به گزارش اهرامروز، سازمان بهداشت جهانی(WHO) در آخرین اطلاعیه خود راهکارهای زیر را برای مبارزه با ویروس کرونا پیشنهاد داده است:

۱- ویروس کرونا از پوست سالم رد نمی شود و تا ده دقیقه روی پوست زنده است پس اگر دستکش ندارید نگران نباشید فقط نباید دست های خود را به بینی و دهان خود بزنید.

۲- ویروس کرونا در سطوح پارچه ای تا ۶-۱۲ ساعت و فلزی ۱۲- ۲۰ساعت و در سطح استیل تا ۲۰ روز زنده است.

۳- این ویروس تا ۶۰- درجه سانتیگراد زنده ولی در دمای ۳۰ درجه سانتیگراد به بالا می میرد. پس بهتر است شستشوها و نظافت ها را با آب گرم انجام داد.

۴- کرونا ویروس با آب گرم و مواد شوینده خانگی از بین می رود.

۵- لباس ها را زیر نور مستقیم خورشید یا روی شوفاژ ها خشک کنید.

۶- با آب گرم حمام کنید.

۷- به هیچ وجه آب سرد و غذای سرد نخورید، آب گرم (چای گرم ، قهوه گرم ، و دمنوش های گرم) بنوشید.

۸- کلونی ( محل تجمع) اصلی این ویروس در بینی است پس مرتب بینیتان را با آب گرم شستشو دهید.

۹- اگر به نوشیدنی گرم دسترسی ندارید آدامس بجوید تا گلویتان مرتب با آب دهانتان مرطوب و شستشو شود.

۱۰-محل زندگی و کارتان تهویه مناسب داشته باشد.

۱۱-در طول روز چندین مرتبه بمدت ۱۰-۱۵ ثانیه نفستان را نگه داشته و  سپس بازدم انجام دهید، اگر سرفه پیدا کردید و یا تنگی نفس حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید.دقت کنید دچار مشکل تنفسی نشوید چرا که بعد از این مشکل، مراجعه به دکتر، شما را در طول درمان دچار مشکل زیادی می کند و شاید برای درمان دیگر دیر شده باشد.

۱۲- اگر به بیرون از خانه می روید( کارمند، کارگر، مغازه دار و…)هستید،

اولاً: فاصله ۱/۵متری از دیگران را مراعات کنید.

دوماً: بعلت اینکه این ویروس سنگین است (حدود۴۰۰-۵۰۰ نانومتر ) و به زمین می افتد پس کفش هایتان منبع مهم آلودگی است به هیچ وجه آنرا داخل خانه نیاورید .

۱۳- موقع عطسه کردن تا جائیکه امکان دارد از دیگران فاصله بگیرید و محکم با هر چیزی که در دسترس شما هست جلوی دهان و بینی خود را بگیرید و برای چند ثانیه ول نکنید تا تمام ترشحات جذب شود و پراکنده نشود.

۱۴- بعلت درشت بودن این ویروس هر ماسکی می تواند در محیط آلوده محفوظ کننده باشد( پارچه ای ، ویبریلی،  با دستمال کاغذی و… ) به شرطی که خشک باشد یعنی باید ماسک ها را مرتبا عوض کرد .

۱۵- لزومی ندارد همه ی لباس هایی که می پوشیم را بشوریم بلکه قرار دادن آن ها روی شوفاژ یا نور مستقیم خورشید، موجب پاک شدن آن ها می شود.

۱۶- پس از شستشوی دست ها وقتی به جای آلوده نمی رویم دستهایمان را با کرم یا وازلین مرطوب کنیم تا به مرور زمان به اگزما دچار نشویم.

دقت کنیم در صورت رعایت این نکات، خطر ابتلا به این بیماری کاهش می یابد و در غیر این صورت هر فرد می تواند در تشدید این بیماری تأثیرگذار باشد.