به گزارش خبرنگار اهرامروز، دکتر محمد میرزاپور در جلسه کمیته سالم‌سازی محیط (ستاد مقابله با ویروس کرونا در شهرستان اهر) اظهار داشت: با توجه به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در اهر، ۳۵ تا ۴۰ درصد آمار مبتلایان از طریق غربال‌گری شناسایی می‌شود و تنها ۱۵ درصد از مبتلایان اعضای دیگر خانواده را به این ویروس آلوده کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه تمامی نقاط شهر اهر آلوده به ویروس کرونا است، افزود: هیچ منطقه‌ای در شهر اهر نداریم که به ویروس کرونا آلوده نباشد یا مورد مثبت در آن مناطق نداشته باشیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر گفت: اگر از همه مردم شهرستان اهر نمونه‌برداری کنیم قطعاً آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در این شهرستان بسیار بالاتر از تصورات ما خواهد بود، اغلب موارد مثبت جزو افرادی بودند که نیازی به بستری نداشتند اما جواب تست آنها مثبت شده بود، به عنوان مثال بیماری با لختگی خون در پا به بیمارستان مراجعه کرده بود که از آن هم تست گرفتیم و نهایتاً مثبت اعلام شد.

میرزاپور از راه‌اندازی نمونه‌برداری ویروس کرونا از بیماران در بهداشت شماره یک خبر داد و گفت: هر بیمار کرونایی مثبت را که شناسایی می‌کنیم علاوه بر پیگیری درمان بیمار، اطرافیان و اعضای خانواده وی را نیز تحت نظر می‌گیریم ولی اگر به این مسائل توجه نکنیم شاید با گسترش شیوع این ویروس، پیگیری سخت‌تر شود.

وی، میزان مرگ و میر ویروس کرونا را در شهرستان اهر زیر ۴ درصد اعلام کرد، بیان داشت: اما آمار مرگ و میر از مجموع مبتلایان به ویروس کرونا در آذربایجان شرقی نزدیک به ۱۰ درصد است و در میزان بهبودی بیماران کرونایی در استان ۵۲ درصد بوده و در شهرستان اهر ۷۲ درصد مبتلایان بهبودیافته و ترخیص شده‌اند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر بر لزوم اهمیت شناسایی بیماران مبتلا به ویروس کرونا در شهرستان اهر تاکید کرد و افزود: تمامی نقاط شهر اهر را از نظر محل سکونت موارد مثبت که بررسی کردیم، به نقطه‌ای رسیده‌ایم که بیماران مناطق مختلف شهر اهر از منابع مشترک استفاده می‌کردند شاید این منابع مغازه‌ها، خودپردازها و سطوح بوده باشد در هر حال به بررسی و ریشه‌یابی همچنان ادامه می‌دهیم.

میرزاپور تاکید کرد: آمار ابتلای سالمندان به ویروس کرونا در اهر روبه افزایش است، از هر بیمار سالمند که پرس و جو می‌کنیم چگونه مبتلا شده‌اند می‌گویند بیش از یک‌ماه بود که از خانه بیرون نرفته بودند و این نشان می‌دهد اقوام از قبیل فرزندان و نوه‌ها موجب ابتلای آنها به ویروس کرونا شده‌اند.

وی با ذکر این‌که مناطق آلوده شهر اهر بایستی ضدعفونی و گندزدایی شود، گفت: هر اندازه که سطح شهر علی‌الخصوص مناطق آلوده ضدعفونی شود از بار ویروسی کاسته می‌شود لذا انتظار می‌رود مناطق آلوده حداقل روزانه دو بار ضدعفونی شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر با اشاره به ضرورت تجهیز نانوایی‌ها به کارتخوان گفت: نقل و انتقال وجه نقد بین نانوایی‌ها و مشتریان می‌تواند عامل انتقال ویروس کرونا باشد به طوری که از این قبیل موارد را مشاهده کرده‌ایم که در نانوایی‌ها به ویروس مبتلا شده‌اند.

میرزاپور بابیان اینکه متاسفانه در شرایط جنگی در برابر ویروس کرونا قرار داریم، خاطرنشان کرد: نیازمندیم در جریان اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند هر روز بر نانوایی‌ها و مراکزی که احتمال ازدحام در آنها وجود دارد نظارت شود چراکه اگر روال بدین شکل پیش رود با چالش‌های جدی روبرو می‌شویم.

انتهای پیام/