به گزارش خبرنگار اهرامروز، محمد محمدپور در نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری یازدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر (ارسباران)، اظهار داشت: در منطقه ارسباران جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی به شمار می‌رود و این رویداد نشان‌گر وجود ظرفیت‌های عظیم فرهنگی و هنری و مردمی است و این صرفاً یک رویداد نیست بلکه بایستی مخاطبان نیز ظرفیت داشته و در این جشنواره سهیم باشند.

وی با اشاره به اینکه جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر در روابط بین مردم، زندگی مردم اثرگذاری بالایی دارد، افزود: رغبت شایسته‌ای که هنرمندان، پیشکسوتان و مردم‌دارند باعث می‌شود تا توجه تمامی مسئولان به جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر جلب شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی ادامه داد: سیاست و رویکرد دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به این‌که تئاتر برای این دلیل می‌تواند اهمیت داشته باشد چون می‌تواند موضوعات مختلف تاریخی، فرهنگی و سایر مسائل را به‌خوبی بیان می‌کند و از طرفی نقش تربیتی برای نسل‌های مختلف دارد و دولت اهتمام جدی برای گستری تئاتر در سطح کشور دارد.

محمدپور بابیان اینکه میزان اجراهای عمومی تئاتر در سطح کشور در دولت یازدهم به دو برابر رسیده است، گفت: بر اساس آمارهایی که دریافت کرده‌ایم ۵۶ مورد تئاتر عمومی طی یک سال در آذربایجان شرقی اجرا شده و این مناسب‌ترین شاخص برای ماست درحالی‌که این آمار برای ما قابل‌قبول نیست ولی هم اینکه شاهد تحرک در عرصه‌ی تئاتر هستیم جای امیدواری دارد.

عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر (ارسباران) اضافه کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ساماندهی تئاتر سامانه‌ای راه‌اندازی کرده که با این سامانه و اقداماتی که انجام می‌دهیم از عدم فعالیت گروه‌های تئاتر جلوگیری می‌کنیم درحالی‌که برخی از گروه‌های نمایشی نمی‌توانستند فعالیت خود را استمرار دهند.

وی با ذکر اینکه گروه‌های تئاتر در سه گروه و سه رده توسط کمیته‌ای ارزیابی می‌شوند، بیان داشت: با توجه به سوابق گروه و اعضایی که معرفی می‌شوند بر اساس درجه‌های الف، ب و ج درجه‌بندی می‌شوند، به دلیل اینکه در قدم اول بودیم تنها ۱۵ گروه تئاتر آذربایجان شرقی بر اساس درجه‌بندی به ثبت رسید ولی ثبت این تعداد گروه نمایشی تئاتر در شان استان نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه سیاست دولت به‌طور عام و در حوزه فرهنگ و هنر به‌طور خاص واگذاری امور به مردم است، گفت: سیاست اصلی واگذاری امورات فرهنگ و هنر به مردم بوده و بایستی مردم پای‌کار باشند، یکی از ویژگی‌های خاص جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر همکاری دستگاه‌ها بوده و اگر نهادهای مردمی در این جشنواره ورود پیدا می‌کردند بیش از گذشته می‌توانستیم نتیجه بگیریم و پای‌کار بودن مردم باعث می‌شد تا جشنواره تئاتر کوتاه اهر ثبات یافته و تداوم یابد، هراندازه‌ای که در این جشنواره وابستگی به دستگاه‌ها بیشتر شود امید به استمرار آن کمتر می‌شود.

محمدپور تصریح کرد: اکنون بایستی همه مسئولان تلاش کنیم تا مردم و نهادهای مردمی برای برگزاری جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر پای‌کار بیایند و اگر به این نتیجه رسیده‌ایم که جشنواره تئاتر ظرفیت‌های منطقه بکر و مهم ارسباران را تبیین کرده و به دنیا بشناساند باید تمامی مسائل و موضوعات معطوف به منطقه ارسباران باشد.

عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر (ارسباران) با اشاره به اینکه اگر موضوعات جشنواره تئاتر کوتاه معطوف شهرستان‌های ارسباران بوده باشد می‌تواند در سطح بین‌المللی نیز مطرح شود، اظهار کرد: در دنیا رویدادهای فرهنگی همچون تئاتر با محوریت تاریخ و فرهنگ، آداب‌ورسوم همان مناطق بوده و باورهای دینی و ارزش‌های حاکم از دیگر محوریت‌ها محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: اعتماد و واگذاری امور به مردم مسیری است از سیاست‌های کلان نظام به‌حساب می‌آید و فقط سیاست دولت‌ها نیست و این سیاست کلان که مقام معظم رهبری در اصل ۴۴ بر آن تأکید کرده‌اند ممکن بود که در دولت‌های مختلف نادیده گرفته شود ولی دولت یازدهم به این موضوع رغبت شدیدی نشان داده و اتفاقات جالبی در حوزه واگذاری رخ داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه تئاتری که در زندگی مردم تاثیر نگذارد مورد مطلوب نیست، خاطرنشان کرد: اگر موضوعات جشنواره تئاتر کوتاه اهر با عطف منطقه ارسباران باشد بین‌المللی شدن جشنواره جایز است و اگر صرف این باشد که گروه های نمایشی بیایند و با فرهنگ و آداب ما سنخیتی نداشته باشد قابل قبول نیست.

محمدپور در پایان با اشاره به شعار سال جاری اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، یادآور شد: بایستی در حوزه فرهنگ و هنر تولید اتفاق بیفتد و این تولید با رویکرد باشد که بتواند مخاطب را قانع کند.