به گزارش خبرنگار اهرامروز، بیت‌الله عبدالهی در جلسه کارگروه کشاورزی، آب و منابع طبیعی شهرستان اهر بابیان اینکه ارتباط دستگاه‌های اجرایی آذربایجان شرقی و یا سایر استان‌ها با نمایندگان مجلس در رابطه با رفع نواقص قانونی و اصلاح قوانین ضعیف است، اظهار داشت: هر دستگاهی که سخن می‌گوید چکیده آن بر پایه اشکالات قوانین است که قوانین در اکثر موارد دست و پاگیر است.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس با اشاره به اجرای طرح آب‌بندان افزود: بیشترین اعتبار کلان برای اجرای طرح آب‌بندان را به سه استان شمالی تخصیص داده‌اند که آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه متعلق به آن استان‌هاست.

وی با اشاره به اینکه آقای نوبخت در تخصیص اعتبارات طرح آب‌بندان بین زادگاه خود و سایر استان‌ها تبعیض قائل شده است، گفت: چرا اعتبار کلان طرح آب‌بندان به سه استان و با هدف خاص تخصیص می‌یابد و استان‌هایی مانند آذربایجان شرقی برای ایجاد آب‌بندان از این اعتبارات محروم می‌شود البته این طرح به‌صورت پیوست داده‌شده تا کسی اطلاعی از آن نداشته باشد.

عبدالهی تصریح کرد: روستائیان شهرستان اهر به لحاظ موقعیت جغرافیایی و کوهستانی بودن منطقه در فصل بارندگی‌ها شاهد هدر رفت منابع آبی هستند و نمی‌توانند از این آب‌ها استفاده کنند و در فصل کشت و زراعت محتاج آب می‌شوند در حالی که بارها درخواست ایجاد سد معیشتی کرده‌اند اما برای تحقق درخواست روستائیان آذربایجانی اعتبار وجود ندارد این ضایعه و نابرابری اصلاً قابل توجیه نیست.

نایب‌رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس، عدم تصویب قوانین متناسب با شرایط حال را از دیگر مشکلات فعلی کشور دانست و گفت: دستگاه‌های استانی و شهرستانی در انجام امور اداری مردم منتظر پاسخ پایتخت‌نشینان نباشند چون جوابی نمی‌گیرند و حتی اگر هم جواب دهند به لحاظ این‌که از شرایط شهرستان‌ها اطلاعی ندارند کار را خراب‌تر می‌کنند.

وی با ذکر اینکه بروکراسی حاکم اجازه انجام برخی اقدامات و توسعه روستاها و حتی شهرستان‌ها را نمی‌دهد، بیان داشت: برخی از دستگاه‌ها تلاش می‌کنند اما آن‌طور که باید و شاید خروجی ندارند لذا پیشنهاد من این است که دستگاه‌ها و اداراتی که نمی‌توانند در زندگی مردم تأثیرگذار باشند به‌جای جلوس بر صندلی‌های مدیریتی به جمع مردم بروند و از نزدیک با مشکلات آن‌ها آشنا شوند.

عبدالهی با طرح این سؤال که یکی از عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه سدسازی‌ها بوده، چرا مردم هریس باید تاوان آن را بدهند؟ گفت: بهانه کرده‌اند تا هریس در حوزه آبریز دریاچه ارومیه قرار گرفته و به همین دلیل هریسی‌ها را از حق خود محروم کردند ولی در عوض امتیازی هم ندادند.

نماینده مردم اهر و هریس در ادامه با تأکید بر اینکه سد ایثار اهر که ۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای آن ۳ میلیارد تومان هزینه کرده بودند به حال خود رها کرده‌اند، افزود: نمی‌شود برای استان یا شهرستانی سنگ تمام گذاشت و بقیه شهرستان‌ها را به حال خود رها کرد و در خصوص سد ایثار می‌گویند اعتبار نداریم همه می‌دانند این حرف‌ها دروغ است چرا برای استان‌های خاص اعتبارات قابل‌توجهی تخصیص می‌یابد ولی آذربایجان شرقی از آن محروم مانده است؟

وی با انتقاد از عدم تعیین دقیق خسارت سرمازدگی، تگرگ و سیل به باغات شهرستان اهر بیان داشت: تعلل بیمه‌ها در پرداخت غرامت باغداران اهری به خاطر عدم پرداخت سهم دولت است و این امر موجب می‌شود تا باغداران رغبت چندانی به بیمه محصولات کشاورزی خود نداشته باشند البته هم حق با باغداران است و تلاش مدیران استانی و شهرستانی در جهت ترویج بیمه باغات بی‌نتیجه می‌ماند.

عبدالهی بابیان اینکه تصویب قانون یکسان برای تمامی استان‌های کشور نه‌تنها متناسب با شرایط استان‌ها نیست بلکه کارایی هم ندارد، گفت: اصولاً قوانین باید متناسب با شرایط هر استان باشد تا بتوان شاهد تأثیرگذاری آن بود.