به گزارش خبرنگار اهرامروز، جعفر خضوعی در همایش بزرگداشت مقام آیت‌الله مهدی سراج انصاری و روز خبرنگار در شهرستان کلیبر، اظهار داشت: با توسعه فن‌آوری نوین در دنیای امروزی می‌توان در عرض چند دقیقه یک سایت راه‌اندازی کرد اما کارکرد و ایفای نقش رسانه‌ای آن به این سادگی نیست و رسانه تعریف خاص خود را دارد. در واقع رسانه‌ها باید دارای شناسنامه، تعهد، تخصص و تعریف باشد.

نویسنده و پژوهشگر اهری با اشاره به اینکه در ابتدای قرن حاضر حدود ۹۰ درصد مردم ما سواد نداشتند و به همین دلیل فرهنگ شفاهی در جامعه حاکم بود و در ادامه تا فرهنگ مکتوب به جایگاهی که لازم است، دست یابد فضای مجازی پدیدار شد این بدان معنی است که از فرهنگ شفاهی به فرهنگ مجازی منتقل شدیم و متأسفانه در فرهنگ مجازی نسلی تربیت‌یافته که حتی حوصله مطالعه یک متن کوتاه را هم ندارد.

وی ادامه داد: به لحاظ اینکه در پشت اکثر شبکه‌های خبری فضای مجازی شناسنامه، تعهد و مسئولیت وجود ندارد اخباری منعکس می‌شود که شاید برای جامعه زیان‌بار باشد.

نویسنده و پژوهشگر اهری اضافه کرد: خبرنگاران و روزنامه‌نگاران باید به این موضوع توجه داشته باشند که روزنامه‌نگاری و خبرنگاری بایستی مبتنی بر تحقیق باشد.

وی با تأکید بر اینکه در یکپارچگی منطقه ارسباران ارزش‌هایی حاکم بوده و نیازمند توجه ویژه است، گفت: پس از وقوع زلزله سال ۹۱ که مقام معظم رهبری در مناطق زلزله‌زده حضور یافتند و در جلسه‌ای با مسئولین آذربایجان شرقی از عنوان ارسباران برای منطقه زلزله‌زده استفاده کردند.

خضوعی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی، ارسباران را منطقه شجاعت خواندند که به نظر بنده اسم رمز تاریخ منطقه ارسباران است و انتظار می‌رود در جای‌جای منطقه به این نکته توجه شود.

نویسنده و پژوهشگر اهری در پایان خاطرنشان کرد: ارسباران دارای پیشینه غنی در حوزه‌های مختلف فرهنگی است و یکی از این حوزه‌ها مطبوعات است. مرحوم عقیقی بخشایشی نخستین خبرنگار انقلاب اسلامی بود و پدر مطبوعات ملی ایران نیز یک اهری و ارسبارانی است و امروز با نام حاج مهدی سراج انصاری در کلیبر زنده شد که پایه‌گذار مطبوعات دینی در کشور است.

خضوعی تصریح کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری تأکید کرده‌اند، دشمنان می‌خواهند این مفاخر را از دست جوان ایرانی بگیرند، پس باید پیشینه درخشان منطقه را تبیین و مفاخر بزرگ آن برای نسل جدید معرفی شوند.

انتهای پیام/