به گزارش اهرامروز به نقل از مهر، مراسم افتتاح نمایشگاه های قالیچه ها، مرقعات و عکس های دوره ناصری صبح امروز در کاخ گلستان برگزار  شد. در این مراسم محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور گفت: نمایشگاه قالیچه های کاخ گلستان دارای پشتوانه پژوهشی بوده و برگزاری چنین نمایشگاه هایی که پشتوانه علمی و کار تحقیقی بر روی آن انجام شده است باید تداوم داشته باشد.

معاون میراث فرهنگی از حضور ارزیابان یونسکو در ایران در ماه مرداد و شهریور خبر داد و اظهار داشت: پرونده های «منظر باستان شناسی ساسانی فارس» و «جنگل ارسباران» به عنوان دومین اثر طبیعی با همکاری سازمان محیط زیست و بنیاد مسکن برای ثبت در آثار فهرست جهانی برای سال آینده آماده شده و ارزیابان یونسکو در ماه مرداد و شهریور برای ارزیابی این ۲ پرونده به ایران می آیند.

وی ادامه داد: نخستین گنبد جهان متعلق به قلعه دختر بوده و قرار است در منظر باستان شناسی ساسانی فارس معماری این محور تا بیشابور بررسی شود. پرونده شهر تاریخی یزد امسال برای ثبت در یونسکو ارسال شده است و اوایل تیر مباحث کارشناسی و نحوه مدیریت آن بررسی و مطرح می شود.

مسعود نصرتی مدیر کاخ گلستان نیز  در ادامه تصریح کرد: کاخ گلستان پیشینه غنی در حوزه فرش دارد که باید به مردم، پژوهشگران و دانشجویان معرفی شود. بیش از ۳۵۰ تخته قالیچه و فرش در گنجینه کاخ گلستان وجود دارد که حدود ۲۲۰ قطعه آن مربوط به دوره قاجار است. در این مجموعه میراث جهانی قصد داریم با برپایی کارگاه تخصصی مختلف  در زمینه فرش، کارهای پژوهشی صورت گرفته در این زمینه را به شکل مکتوب و تصویری با چاپ کتاب در اختیار علاقه مندان قرار دهیم.  سایر فرش ها و قالیچه های نفیس کاخ گلستان به مرور زمان به نمایش گذاشته خواهد شد.

انتهای پیام/