به گزارش خبرنگار اهرامروز، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار اهر در اولین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان اهر با اشاره به بازگشایی کتابخانه‌های عمومی بعد از تعطیلی اجباری در ایام کرونایی اظهار داشت: از ۲۹ اردیبهشت‌ماه طبق دستورالعمل کشوری کادر محترم کتابخانه‌های عمومی اهر در محل کار خود حضور بهم رساندند و با اعمال پروتکل‌ها و گندزدایی، کتابخانه‌ها را مهیا نمودند که از اول تیرماه این مکان‌های فرهنگی با ۵۰ درصد ظرفیت کار به روی اهالی فرهنگ و کتاب بازگشایی شد و جا دارد از ریاست و کادر اداره کتابخانه‌های عمومی اهر بجهت رعایت پروتکل‌ها برای جلوگیری از هرگونه آسیب و شیوع در بین استفاده کنندگان از کتابخانه‌ها تقدیر و تشکر نمایم.
علی حسن‌زاده با بیان اینکه تداوم تمام فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی منوط به تامین اعتبار اداره مربوطه از محل قانون نیم درصد حق کتابخانه‌های عمومی از درآمدهای شهرداری است گفت: هرچقدر کتابخانه‌ها رشد کنند، ناهنجاری‌های اجتماعی به همان اندازه کاهس خواهد یافت و به عبارتی با رشد و گسترش و باز شدن درب‌های این مراکز فرهنگی، درب‌های زندان‌ها و ندامتگاه‌ها بسته خواهد شد‌. انتظار داشتیم آقای شهردار با حضور در جلسه توضیحات لازم‌و دلایل عدم پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه ها را جهت استحضار اعضای انجمن و شهروندان ارائه می‌دادند و از آنجا که قانوناً حضور شهردار و رئیس شورا در انجمن بصورت حقوقی تعریف شده نباید نماینده به جلسه بفرستند. از هم اکنون اعلام می‌کنم که از جلسه بعدی نسبت به حضور نماینده بجای اعضای حقوقی ممانعت خواهد شد.
رئیس جلسه در ادامه از کسر بدهی سال‌های ۹۵ و ۹۶ شهرداری اهر به کتابخانه‌های عمومی توسط خزانه داری کل خبر داد و افزود: شهرداری باید توضیح دهد که چرا به رغم مصوبات مکرر حق و حقوق کتابخانه‌ها را پرداخت نکرد و باعث تضییع حقوق عامه شهرستان اهر شد. متاسفانه در کمال تاثر مبلغی بیش از ۲ میلیارد و یکصد میلیون ریال با اعمال ماده ۶۴ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت توسط خزانه داری کل وزارت اقتصاد از حساب سرجمع اعتبار شهرداری اهر کسر شد که این مبلغ دیگر به اهر تعلق نخواهد گرفت و دست اهر از این اعتبار کوتاه شد.
وی تاکید نمود: باید شهرداری و اعضای محترم شورا به این پرسش پاسخ دهند که چرا موجب وارد آمدن این ضربه مهلک به فرهنگ اهر شدند؟ حداقل ۷۰درصد بدهی اگر تسویه می‌شد، به اعمال ماده ۶۴ نمی انجامید و چه تلخ شد نتیجه بی اعتنایی‌ها به مصوبات جلسه که واقعاً قابل تامل است.
حسن‌زاده با ذکر این‌ نکته که پرداختن‌ به فرهنگ در مدیریت شهری کمک به حفظ و حراست خدمات انجام شده شهرداری از سوی مردم است، بیان داشت: بنده نسبت به کارهای انجام یافته توسط شهرداری از صمیم قلب تشکر می‌کنم اما از این نگاه فرهنگی که عکس تاکید قانون پیش گرفته اند، رضایت نداریم. آسفالت و لکه‌گیری معابر صد البته که واجب است اما با رویکرد ضد فرهنگ هرگز نمی‌توان این فرهنگ‌سازی را کرد که خدمات انجام شده به نحو عالی از سوی مردم مورد حفظ و حراست قرار گیرند. انتظار داریم در روند توسعه فرهنگی شهرستان، شهرداری پیشقدم باشد ولی نحوه عملکرد این‌ مجموعه در قبال حق و حقوق کتابخانه‌ها خلاف این را نشان می‌دهد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری اهر با تاکید بر اینکه رسانه‌ها و افکار عمومی باید در نقش مطالبه‌گر ظاهر شوند، یادآور شد: باید مطالبه کنیم و باید از اعضای شورا بپرسیم که چرا نظارتشان این‌گونه ضعیف اعمال شده تا حق اهر در جاهای دیگر کشور به راحتی مورد استفاده قرار گیرد. شورای محترم! نظارتت کجاست؟!! عملکردنکرده‌ها را باید بگوییم و مدام از عملکردها دم نزنیم. خیانتی که در حق مردم می‌شود از سر عملکردنکرده‌هایمان است. هشدار می‌دهم که حق سال ۹۷ کتابخانه‌ها هم در دست اجرا برای اعمال ماده ۶۴ و مبلغی بیش از یک میلیارد و چهارصد میلیون ریال است. اگر این مبلغ هم کسر شود، نابخشودنی خواهد بود.

روند جلسه با طرح مصوبات جدید درباره راه اندازی کتابخانه روستایی، کتابخانه سیار جهت خدمات‌دهی به روستاهای شهرستان، چگونگی حل زمین جهت احداث کتابخانه در محله شله‌بران و زیباسازی کتابخانه های عمومی ادامه یافت که نکته نظرات توسط اعضای انجمن بیان شد.
در پایان یکی از اعضای جدید حقیقی انجمن کتابخانه‌های عمومی اهر توسط معاون‌ فرماندار معارفه شد. حسن‌زاده عضو جدید را از سرمایه های اجتماعی و علمی شهرستان دانسته و برای پیشبرد اهداف انجمن وجود نیروهای جوان را لازم و ضروری عنوان کرد.
گفتنی است مهندس مهدی شنابی در ۱۲ خردادماه سال‌جاری با حکم فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان اهر بعنوان عضو حقیقی بمدت چهار سال منصوب شد که در این جلسه انجمن معرفی شد.‌