به گزارش اهرامروز به نقل از روابط عمومی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی، محمد اشجعی اظهار داشت: طبق بررسی نقشه‌های پیشیابی هواشناسی، سامانه پرفشار سطح زمین از بعد از ظهر امروز تا پنجشنبه به آذربایجان شرقی نفوذ می‌کند و دمای استان را ۳ تا ۵ درجه به ویژه در منطقه ارسباران کاهش می‌دهد.

وی افزود: در پی نفوذ این سامانه وزش باد شدید موقتی، کاهش نسبی دما، افزایش ابر و در برخی نواحی استان به ویژه شرق و شمال، بارش باران و احتمال غرش آذرخش و در ارسباران مه گرفتگی پیش بینی می‌شود.

معاون توسعه و پیش ‌بینی مدیر‌کل هواشناسی آذربایجان ‌شرقی در ادامه توصیه کرد: برای جلوگیری از خسارات احتمالی به دلیل وزش باد شدید و بارش رگباری اقدام‌های لازم انجام شود.

اشجعی ادامه داد: هم اکنون جلفا با ۲۲ و بستان آباد با ۹ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین شهرهای استان هستند و دمای تبریز نیز ۱۸ درجه بالای صفر است.

آذربایجان‌شرقی، منطقه‌ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم‌بندی‌های اقلیمی جزو مناطق نیمه‌خشک به حساب می‌آید که آب و هوای این استان به‌ طور کلی سرد و خشک است ولی به‌ علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم‌های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد‌های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متأثر از کوهستان‌های سبلان در شرق، سهند درغرب و جنوب غربی، رشته کوه‌های قره‌داغ درشمال، رشته کوه‌های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال‌شرق استان قرار دارد.

انتهای پیام/