ه گزارش خبرنگار اهرامروز، بیت‌الله عبدالهی در چهارمین جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان اهر در سال‌جاری اظهار داشت: در بودجه پیشنهادی دولت در سال ۹۸ از سوی آموزش و پرورش پیشنهاد شده بود تا بخش‌هایی از دستگاه تعلیم و تربیت به بخش خصوصی واگذار شود ولی چون نتوانستند دفاع کنند نمایندگان با این پیشنهاد مخالف کردند این در حالی است که برخی تصمیمات نسنجیده و خودسرانه منجر به اُفت کیفیت آموزشی می‌شود.

وی در واکنش به حذف ۸۸ نفر از عوامل اجرایی مدارس شهرستان اهر من‌جمله معاونین به بهانه کمبود معلم و ناتوانی در پرداخت حق مدیریت افزود: وقتی می‌گویید هیچ مسئول یا نماینده‌ای در رابطه این موضوع اظهار نظر نکرده دلیل‌اش این است که به شخص بنده اطلاعات کافی و فنی نداده‌اید البته من پیگیر خواهم بود.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اظهارات مسئولان ذی‌ربط در رابطه با دریافت وجه هنگام ثبت‌نام در مدارس گفت: قطعاً اظهارات مسئولان ذی‌ربط نمی‌تواند در جلب مشارکت‌های مردمی خللی وارد کند این در حالی است که اگر مشارکت‌های مردمی نباشد آموزش و پرورش فلج می‌شود.

هنوز سرانه مدارس اهر، هریس و خواجه با گذشت دو ماه واریز نشده است

عبدالهی اضافه کرد: در شرایطی که دولت ریالی در قالب سرانه به مدارس جهت تامین هزینه‌ها تخصیص نمی‌دهد و هزینه‌های مدارس به طور سرسام‌آور افزایش می‌یابد، جلب مشارکت‌های مردمی را هم منع کنیم درب مدارس و آموزش و پرورش خود به خود بسته می‌شود.

وی بیان کرد: اخیراً نامه‌ای از وزارت آموزش و پرورش به دستم رسید که نشان می‌داد ۱۴۰ میلیون تومان در قالب سرانه مدارس اهر، هریس و خواجه به حساب اداره‌کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی واریز شده که پس از پیگیری مدیرکل واریز سرانه را تایید کرد ولی در طول دو ماه گذشته برای واریز سرانه به حساب آموزش و پرورش مناطق اهر، هریس و خواجه امروز و فردا می‌کند.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه مدارس هزینه‌هایش را با مشارکت‌های مردمی تامین می‌کند، گفت: شاید کسی به دادستان گفته باشد چون پول ندارد از ثبت‌نام فرزندش در مدارس دولتی خودداری می‌کنند و دادستان بر مبنای آن نامه نوشته باشد در حالی که در کشورمان حتی اگر فردی هم پول نداشته باشد فرزندش را می‌تواند در مدارس دولتی ثبت‌نام کند و بنده اطلاع دارم مدیرانی هستند که با هزینه خودشان دانش‌آموزانی را در مدارس ثبت‌نام می‌کنند.

مدیران آموزش و پرورش و مدارس منتظر پرداخت سرانه از سوی دولت نباشند

عبدالهی بر لزوم جلب مشارکت‌های مردمی و خیرین در تامین هزینه‌های مدارس تاکید کرد و گفت: زمانی که دولت در تامین هزینه‌های مدارس عاجز مانده و مدام برای رهایی خودمان می‌گوییم پولی از مردم در قالب مشارکت‌های مردمی نگیرید پس چه کسی هزینه‌های مدارس را پرداخت می‌کند؟ چرا در رابطه با آموزش و پرورش و مدارس این‌قر کم‌توجهی می‌کنیم؟ این در حالی است که بی‌توجهی به آموزش و پرورش تبعات جبران‌ناپذیری در جامعه دارد.

وی بابیان این‌که مدیران ضعیف و ناکارآمدی که بود و نبودشان در جامعه تاثیری ندارد باید کناره‌گیری کنند، گفت: معتقدیم در جلب مشارکت‌های مردمی برای مدیریت مدارس حال و روز قشر ضعیف و کم‌درآمد را در نظر بگیریم و اگر ندارند حتی از دریافت مشارکت‌های مردمی صرف‌نظر کنیم اما باید در هر حال شفاف‌سازی مالی را لحاظ کنیم و نحوه هزینه‌کرد مشارکت‌های مردمی را برای اولیاء دانش‌آموزان تشریح کنیم.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مدیران آموزش و پرورش و مدارس منتظر پرداخت سرانه برای مدارس جهت تامین هزینه‌ها از سوی دولت نباشند چراکه زمینه‌ای وجود ندارد.

سامان‌دهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش اهر باید بر مبنای عدالت باشد

عبدالهی گفت: متاسفانه گاهاً به آموزش و پرورش شُک‌هایی نظیر حذف معاونین و برخی عوامل مدرسه وارد می‌کنند که نتیجه مطلوبی ندارد، آموزش و پرورش دستگاهی است که باید آرامش داشته باشد تا معلمان بدون دغدغه از نظر معیشتی و شغلی به تعلیم و تربیت نسل جوان جامعه بپردازند اما این‌که مدیران علی‌رتبه آموزش و پرورش بخواهند با حذف عوامل مدرسه به بهانه جبران کمبود معلم و صرفه‌جویی در منابع مالی با کاهش حقوق عوامل مدرسه، اوضاع را مدیریت کنند خواسته یا نخواسته به نابودی آموزش و پرورش دامن می‌زنند.

وی از تصویب تاسیس دانشگاه فرهنگیان و دانشکده فنی و حرفه‌ای خواهران شهرستان اهر خبر داد و یادآور شد: تاسیس دانشگاه فرهنگیان با هدف جبران کمبود نیروی انسانی و جلوگیری از رفت و آمدهای اضافی دانشجو معلمان ارسبارانی حائز اهمیت است.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سامان‌دهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش اهر باید بر مبنای عدالت، شایسته‌سالاری و استفاده از فکرهای نو و ایده‌های خلاقانه باشد، خاطرنشان کرد: پیشرفت و توسعه علمی، آموزشی و پرورشی منوط به تلاش و همت مضاعف مدیران است در حالی که اگر به جای شعاردادن عمل می‌شد شاید شرایط فعلی‌مان این‌چنین نمی‌بود.