی مصدمان حوادث کاری در سال ۹۶ را  یک هزار و ۳۳۲ نفر اعلام کرد و گفت: افزایش ۶ درصدی نسبت به سال ۹۵ مشاهده می‌شود که همه ساله روند کاهشی داشت ولی در سال ۹۶ افزایش پیدا کرد.

۶۷ نفر در حوادث کاری کشته شدند

صمدی‌راد در ادامه فوتی‌های حوادث کاری در سال ۹۶ را ۶۷ نفر دانست، خاطرنشان ساخت: یک مورد از فوتی‌ها زن بوده که این آمار نسبت به مدت مشابه کاهش هفت درصدی دارد و نسبت به میانگین کشوری هم آمار پایینی داریم.

وی عنوان کرد: ۴۹ درصد حوادث کاری سقوط از بلندی، ۱۹ درصد اصابت جسم سخت، ۹ درصد برق‌گرفتگی، پنج درصد سوختگی و سه درصد غرق‌شدگی است که بیشترین سن فوتی‌ها در رده ۳۰ تا ۳۹ سال هستند و سه درصد در سنین زیر ۱۸ سال قرار دارند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان خاطرنشان کرد: ۴۸ درصد  فوتی‌های کارگران ساختمانی و ۳۱ درصد غیرساختمانی است که تبریز و عجب‌شیر بالاترین فوتی را دارند.

تشکیل ۴۳۳ پرونده درخواست سقط درمانی

وی با اشاره به اینکه پزشکی قانونی مجوز قانونی برای سقط جنین با شرایط تعیین شده در قید زمانی دارد، توضیح داد: سقط جنین در صورت خطرناک بودن بارداری برای مادر باید زیر چهار ماهگی انجام گیرد و اگر یک ساعت از این موعود بگذرد دست ما خالی است و نمی‌توان کاری کرد.

صمدی‌راد ادامه داد: در سال ۹۶ تعداد ۴۳۳ پرونده درخواست سقط درمانی تشکیل و برای ۳۰۴ مورد مجوز صادر شد که نسبت به آمار مدت مشابه افزایش ۶/۴ درصدی مشاهده می‌شود.

وی بیان کرد: تعداد کل اجساد ارجاعی به مراکز پزشک قانونی این اداره در سال گذشته ۲ هزار و ۶۲۸ مورد جسد بوده که ۵۹۷ نفر زن و ۲ هزار و ۳۱ نفر مرد هستند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱/۷ درصدی را نشان می‌دهد.

آغاز طرح دادپزشک

مدیرکل پزشکی قانونی استان طرح دادپزشک را مورد اشاره قرار داد و گفت: این طرح در تبریز آغاز شده و کد چهار رقمی آن به زودی اعلام می‌شود.

وی توضیح داد: تعرفه دادپزشکی طبق مصوبات وزارت بهداشت تعیین شده است زیرا این بخش متولی نداشت و برخی که معلوم نیست چه کسانی هستند با مراجعه یا از طریق پیک مجوز دفن صادر می‌کنند.

خودکشی ۲۶۷ مورد در آذربایجان شرقی

صمدی‌راد ابراز کرد: سال گذشته متاسفانه ۲۶۷ مورد خودکشی در استان وجود داشت که اطلاعات کامل این موضوع در سایت پزشکی قانونی استان اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه ۴۹ درصد معاینات اجساد بررسی شده، سانحه یا اتفاق است، گفت: ۲۴ درصد مرگ‌های طبیعی است.

جان باختن ۸۸ نفر بر اثر سو مصرف مواد مخدر در استان

صمدی‌راد متذکر شد: ۸۸ نفر اعم از چهار مورد زن و مابقی مرد در سال گذشته در اثر سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند که نسبت به سال ۹۵ که ۱۴۵ نفر بود، کاهش ۳۹ درصدی مشاهده می‌شود.

وی، مسمومیت با سموم را مطرح کرد و گفت: تعداد فوتی‌ها در اثر مسمومیت برابر با ۶۴ نفر اعم از ۱۷ زن و ۴۷ نفر مرد هستند که نسبت به مدت مشابه که برابر با ۶۲ نفر بود، رشد سه درصدی نشان داده می‌شود.

مدیرکل پزشک قانونی استان تاکید کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر مردم از قارچ‌های طبیعی استفاده نکنند.

وی با تاکید به اینکه قرص برنج مسمویت کشورهای آسیایی است، توضیح داد: متاسفانه ۶۹ درصد فوتی‌های مسمومی استان در اثر قرص برنج، ۱۲ درصد ترکیبات الکل، ۱۱ درصد دفع آفات نباتی و هشت درصد سایر مسمومیت‌ها است.

صمدی‌راد خاطرنشان کرد: قرص برنج از نظر قانونی منع شده ولی به راحتی در بازار پیدا می‌شود که باید رسانه‌ها در این خصوص اطلاع‌رسانی و حساس‌سازی  شود.

برق گرفتگی ۱۹ نفر در استان

وی در ادامه میزان فوتی‌ در اثر برق‌گرفتگی را ۱۹ نفر اعلام کرد و گفت: ۶ مورد در حوادث کاری و ۱۳ مورد سانحه کار با برق توسط افراد غیرمرتبط بود.

۲۵ نفر در آذربایجان شرقی غرق شدند

مدیرکل پزشک قانونی استان تصریح کرد: سال گذشته تعداد فوت ناشی از غرق‌شدگی در استان ۲۵ نفر بود که چهار زن و ۲۱ نفر مرد هستند که متاسفانه تعداد فوتی سیل فروردین ماه آذرشهر ۱۷ زن و ۲۷ مرد اعلام شد.

مرگ خاموش ۴۷ نفر در آذربایجان‌شرقی

وی خاطرنشان کرد: فوت ناشی از مسمومیت با منوکسیدکربن ۴۷ مورد بوده که نسبت به سال مشابه قبلی کاهش ۱۹ درصدی مشاهده می‌شود.

صمدی‌راد ادامه داد: فوت در اثر مرگ خاموش ۴۹ درصد در منزل، ۲۴ درصد حمام، ۱۲ درصد کیوسک نگهبانی، هفت درصد چادر و سه درصد مغازه است.

وی اعلام کرد: در سال ۹۶  تعداد ۶۹۳ مورد فوت ناشی از تصادفات رانندگی گزارش شده که معادل سقوط سالانه چندین هواپیما در استان است.

مدیرکل پزشک قانونی استان ادامه داد: با توجه به اینکه از یک هزار و ۳۸ تعداد مرگ در اثر تصادف سال ۸۸ به ۶۹۳ نفر رسیده‌ایم که نشان می‌دهد وضعیت مناسبی نیست زیرا کشورهای توسعه یافته به سمت صفر این آمار حرکت کرده‌اند.

وی توضیح داد: مرگ در اثر تصادفات در بخش درون‌شهری ۱۷۸ مورد، ۴۸۹ نفر در برون‌شهری، ۲۶ نفر خارج از استان بوده که در مجموع ۶۹۳ نفر شده‌اند.

صمدی‌راد متذکر شد: شهریور سال گذشته با ۸۹ نفر فوتی بیشترین تلفات تصادفات را داشتیم که به تفکیک جنسیتی ۷۹ درصد مردان و ۲۱ درصد زنان هستند.

۹۹ نفر در شهر تبریز بر اثر تصادفات کشته شدند

وی با بیان اینکه تبریز بیشترین آمار تصادفات را داشته است، توضیح داد: متاسفانه ۹۹ نفر در شهر قانون‌مند تبریز در اثر تصادفات درون‌شهری جان خود را از دست داده‌اند.

مدیرکل پزشک قانونی استان با اشاره به اینکه ۵۲ درصد فوتی‌ها در محل جان خود را از دست می‌دهند، ادامه داد: همچنین پنج درصد در راه انتقال و ۴۲ درصد در بیمارستان فوت می‌شوند.

وی با تاکید به اینکه گرفتن اطلاعات ژنتیکی و داشتن کارت هویت ژنتیکی بسیار مهم است، گفت: در حال ساماندهی بانک اطلاعات ژنتیک هستیم که سال گذشته یک هزار و ۱۰۰ مورد ژنتیک به بانک ارسال شد.

انتهای پیام/