به گزارش خبرنگار اهرامروز، آیت‌الله جواد حاجی‌زاده در دیدار با رئیس دادگستری، دادستان، کارکنان دستگاه قضایی و شورای حل اختلاف شهرستان اهر که به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد با اشاره به این‌که امام راحل برای تحقق عدالت و در جهت مبارزه با فساد، تبعیض و ظلم مردم را به انقلاب فراخوان بودند، اظهار داشت: ما به رهبری امام راحل انقلاب کردیم تا عدالتی که وجود نداشت را در جامعه تحقق بخشیم و ظلم و فسادی که وجود داشت را از بین ببریم.

وی افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به عدالت در جامعه تاکید کرده‌اند و فرموده‌اند: “عدالت در صدر هدف‌های اولیه همه‌ی بعثت‌های الهی است” و در جمهوری اسلامی در همان شان و جایگاه است.

امام جمعه اهر با ذکر اینکه تحقق عدالت در جامعه و عدالت‌خواهی الزاماتی دارد، گفت: تدوین قوانین عادلانه و جامع برگرفته از قوانین اسلامی، ایجاد ساختار عادلانه و اصلاح ساختارهایی که منافیع عدالت در کشور نباشد و برای تحقق عدالت نیازمند به مجریان عادل و باتقوا از الزامات تحقق عدالت در جامعه است.

حاجی‌زاده اضافه کرد: قوای مقننه، مجریه و قضاییه مکمل همدیگر هستند و زمانی عدالت در جامعه گسترده می‌شود که هر قوه به وظایف خود به درستی عمل کنند و اگر قوه‌ای به وظیفه‌اش عمل کند و دیگر نکند تعادل عدالت‌محوری در کشور به هم می‌خورد.

وی، نظارت و آگاهی مردم از عملکرد دستگاه‌ها را ضروری دانست و گفت: نظام جمهوری اسلامی، حکومتی مردم است و مردم ضمن آگاهی از عملکردها و اقدامات دستگاه‌ها، بر فعالیت‌های مدیران و دستگاه‌ها نظارت می‌کنند و زمانی که مردم ببینند مدیر یا دستگاهی از وظایف‌اش تخطی کرد آتش به اختیار خواهند کرد.

امام جمعه اهر بابیان اینکه برای هرچیزی غیر از عدالت‌خواهی، گفتمان‌سازی می‌کنیم، ابراز داشت: متاسفانه آن‌طور که باید و شاید برای عدالت گفتمان‌سازی نکرده‌ایم که عدالت در پشت دیوار مانده است چراکه باید عدالت در معرض دید عموم باشد اما مظلوم‌ترین واژه “عدالت” است.

حاجی‌زاده تاکید کرد: اگر مدیر یا مسئولی روحیه انقلابی نداشته باشد نمی‌تواند اهداف انقلاب اسلامی را تامین کند پس بنا بر این روحیه انقلابی برای حفظ نظام و انقلاب ضروری است البته رهبر معظم انقلاب اسلامی شاخص‌های روحیه انقلابی و انقلابی‌گری را بیان کرده‌اند نه این که هر کسی مدعی باشد که انقلابی است.

وی با تاکید بر این‌که آمریکایی‌ها با تجاوز به حقوق ملت‌ها و کشورها بانی گسترش بی‌عدالتی در دنیا هستند، گفت: آمریکایی‌ها برای آن‌که بگویند کدخدای جهان هستند و برای حفظ منافع‌شان جنگ‌هایی به راه می‌اندازند تا با فروش سلاح سود ببرند و اگر امروز ملت مظلوم یمن گرسنگی و جنگ می‌کشند نتیجه اقدامات بی‌توجهی به عدالت است که آمریکا مسئول آن است.

امام جمعه اهر اضافه کرد: در برجام جدید دشمن قصد داشته و دارد تا جمهوری اسلامی را خلع سلاح کند در حالی که اگر همین موشک‌ها و تجهیزات نظامی را نداشتیم وضعیت به گونه‌ای دیگر بود و دشمنان در برجام دیگر برای قدرت موشکی ایران نقشه می‌کشند که مقام معظم رهبری منافذ برجام موشکی را بستند.

حاجی‌زاده، قوه قضاییه را مظهر حکومت اسلامی و مردمی دانست، گفت: قوه قضاییه و قضات بایستی در هر شرایطی استقلال خود را حفظ کرده و توصیه‌پذیر نباشد، گاهی مراودات و ارجاعاتی می‌شود که به معنای توصیه نیست هرچند ما گروه تحقیق نداریم ولی ارجاعات مسئولان به معنای آن است که احقاق حق شود و در عین حال امام جمعه، فرماندار یا نماینده قاضی نیستند.

وی خطاب به قضات و مسئولان قضایی گفت: انتظار این است که در رسیدگی به پرونده‌ها تاخیر نکنید و ارباب‌رجوع را تحویل بگیرید، مردم مشکلات زیادی دارند و ورود ۳۵ هزار فقره پرونده حاکی از مشکلات متعدد مردم است و اگر قضات مردم را در شرایطی که مشکلاتی در مسائل معیشتی و اقتصادی دارند تحویل نگیرند بازتاب منفی در جامعه خواهد داشت.

انتهای پیام/